PC lockade dubbelt så många spelare som konsoler

Permalänk
Melding Plague

PC lockade dubbelt så många spelare som konsoler

PC Master Race lever och frodas ännu ett år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Konsolspelarna måste ju betala för något så basalt som att få spela online, det spelar definitivt in i detta.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 9070 XT
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Lätt enkelt att räkna ut vilken som är den bästa.
Börjar gå upp för fler och fler.
Tänk inte allr för länge sen sa man att PC Gaming var döende

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Är så sjukt dyrt med spel till konsoler så är inte förvånad över detta

Permalänk
Medlem

Lite överraskande ändå med tanke på att prisnivån för att bygga en hyffsad gaming PC ändå går uppåt år efter år...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB | Apple Certified Mac & iOS Technician

Permalänk
Medlem

Räknas en Steam Deck som en konsol eller PC i dessa sammanhang?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Jag antar att de flesta har en gaming pc i grunden och sedan en eller flera konsoler utöver pc.

Inte att man bara har antingen eller. Skulle vara intressant hur den statistiken ser ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag antar att de flesta har en gaming pc i grunden och sedan en eller flera konsoler utöver pc.

Inte att man bara har antingen eller. Skulle vara intressant hur den statistiken ser ut.

Det tror jag verkligen inte.

Permalänk
Medlem

Hur stor är andelen av spelarna som nästan enbart spelar spel som är indie-titlar eller icke-AAA? Utbudet på PC är så brett. Då väcks också frågan om hur stor andel av PC-spelarna som har hårdvara motsvarande eller bättre än nuvarande generations konsoler?

Permalänk
Medlem

Har en PS5 + en PC men spelar nästan allt på min PC då spelen flyter på och ser bättre ut helt enkelt. Men PS5 är bra skit och kommer garanterat fortsätta köpa tills Sony slutar producera konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Har en XBOX One X och en XBOX 360 som köpts för att komplettera PC-stallet. Men sedan i stort sett varje titel kommer till GamePass så finns ingen mening med att köpa en konsol från Microsoft, då spelen rullar bättre (nåja, överdrift, i de flesta senaste releaserna nästan lika dåligt) på PC.

Permalänk
Medlem

Nintendo med sina nya ockerpriser kommer bara hjälpa till att öka PC's success LOL

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Det tror jag verkligen inte.

Det är nog ändå rätt många.

De flesta i min umgängeskrets har konsol(er) + pc. Sen är det väl några få undantag som antingen bara har pc eller bara konsol.

Själv spelar jag på Xbox, PC och Switch beroende på vilket spel, om jag vill sitta i soffan eller ej, eller om jag inte är hemma. Blir iofs mer strömmat till mobilen än Switch nu för tiden när man är iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Lätt enkelt att räkna ut vilken som är den bästa.
Börjar gå upp för fler och fler.
Tänk inte allr för länge sen sa man att PC Gaming var döende

Jo men i år är året när konsolerna tar över/Linux slår igenom som desktop-OS. 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Räknas en Steam Deck som en konsol eller PC i dessa sammanhang?

Hur skulle det kunna räknas som annat än PC?

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Jag gissar att streaming och YouTube och sådant blivit så populärt vilket är mer förknippat med PC så är det fler som kör på PC.

Speciellt då spel som Minecraft, Roblox och Fortnite kan köras på PC som är 10 år gammal så kör många barn på PC numera. Samtidigt som mario och Pokémon inte har samma popularitet som förr.

Förr hade ju alla barn en Gameboy eller DS och man kunde ta med till skolan. Vem tar med sig Switch till skolan?

Gaming är också med online mot förr när man satt i soffan och spelade med vänner. Om de vill spela tillsammans får man inte till någons hus och spelar utan spelar via nätet och på PC behövs inga Xbox Guld eller PS Plus.

Sen har nog RGB bidragit mycket mer. Datorer ser häftigare ut idag. Mot de beiga lådorna när man var liten. En dator ser betydligt mer cool ut med massa RGB mot en tråkig svart eller vit låda.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Blir nog en PC inför nästa spel generation om konsolerna enbart går över till digitalt. Om inte microsoft låter steam köras på deras kommande kommande konsol.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Nu behöver man inte ens köpa en PS för att spela
dom flesta av Sonys titlar vilket är tacksamt för oss PC-spelare.

