Robotgräsklippare till hyffsad stor och något kuperad gräsmatta

Permalänk
Medlem

Robotgräsklippare till hyffsad stor och något kuperad gräsmatta

Hej på er

Hoppas kunna få lite hjälp av några som är kunniga på Robotgräsklippare.

Har en sommarstuga där gräsmattan är i olika nivåer och det är lite backigt på sina ställen med mycket mossa i botten på gräsmattan och när man klipper manuellt med vanlig gräsklippare så tycker då jag att det är bitvis lättare att dra gräsklipparen efter sig även om den har framåtdrivande motor som kan hjälpa till.

Har inte längre lust att åka bil i en timmes bilväg enkel resa för att slå en djävulsk gräsmatta som även den tar en timme lite drygt att klippa.

Det finns ingen fast internetuppkoppling och marken under gräsmattan är rätt full med stora stenar så att slippa dra en guidekabel är jag ju som det guldstjärna om det är möjligt. Det modernaste som finns på tomten är idag är el och en husvagn med rinnande vatten så där har ni förutsättningarna 😉

En Robotgräsklippare har varit på önskelistan rätt länge och jag vet ju inte överdrivet mycket så jag jämför ju med hur en robotdammsugare fungerar.

Gården är ju inte plan till ytan utan lutar lite här och var. Huset är byggt i slutet av 1800-talet och gården ser ju ut därefter.

Rekommenderas några speciella modeller? Vad ska man tänka på? Är 50+ och småsnål så den får jättegärna inte kosta multum (är nog mer än småsnål)

Bifogar lite bilder på hur gården ser ut så man kan få någon sort uppfattning av terrängen.

Storleken på tomten är 1 288 kvm

Renskrivning och mellanrum
Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS Dual GeForce RTX 4060 V2 OC / Skärm #1 MSI G2712F + Skärm #2 Asus VG248

Permalänk
Medlem

Hur stor klippyta har du och hur brant är det? Priserna börjar sticka iväg om man behöver över 800m² och AWD.

Mammation verkar få hyfsade omdömen av det jag läst, en kollega har deras större modell och är nöjd efter första året iaf.

https://www.proffsmagasinet.se/tradgard-utemiljo/tradgardsmas...

Permalänk
Medlem

Hej!

Troligtvis har jag inte så mycket att tillföra, men några tips har jag ändå....

Se till att välja ett fabrikat där du med 100 % säkerhet vet att tillgången på allehanda reservdelar är mycket god! En robottgräsklippare har ju en extremt liten klippbredd. Det innebär att den kommer användas väldigt mycket och i långa perioder då din tomt tydligen är ganska stor. Detta innebär att det blir mycket slitage på den. Dessutom är din tomt kuperad. En 4-hjulsdriven maskin kan då eventuellt vara bra.

Du är lite småsnål säger du. Jag tror att det blir billigare att välja kvalitet före en låg prislapp. Detta just eftersom du har en lite större tomt. Hur stor framgår tyvärr inte. Om den är riktigt stor, kanske en bra spak-åkgräsklippare vore ett bättre val och om dessa har jag lite ner kunskap.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Troligtvis har jag inte så mycket att tillföra, men några tips har jag ändå....

Se till att välja ett fabrikat där du med 100 % säkerhet vet att tillgången på allehanda reservdelar är mycket god! En robottgräsklippare har ju en extremt liten klippbredd. Det innebär att den kommer användas väldigt mycket och i långa perioder då din tomt tydligen är ganska stor. Detta innebär att det blir mycket slitage på den. Dessutom är din tomt kuperad. En 4-hjulsdriven maskin kan då eventuellt vara bra.

Du är lite småsnål säger du. Jag tror att det blir billigare att välja kvalitet före en låg prislapp. Detta just eftersom du har en lite större tomt. Hur stor framgår tyvärr inte. Om den är riktigt stor, kanske en bra spak-åkgräsklippare vore ett bättre val och om dessa har jag lite ner kunskap.

Fast börjar vi kolla på bra åkgräsklippare så hamnar vi ju snabbt uppe i samma prisklass som en Husqvarna robot med RTK modul som tar 3500m². Minus att man slipper åka bil en timme till sommarstugan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Fast börjar vi kolla på bra åkgräsklippare så hamnar vi ju snabbt uppe i samma prisklass som en Husqvarna robot med RTK modul som tar 3500m². Minus att man slipper åka bil en timme till sommarstugan.

