Oblivion Remastered ute nu

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av blunden:

Hann med några timmar igår. Mycket är väldigt bekant (beteendemässigt etc.), men grafiken är klart bättre. Jag gillar det, men jag gillar ju också de flesta andra av deras spel, särskilt Elder Scrolls-spelen.

Ahh men nice, samma här! Elder Scrolls ligger mycket nära hjärtat. Men bortsett från grafiken har de inte gjort några andra större ändringar?

Skrivet av Sapporun:

har spelat cirka fem timmar nu och är nöjd, en liten krasch till windows annars felfritt

Nice! Är det verkligen ett Bethesda-spel om det inte har minst en krasch/stor bugg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag har ju aldrig kört originalet, så kanske man får göra nu då med remastered versionen

Nostalgi är det enda som är bättre än crystal-meth, väldigt få nostalgispel är bra om man inte var där.
Oblivion är på sin ställen väldigt janky.. Men kom tillbaka till oss om du tyckte om det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Ahh men nice, samma här! Elder Scrolls ligger mycket nära hjärtat. Men bortsett från grafiken har de inte gjort några andra större ändringar?

Med tanke på att de använder samma filformat för kod och assets som originalet så spekulerar folk i att det är någon kombination av UE5 och deras egen motor, så spel-logiken kan till stor del vara samma som originalet.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av blunden:

Med tanke på att de använder samma filformat för kod och assets som originalet så spekulerar folk i att det är någon kombination av UE5 och deras egen motor, så spel-logiken kan till stor del vara samma som originalet.

Det är ingen spekulation. De förklarade på lanseringsstreamen hur de använder både den ursprungliga motorn och UE5.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blunden:

Det borde det inte spekuleras om eftersom de berättade det under den officiella streamen.

https://www.youtube.com/watch?v=Ed_E2crglcw#t=24m46s

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag har aldrig gillat spelvärlden i Skyrim eftersom det mestadels är vinter/höst och allt är dött och fruset vilket man får nog av i verkligheten här i Sverige. Tyckte Oblivion var mycket mysigare att spela en mörk vinterkväll med sina gröna skogar och ängar. Däremot var i princip allt annat bättre i Skyrim, speciellt skalningen när man levlade upp. Det var sjukt irriterande i Oblivion att t.o.m. de enklaste banditerna till slut hade den absolut bästa utrustningen i hela spelet, så man kände aldrig att man blev mer kraftfull när man levlade upp. I bästa fall förblev man ungefär lika kraftfull, i värsta fall blev man hela tiden svagare om man inte optimerade sin leveling. Detta är även något de inte verkar ha fixat i remaster.

De sade ju att de ändrat även i levelsystemet under presentationen om jag inte misstar mig? Någon som kan bekräfta/dementera detta och kanske har fått mer koll på vad det innebär i sådana fall?

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

De sade ju att de ändrat även i levelsystemet under presentationen om jag inte misstar mig? Någon som kan bekräfta/dementera detta och kanske har fått mer koll på vad det innebär i sådana fall?

I originalet så levlade man upp när man levlat upp major skills 10 gånger, och då fick man välja tre attribut (strength, agility, etc) att öka med 1 till 5 poäng beroende på vilka skills man levlat upp (både major och minor). Så det är viktigt att levla upp rätt så att man har åtminstone tre attribut med många poäng att välja varje level up, annars riskerar man att bli för svag eftersom fiender och annat skalar med ens level.

I remaken får man istället xp för varje skill man levlar upp tills man når nästa level, och då får man 12 poäng att distribuera mellan sina attribut som man vill (men max 5 per attribut). Så man riskerar inte att missa attributpoäng för att man levlat upp "fel" skills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

I originalet så levlade man upp när man levlat upp major skills 10 gånger, och då fick man välja tre attribut (strength, agility, etc) att öka med 1 till 5 poäng beroende på vilka skills man levlat upp (både major och minor). Så det är viktigt att levla upp rätt så att man har åtminstone tre attribut med många poäng att välja varje level up, annars riskerar man att bli för svag eftersom fiender och annat skalar med ens level.

I remaken får man istället xp för varje skill man levlar upp tills man når nästa level, och då får man 12 poäng att distribuera mellan sina attribut som man vill (men max 5 per attribut). Så man riskerar inte att missa attributpoäng för att man levlat upp "fel" skills.

Ok, det låter ju lite bättre i alla fall, även om det kanske inte löser småbanditer med daedric armor :D.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det borde det inte spekuleras om eftersom de berättade det under den officiella streamen.

https://www.youtube.com/watch?v=Ed_E2crglcw#t=24m46s

Tack!

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Kan inte välja 1440p fast jag har det som native.. smått irriterande

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Performance är riktigt dålig utomhus även med dlss igång. Utomhus har jag mellan 30-60fps och Inomhus har jag 100fps på high

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Usch vilken usel prestanda... Förhoppningsvis kan dom lösa de grövsta prestandaproblemen med någon patch för nu är det absurt dåligt.

Förövrigt kan jag rekommendera DLSS Tweaks med profil E och auto exposure på, det tar bort dom flesta artifakter när DLSS används.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Kan inte välja 1440p fast jag har det som native.. smått irriterande

Verkar vara nått vajsing med att köra fullscreen, spelet går ner till 1fps konstant, i windowed mode kan jag dock välja 2560x1440 och spelet flyter på bra tycker jag med allt på ultra, enda som får spelet lite hackigt är om jag väljer hardware raytracing på ultra istället för software raytracing. (7800x3d/rtx 4080)

Permalänk
Medlem

De nämnde att Remastered har fler röster för NPC:er. Att det fanns så få i originalet var något som störde mig en aning, speciellt att Bosmer, Dunmer och Altmer hade samma röst.

När det gäller utseendet för NPC:er är det blandat - på bilderna tycker jag vissa viktiga karaktärer ser helt annorlunda ut, som kejsaren och Savlian Matius, samtidigt som jag inte var speciellt förtjust i just NPC-modeller och deras animationer i originalet. Jag minns uttryck som "blue Bosmer", "potato face" och "wheelbarrow ape" i sammanhanget.

Skrivet av FlatMM:

Hade hellre sett en remake av Daggerfall. Var kanske en produkt av mina egna förväntningar när det begav sig, men jag kommer bara ihåg hur besviken jag var på Oblivion. Var snyggt men tyckte de hade förstört själva spelet. Verkar relativt ensam om att tycka det dock🙂

Inte från Bethesda, men Daggerfall Unity har nått version 1.0: https://www.dfworkshop.net/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlatMM:

Hade hellre sett en remake av Daggerfall. Var kanske en produkt av mina egna förväntningar när det begav sig, men jag kommer bara ihåg hur besviken jag var på Oblivion. Var snyggt men tyckte de hade förstört själva spelet. Verkar relativt ensam om att tycka det dock🙂

Du är inte ensam. Oblivion är för mig spelet där de medvetet dummade ner konceptet för att anpassa sig till konsolmarknanden. Fast travel på kartan, uppdragsmarkörer på kompassen etc. De verkar inte heller ha åtgärdat problemet med det keffa nivåsystemet i den nya versionen.

Samtidigt så finns det saker med Oblivion som jag tyckte om. Särskilt sidouppdragen. Grafiken var för sin tid rätt storslagen.