Dock får man fortfarande vänta såklart men förhoppningsvis minskar den tiden om spelen säljer bra på PC.

Permalänk
Medlem

Ja, så blir det när konsolerna kostar lika mycket som en likvärdig laptop, du får ju en RTX 3070/4060 laptop för runt priset av ett PS5 Pro.

https://www.dustinhome.se/product/5020022306/loq-g9

vs

https://www.inet.se/produkt/6611973/sony-playstation-5-pro

alltså 1500kr skillnad mellan en laptop som man kan göra betydligt mer på vs ett PS5 Pro.

Man skulle också rent teoretiskt kunna docka sin laptop i TV'n, med en xbox one controller och spela hela sitt steam bibliotek från soffan.

Och där helt plötsligt har man en konsol

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Pc master race 4 life

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Var kommer mobilspelarna in i bilden?

Själv äger jag flest spel till PC, men hamstrar mer än vad som faktiskt spelas. Istället körs mest på Xbox One X (allt "gratis" genom GamePass) eller på Switch (främst Offline).

Räknat i ren speltid, så vinner nog däremot mobilen överlägset.

Permalänk
Medlem

Samtidigt så är majoriteten av intäkterna från PC gaming från mikrotransaktioner. Roblox, Fortnight och CoD står för *över hälften av omsättningen bland PC spelare. I princip bara skins*.

Så man kan ju fråga sig hur mycket värde denna statistik har. Är väl mestadels PC caféer där folk köper ett skin eller två. Inte en hälsosam och frodig marknad för riktiga spel utan snarast ett beroende..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Hur skulle det kunna räknas som annat än PC?

Egen kategori som kallas för "handheld" kanske?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jepp.
Förutom mina datorer så har jag ett par NES och ett par SNES med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Det är nog ändå rätt många.

De flesta i min umgängeskrets har konsol(er) + pc. Sen är det väl några få undantag som antingen bara har pc eller bara konsol.

Själv spelar jag på Xbox, PC och Switch beroende på vilket spel, om jag vill sitta i soffan eller ej, eller om jag inte är hemma. Blir iofs mer strömmat till mobilen än Switch nu för tiden när man är iväg.

Samma här och i min umgängeskrets, jag kör 95% på PC men har även en PS5 som används ibland - alltid haft båda "världar"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Intressant med tanke på att man runt 2008 pratade om att PC var döende och att konsoler skulle ta över.
Kul vändning trots allt!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Är ju priserna på spelen som totalt kvaddar konsollerna för mig. Inga steam sales där precis.

Permalänk
Medlem

Det mesta av konsollers existensberättigande i modern tid, har ju nästan enbart hängt på att konsoller var mycket billigare än en hyfsad bra PC.

När konsoller bara blir dyrare så når man ju en smärtgräns där folk börjar inse att de får mer värde för pengarna av att köpa en PC istället.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Sociala medier, Twitch-liknande tjänster och möjligheten till spela tillsammans på ett mer enkelt sätt tror jag gör att PC-spelandet når framgång. Vidare så har PC-spelandet blivit alltmer lättillgängligt med launchers och själv-uppdaterande koncept för spel. Sen att de stora spelen inte kräver så dyr hårdvara gör ju att datorer kan "gå i arv" i syskonskaror eller från förälder till barn etc. Mina egna döttrar spelar bara dator (8 och 10 år) efter arv av mina datorer. Konsolerna är sålda eller dammar. Ipads används när det är soffan som gäller.

Tittar man på ungdomar är dator och internet-vanan enorm och de spel som spelas mest är oftast "gratis" med tillhörande MTX, så lätt att testa nya spel.

Så, med den kommande streaming-möjligheten (Nvidia Geforce Now etc.) så behöver man knappt uppdatera hårdvaran längre.

PC-spelande är här för att stanna och växa. Härligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Pc master race 4 life

cringe