Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Puddpudd:

Jag har en budget på 6000 kr och letar efter en enkel TV i storleken 48–55 tum. Vi har just nu en över 15 år gammal TV, så vi har inte så höga förväntningar på bildkvaliteten. Vi tittar bara några timmar per dag, och rummet är ganska mörkt. Det viktigaste för oss är att TV:n håller så länge som möjligt. Vad kan ni rekommendera? Tack!

En TV för 6000 kronor i storleken 50-55 tum, det är rekommendationen. För det är i princip ungefär sak samma vilken TV du väljer. Priserna varierar hela tiden ±25% med reor och rabatter så det är alltid svårt att sätta rekommendationer baserat på pris. Däremot är en budget på 6000 kr överlag för låg för att kunna köpa en TV baserat på att den skulle vara tydligt bättre än någon annan TV i samma prisklass. Oavsett lär du också märka skillnad mot en 15 år gammal TV.

Vad du kan göra är att gå på de modeller som listas i guiden som "lite extra" eller snäppet ovanför och se ifall någon av dem finns inom din ekonomiska räckvidd just nu.

48:or finns endast som OLED och då räcker inte budgeten utan något av minsta storlek är 50 och 55 tum. Det finns 43:or men de är sällan särskilt billigare då tillverkarningsvolymerna inte är samma. Efterfrågan är på 55 och 65 tum och börjar glida mer och mer mot 65–75 tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puddpudd:

Jag har en budget på 6000 kr och letar efter en enkel TV i storleken 48–55 tum. Vi har just nu en över 15 år gammal TV, så vi har inte så höga förväntningar på bildkvaliteten. Vi tittar bara några timmar per dag, och rummet är ganska mörkt. Det viktigaste för oss är att TV:n håller så länge som möjligt. Vad kan ni rekommendera? Tack!

Är man på en budget så är detta nog det bästa köpet idag, https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/hisense-55u7kq/103580...

6990:- för en 55" mini-led med 144hz.

Men jag har mindre koll på hur bra apputbudet är på deras smart-tv funktion, de allra vanligaste som netflix, prime, hbo lär nog finnas men svenska appar som SVT play osv låter jag vara osagt. Men sånt går ju enkelt lösa med t ex en chromecast om det är viktigt med appar.

Permalänk
Bildexpert 📺

Hisense VIDAA har i alla fall SVT Play, YT, Disney+, Viaplay, Max, Prime, britbox plus fler stora internationella tjänster. Inget TV4.

Kan hålla med om att U7K – ifall den finns kvar – är väldigt mycket teknik för pengarna.