Permalänk
Medlem

SAS-kort till UnRaid

Hej!

Jag är ny här på Sweclockers och skulle behöva hjälp med min server.
Jag har en server med Unraid, jag har än så länge klarat mig med moderkortets egna SATA-kontakter, men behöver expandera.
Jag försökte med ett PCI-kort som hade 6 SATA-portar, men det var tydligen ingen bra idé, genom lite mer googlande upptäckte jag att man tydligen ska sikta på LSI SAS-kort. Till detta behöver jag även då breakout-kablar, från SAS till SATA.

Jag söker därför hjälp här med att hitta vettiga SAS-kort, har försökt hitta och det finns ju en uppsjö av dem på Amazon till exempel. Jag har även kollat på https://www.ggsp.se/ , där utbudet verkar vara mindre men kanske av bättre/säkrare kvalitet.

Om någon har tips på specifika tillverkare, chip eller sidor man ska kolla efter eller undvika hade dessa uppskattats oerhört mycket!
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du kan också leta på ebay, och då även efter Dell/HP/IBM Raid kort, de är i princip alltid LSI kort ändå, kolla modellen och leta upp vilken krets det är. LSI 2008 och LSI 3008 är välkända kretsar.
2008 och 3008 är den faktiska kretsen på kortet, ofta heter korten något i still med LSI 9211-I, Dell H200, IBM M1015
Breakout-kabeln du letar efter heter ofta SFF-8087 breakout eller liknande, SFF8087 är den kontakten du pluggar i kontrollerkortet.

Här har du två ganska billiga på ebay
https://www.ebay.com/itm/355895047884
https://www.ebay.com/itm/256522075276

Permalänk
Medlem

Klistrar in mitt svar från en äldre tråd.
Som förutom några av länkarna har samma relevans än idag, då inte mycket har förändrats!

Skrivet av grizzly666:

Kan rek att du tittar på en del av ArtofServers videos.
Som förklarar det mesta förbannat bra.
Tex dessa.
RAID vs HBA SAS controllers | What's the difference? Which is better?
Is this the best counterfeit LSI HBA? | Tips to avoid fake LSI SAS controller cards
Comparing HBA IT mode SAS controllers | 2020 Edition

Efter att jag tittat en del på hans videos då jag hade några dagar innan pengar för köpet kom in så ändrade jag mig av tre anledningar från ett med typ (finns ju massa olika chip med 93nånting men alla är ganska lika) LSI 9300 chip tex denna https://www.ebay.com/itm/133474009137 till ett med typ lsi 2308 chip istället som var exakt denna https://www.ebay.com/itm/164213692101?hash=item263be616c5:g:1...
Då var det ganska exakt halva priset som skiljde vilket var en anledning troligen den minst viktiga dock.

Dom två andra var värmeutvecklingen från dom lite nyare/snabbare 93xx chipen vs 23xx chipen.
Vilket enligt theartofserver är ganska stor och 93xx korten behöver ganska bra fläktande över sig för att hålla sig från att grillas med kraftigt neddragen prestanda till följd och gissar själv på kortare livstid med.
23xx chippen behöver inte alls lika mycket det räcker med att luften rör sig lite runt korten för att det ska räcka, vilket är vad jag har nu och kylflänsen är efter ett par timmars paritets check på gränsen till att man kan hålla ett finger på den.
Dvs den är på gränsen för vad jag är bekväm med att köra min elektronik som ska hålla i många år på, den är dock inte direkt varm när man gör väldigt lite med hårddiskarna.

Hade jag gått på ett 93xx kort så hade jag behövt lägga till en fläkt enbart för att blåsa på det kortet, alternativt bytt ut det mot ett kallare.

Och den sista anledningen var prestandan!
23xx korten kommer inte att begränsa prestandan om man bara kör med snurrande rost=HD.
Först om man vill ha SSD och då troligen mer än en så börjar 23xx korten att begränsa prestandan enligt theartofserver och det kan vara värt och titta på nyare/snabbare kort.
Heller om man börjar med SAS expanders vilket gör att man kan expandera antalet SAS portar (som även går att använda till SATA).
Tex så kan man dubblera/fyrdubbla osv men man förlorar ju i teroin halva prestandan med en dubblering då den aktuella bandbredden ska räcka till dubbelt så många diskar i alla fall om man som tex vid en paritets check kör alla diskar samtidigt.
I verkligheten förlorar man betydligt mer än halva prestandan.
Och då vore ju ett 93xx kort ett bättre val.

MEN SAS expanders är dyra när jag kollad runt för 1,5-2 år sedan så var det oftas mycket billigare att köpa ett till raid kort och då det oftas finns mer än en pciex8 port på dom flesta kort så.