Visst. Men om TS klippbara gräsyta är större än t.e.x. 3500 m2, så kan en spakklippare ändå vara ett bättre alternativ. Tomten är kanske 5-6000 m2....det vet vi ju faktiskt ingenting om ännu. En robotklippare som klarar mer än 4000 m2 börjar ju dra iväg lite smått i inköpskostnad.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Visst. Men om TS klippbara gräsyta är större än t.e.x. 3500 m2, så kan en spakklippare ändå vara ett bättre alternativ. Tomten är kanske 5-6000 m2....det vet vi ju faktiskt ingenting om ännu. En robotklippare som klarar mer än 4000 m2 börjar ju dra iväg lite smått i inköpskostnad.

Han är snabb om han fixar 6000m² på drygt en timme

Men upp till 5000m² skulle jag ändå säga att en robot vinner över en åkgräsklippare.

https://www.hylte-lantman.com/husqvarna-robotgrasklippare-aut...

Edit: men som tillägg så bör TS om han köper en robot se till att vara i stugan första veckan för att se alla ställen roboten har problem och riskerar att köra fast, trist att behöva åka en timme bara för att roboten står och slirar mot en sten.

Permalänk
Medlem

Det ser ut att luta en hel del, svårt att se på bilderna om det duger med 2WD. Jag hade nog satsat på en Luba 2 AWD från Mammotion, de har olika storleksklasser, vill minnas 1500, 3000, 5000. Om du har runt 1500 finns också Luba Mini som kostar lite mindre. Den har också AWD.
Det är budgetalternativen och jag tror man får räkna med en del styr.

Annars Husqvarna om du kan lägga 60+ och måste ha AWD.

Eventuellt om lutningen inte är så farlig så en billigare Husqvarna.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Hur stor klippyta har du och hur brant är det? Priserna börjar sticka iväg om man behöver över 800m² och AWD.

Kollade upp arealen via Skatteverket och den ligger på 1 288 kvm

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS Dual GeForce RTX 4060 V2 OC / Skärm #1 MSI G2712F + Skärm #2 Asus VG248

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det ser ut att luta en hel del, svårt att se på bilderna om det duger med 2WD. Jag hade nog satsat på en Luba 2 AWD från Mammotion, de har olika storleksklasser, vill minnas 1500, 3000, 5000. Om du har runt 1500 finns också Luba Mini som kostar lite mindre. Den har också AWD.
Det är budgetalternativen och jag tror man får räkna med en del styr.

Annars Husqvarna om du kan lägga 60+ och måste ha AWD.

Eventuellt om lutningen inte är så farlig så en billigare Husqvarna.

Hur stor är gräsytan som ska klippas?

Detta är ju kärnfrågan och det som avgör prisklass och typ av klippare som TS behöver.

Hoppas att vi får svar på den frågan, annars blir det snarare bara en gissningslek än bra och vettiga rekommendationer som går att ge. Dvs. Ganska värdelöst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lith:

Kollade upp arealen via Skatteverket och den ligger på 1 288 kvm

Oj då, det är bara en liten gräsyta då med andra ord. (1288 m2 minus byggnader mm)
Ja, då är ju alla typer av åkklippare överkurs!

En bra robotklippare alltså med god tillgång till resrevdelar är nog det som gäller då.
Med eller utan slinga? Med eller utan 4-hjulsdrift?
Det är väl i princip huvudfrågorna att fundera på. Och naturligtvis även vilka tillbehör man vill ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Oj då, det är bara en liten gräsyta då med andra ord. (1288 m2 minus byggnader mm)
Ja, då är ju alla typer av åkklippare överkurs!

En bra robotklippare alltså med god tillgång till resrevdelar är nog det som gäller då.
Med eller utan slinga? Med eller utan 4-hjulsdrift?
Det är väl i princip huvudfrågorna att fundera på. Och naturligtvis även vilka tillbehör man vill ha.

Marken är ju full med stora stenar så gräva vill jag inte även om det ej ska grävas djupt.

4-hjuls drift vet jag inte om det behövs men det är som sagt brant på sina ställen och botten av gräsmattan består av mossa. Det är tungt med en vanlig gräsklippare (som har motordriven hjälpdrift).

Reservdelar och reparationer är ju alltid bra, Slit&Släng är ju inget man eftersträvar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lith:

Marken är ju full med stora stenar så gräva vill jag inte även om det ej ska grävas djupt.

4-hjuls drift vet jag inte om det behövs men det är som sagt brant på sina ställen och botten av gräsmattan består av mossa. Det är tungt med en vanlig gräsklippare (som har motordriven hjälpdrift).

Reservdelar och reparationer är ju alltid bra, Slit&Släng är ju inget man eftersträvar.

Själv har jag ingen erfarenhet av gräsklippare av just robot-typ, så hur djupt man måste gräva vet jag inte. Men troligen inte så jättedjupt gissar jag. Gissar att det finns både för och nackdelar även med slinglösa maskiner. Du får nog läsa på om detta, för det gäller ju att din klippare blir maximerad för just din tomt. Varje tomt är ju unik på många olika sätt.

Jag har ingen aning om hur kuperad din tomt är, men en sak att tänka på, är att gräs sällan är torr. Den är oftast mer eller mindre fuktig, och väldigt ofta är den blöt snarare än fuktig. Det gör att gräs oftast är mer eller mindre hal. Därför kan 4-hjulsdrift vara bra och i vissa fall direkt nödvänigt. Maskiner med 4-hjulsdrift är naturligtvis dyrare, men självklart har den en klar fördel med framkomligheten. Din tomtmark avgör dock hur nödvändig den är.

Om jag får gissa, så gissar jag att en klippare för 1000 m2 eller max 1200 m2 räcker för dig. Kolla dock upp detta först, så att du vet och inte bara går på mina ord! Men återigen....

Det är väldigt många rörliga slitdelar i en robotklippare (och elektronik) så välj komponentkvalitet före låg budget om jag får tycka till lite om detta. Ett sätt för att ta reda på detta, är att kolla med reparatörer vilka fabrikat och modeller som det är minst problem med och vilka man bör undvika.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lith:

Det finns ingen anledning att gräva ner begränsnings-linan alls, den spikas ner mot marken. Efter en säsong är den helt försvunnen, så märk ut skarvarna, de vill man kunna hitta när linan förr eller senare får avbrott. Där är också den egentliga anledningen till att man inte vill ha lina. Att lägga den är trivialt. Det funkar också att lägga den under cementplattor eller liknande om man vill.

Du får räkna med att klipparen behöver daglig tillsyn, tills du fixat alla hinder och problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lith:

Här kan du lätt mäta mer exakt hur stor klippyta du har. Jag har ca 1200m² tomt och ca 1000m² i klippyta.
https://minkarta.lantmateriet.se/
Dock låter det som att du kan behöva en 4wd, jag har en 2wd och den klarar inte de ställen jag lätt tar med en vanlig klippare med hjälpdrift på hjulen

Man behöver inte gräva alls utan kan sätta den med plast spikar uppe i gräsmattan, det växer över efter ca en-två år. Men jag hade ändå gått på en utan slinga, enklast är ju att hitta en modell som någon firma i närheten servar. Granngården servar klippare på många ställen här i Dalarna så jag kör en Stihl därifrån.

Permalänk
Medlem

Om du är sugen på en Husqvarna kan du boka en kostnadsfri konsultation här: https://www.husqvarnahomeservice.com/se/radgivning/

Då kommer de ut och tittar på din tomts förutsättningar. Gjorde själv detta innan mitt köp av en 430X nyligen.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Vad dör typ som är enklast att installera eller fungerar bäst beror mycket på geografin.

Är det ett väl definierat område men som hr mycket hinder inne på det är nog en helt AI-baserad bäst.

Är det en stor hyfsat simpel yta utan klara gränser, (bredvid åker mm) så kan en slinga raskt vara värt besväret.

Är det väldigt mycket hög skog och konstig geometri på flera byggnader på den kan det bli problem med GPS och fyrbaserade modeller.

Är det sen en pryl som ska köra obevakad en stor del av perioden så kanske man beronde på läge ändå får väga in både pålitlighet och stöldvärde över prestanda och smidighet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Hur stor är gräsytan som ska klippas?

Detta är ju kärnfrågan och det som avgör prisklass och typ av klippare som TS behöver.

Hoppas att vi får svar på den frågan, annars blir det snarare bara en gissningslek än bra och vettiga rekommendationer som går att ge. Dvs. Ganska värdelöst.

Tyckte inte det såg ut att vara några gigantiska arealer på bilderna, så gissade att lutning var en viktigare parameter. Många klippare som klarar mellan 600-2000 m² är ofta tekniskt identiska, brukar vara batteri och mjukvara som bestämmer kapacitet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?