Permalänk
Medlem

Kernelfrågor ...

Kompilerade igår om kärnan till en nyare version ...
(2.4.21)

Det poppade då upp några frågor som jag inte kan hitta ett svar på ..

Jag har fått lära mig att det är bra att ha en separat partition för /boot på runt 100 mb där kärnan ska ligga ... Men om jag nu tittar i lilo så bootar den ju från /vmlinuz ... och i faq:n när man ska kompilera om så står det ju att man ska kopiera den nya kärnan till /bzImage ...

Varför läggs inte kärnan i /boot?
Så fattade jag att det skulle vara ???
Vad är det då som ligger i /boot ??

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan lägga den var du vill, ändra bara sökvägen till kärnan och vilken partition den skall boota ifrån i lilo.conf. Kör därefter "lilo" för att installera den nya bootloadern.

Permalänk
Medlem

i senare linux-varianter jag kikat på så är /vmlinuz en symlänk till en fil i /boot-katalogen. alltså en genväg. har för mig från början att filen man fick när man kompilerade en linuxkärna var "Image". den var filen man bootade från förr. sedan kom den att bli zImage, vet inte varför. han ha något med disketter att göra
bzImage var nästa steg. det kan vara nåt med att.. äh.. jag vet inte. bzImage blev iaf namnet på den färdigkompilerade kärnan. /boot förut brukade, tror jag, vara filer till bootladdaren. man kom väl på att det var smart att lägga Image-filerna, kärnorna, där med.
vad fan det heter vmlinuz för vette fan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uberlama
i senare linux-varianter jag kikat på så är /vmlinuz en symlänk till en fil i /boot-katalogen. alltså en genväg. har för mig från början att filen man fick när man kompilerade en linuxkärna var "Image". den var filen man bootade från förr. sedan kom den att bli zImage, vet inte varför. han ha något med disketter att göra
bzImage var nästa steg. det kan vara nåt med att.. äh.. jag vet inte. bzImage blev iaf namnet på den färdigkompilerade kärnan. /boot förut brukade, tror jag, vara filer till bootladdaren. man kom väl på att det var smart att lägga Image-filerna, kärnorna, där med.
vad fan det heter vmlinuz för vette fan.

Att /vmlinuz är en symlänk är ju olika från dist till dist. Jag har ingen /vmlinuz ens. Min ligger i /boot (Slackware 9). Sen så kan ju kärnor heta istort sätt vad som helst, men de måste väl börja med bzImage eller något sådant?
Att jag skrev /bzImage i FAQ:n är för det är vad jag är van vid helt enkelt

Permalänk
Medlem

zajko -> jag brukar döpa mina kernels såhär: <kernel version>-<kompilering nr x>
t ex kernel 2.4.20 och andra gången jag kompilerar den kerneln så döper jag den till: 2420-2
så nej de måste inte heta nått med bzImage

Visa signatur

Vad ska man skriva här?

Permalänk
Medlem

Finfint, för jag döpte till något sådant en gång men då ville inte lilo sig. Kanske bara jag som hade stavat fel, orkade iaf inte luska mera i det då och bytte till bzImage-something och då funkade det.

Tack

Permalänk
Medlem

men avslutar man kompielringen med make install så skapas både /boot/bzImage och /vmlinuz.
men detta är inte bra, blir bara en massa grejjer överallt.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Lägg den i /boot själv.
Här ser du hur jag kompilerar kärnor.
Förutsätter att du inte har /boot mountad normalt (för det har du väl inte?) samt att du kör grub.

make menuconfig make dep && make bzImage modules modules_install mount /boot cp arch/i386/boot/bzImage /boot/kernel-2.4.22 nano /boot/grub/grub.conf

Föresten, du vet väl att 2.4.22 precis kom ut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anior
Lägg den i /boot själv.
Här ser du hur jag kompilerar kärnor.
Förutsätter att du inte har /boot mountad normalt (för det har du väl inte?) samt att du kör grub.

make menuconfig make dep && make bzImage modules modules_install mount /boot cp arch/i386/boot/bzImage /boot/kernel-2.4.22 nano /boot/grub/grub.conf

Föresten, du vet väl att 2.4.22 precis kom ut?

det sista skulle inte jag fattat om jag var nybörjare, så därför förklarar jag det för dem som inte förstår.

cp arch/i386/boot/bzImage /boot/kernel-2.4.22 nano /boot/grub/grub.conf

alltså, vi kompierar bzImage samtidigt som vi döper om den till kernel-2.4.22.
antagligen för de som tar backup?
sista raden där med nano, då öpnnar vi bootloaderns config fil.
och nånstans står det kanske kernel-2.4.21.
då ändrar vi bara det till kernel-2.4.22 så att vi kan boota upp den nya kärnan.
annars hade det varit helt meningslöst.
Så, jag vet inte om detta undanröjer några tvivel, men det hade det iaf gjort för mig för nått år sedan.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?