Till sist så handlade jag på https://www.ebay.com/str/theartofserver skickade fort och väldigt bra packat.
Det mesta han säljer är redan flashat med IT FW så bara o stoppa i unraid burken o köra.
I alla fall under HBA IT mode controllers https://www.ebay.com/str/theartofserver/HBA-IT-mode-controlle...
Han säljer även SAS till SATA kablar https://www.ebay.com/str/theartofserver/SAS-SATA-cables/_i.ht...
Körde själv med två av dessa https://www.ebay.com/itm/163761336737?epid=1449963066&hash=it... med olika längd så det blev lättare med kabeldragningen.
Kommer dock ej ihåg om jag körde med raka heller vinklade kontakter vilket är värt att ta en titt på innan köp.

Visst du kan hitta både kort och kablar billigare men theartofserver är ganska välkänd inom hemserver/unraid/freenas forumen och har alltid varit snabb o skicka samt om det blivit problem plus att han kör en kontroll på kort innan han skickar ut dom.
Så för min del var det värt 2-300:- mer för att handla från en känd bra säljare.
Och handla samma saker från svenska butiker handlade då om lite mer än dubbla priset, skulle inte förvåna mig om den skillnaden har ökat nu.

Skrivet av grizzly666:

Unraid vägrar dock att ha nåt att göra med usb diskar i sin array.
Går dock att installera Community Applications och sedan köra unassigned devices så man kan dela ut en usb disk osv men den kommer aldrig att vara del av Unraids array dock.

Jag undvek Hpe och särskilt Dell kort då det finns väldigt många trådar om problem osv med dessa kort till unraid på deras forum och det även om dom är LSI baserade med samma kontroller som fungerar direkt på LSI kort.
Och jag skulle gissa på att det inte är så många som kör med hpe/dell kort till unraid då det främst är LSI och intel kort som rekommenderas på det forumet som funkar bra o problemfritt.
Vilket gör hpe/dell problemen ännu värre, OM det stämmer att inte många kör med dom vill säga!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Klistrar in mitt svar från en äldre tråd.
Som förutom några av länkarna har samma relevans än idag, då inte mycket har förändrats!

Nu har jag spenderat en del tid med att försöka förstå mera.

Art of Servers videos var om än väldigt långa också väldigt informativa. Hans ebay verkar ju också vara ett bra/säkert ställe att köpa från. Tack för tipset!

Jag har bara en fråga, du skrev i ditt inlägg att ett 23xx chip skulle dra mindre än ett 92xx. Men är inte 20xx, 23xx, 30xx och liknande benämningar på chipet som sitter på kortet och 92xx och 93xx serien på kortet?
Så ett kort kan vara 9201 och ha chipet 2008. Men om jag bara ska ha 8 hårddiskar, inte SSDs, inkopplade bör det enligt Art of Servers räcka med ett 9201/9211 kort med 2008, om jag förstår det rätt.
Eller finns det någon anledning numera att välja ett 2308 kort?

Tack så mycket för tips och svar!

Permalänk
Medlem

Ja jag missade/skrev fel ang chip/serie.
Men du har fått det rätt ang det!

Kommer inte ihåg exakt varför jag tog ett 2308 vs 2008 kort.
Men gissar på att det dels var för att det är ett äldre chip och det är ganska liten skillnad i hastighet/värmeutveckling mellan dessa.
Och har för mig att prisskillnaden mellan dom var under en hundring DÅ.

Även delvis för att just 2308 var det som hade lite mindre problem trådar runtom på nätet och då främst på unraids forum.
Det handlade om jag minns rätt inte om några stora problem utan mer att det behövdes lite små pill för att få 2008 korten att fungera medans 2308 korten oftas bara var att stoppa i o köra.
Ett problem är att unraid behöver båda dessa chip/kort i IT mode så att varje disk för sig syns i unraid.
Och 2008 korten (särskilt ibm's M1015) är kingiga vilket moderkort som fungerar att flasha FW på M1015 korten med (dom fungerar dock felfritt när dom väl är flashade till IT mode på dom moderkort som ej vill/kan FW flasha dessa kort).

Artofserver flashar dock dom flesta/alla kort till iT mode!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Köp inte korten från svenska återförsäljare om du väljer att köpa ett kontrollerkort dock; många gånger tar de 3-4-5-6tusen för ett kort som på på ebay/amazon kostar under tusenlappen för samma sak. Samma gäller kablaget. Ja, du får markant enklare RMA hantering, men köp då två-tre kort/uppsättningar kablar för samma peng i värsta fall.
Själv har jag inte haft några problem med de fyra kort och fyra uppsättningar kablar jag införskaffat från en säljare med hög rating, men kan ju så klart ha haft tur.

Men skulle du hitta ett 8i LSI kort inklusive kablage från en känd svensk återförsäljare för 1200kr så kör på, vad klart. Men tvivlar på att priserna ändrats sedan sist jag tittade.

Permalänk
Snusfri

Jag kör med detta LSI i min server för diskar till TrueNAS Core och är väldigt nöjd.

Det är redan flashat och klart för att användas med TrueNAS, Unraid etc.
Allt följer med, som kablar osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL