Permalänk
Medlem

Router till Bostream scream(26mbit)

Halloj!

Jag skall flytta ganska snart. (november)
Dit jag skall flytta kommer jag att kunna få bostream scream 26mbits. Jag är på jakt efter en router/bredbandsdelare som klarar av denna hastighet på wan porten, gärna mer! Vilken router är duglig för detta ändamål?

Den får gärna var lätt administrerad också. Ge mig tips!
Pristaket är cirka 1000,- men om riktigt bra router kostar lite mer ge mig tips ändå.
Tack!
/Kelo

Edit: Stavning

Permalänk
Medlem

jag tror dlinks flesta routrar klarar 100Mbit på wan porten bland annat DI-604 och DI-704P

Edit: båda ligger under tusenlappen

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0zE
jag tror dlinks flesta routrar klarar 100Mbit på wan porten bland annat DI-604 och DI-704P

Edit: båda ligger under tusenlappen

Dock spelar det ingen roll då det är troughput som är viktigt. Notera att ex. DI-604 har en troughput på ~15 Mbit vilket inte räcker till 26 Mbit.

Frågan är väl om du fått kabelavståndet mätt och garanterat får 26 Mbit? Scream innebär allt ifrån 8-26 Mbit nämligen.

Permalänk
Medlem

jag har 270m till stationen så ja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Dock spelar det ingen roll då det är troughput som är viktigt. Notera att ex. DI-604 har en troughput på ~15 Mbit vilket inte räcker till 26 Mbit.

Frågan är väl om du fått kabelavståndet mätt och garanterat får 26 Mbit? Scream innebär allt ifrån 8-26 Mbit nämligen.

ahh det var som faen det visste jag inte om då det tydligen pratas ganska tyst om det på tillverkarens hemsida verkar vara samma fenomen på annat håll också.

lite fult av dom att inte tydligt skriva detta jag menar om man exempelvis sitter på bbb lan kan man ju inte dra nytta av sina lina till 100% (fullduplex) pga att man har köpt en flaskhals till router, eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0zE
ahh det var som faen det visste jag inte om då det tydligen pratas ganska tyst om det på tillverkarens hemsida verkar vara samma fenomen på annat håll också.

lite fult av dom att inte tydligt skriva detta jag menar om man exempelvis sitter på bbb lan kan man ju inte dra nytta av sina lina till 100% (fullduplex) pga att man har köpt en flaskhals till router, eller?

korrekt.

Permalänk
Medlem

OK, finns det någon någorlunda billiga router som klarar mitt behov?

Permalänk
Medlem

Gammal burk, 486 eller bättre, med Linux/*BSD och två nätverkskort.

Permalänk
Medlem

Får väl hitta någon gammal häck...
Men jag är fortfarande öppen för förslag på router.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaif
Gammal burk, 486 eller bättre, med Linux/*BSD och två nätverkskort.

Säker på att en 486:a klarar att skyffla dessa mängder data?

Permalänk
Medlem

Beror på hur många burkar som ska NAT:as och hur hård trafik det är. Men det behövs inte speciellt kraftig hårdvara, så testa med det du får tag på.
Tänk framföralt på vad för nätverkskort du använder, realtek chipset är inte bra, det belastar processorn enormt vid hård belastning. Försökt få tag på Intel eller 3com kort.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaif
Beror på hur många burkar som ska NAT:as och hur hård trafik det är. Men det behövs inte speciellt kraftig hårdvara, så testa med det du får tag på.
Tänk framföralt på vad för nätverkskort du använder, realtek chipset är inte bra, det belastar processorn enormt vid hård belastning. Försökt få tag på Intel eller 3com kort.

Tjaaa, 26 Mbit full duplex är trafiken eftersom det är frågan ;).

Permalänk

Var finns det en guide för hur man installerar linux/bsd NAT? ingen som har en hemsida eller nått?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mymantheman
Var finns det en guide för hur man installerar linux/bsd NAT? ingen som har en hemsida eller nått?

http://support.linux.se/?main=docs/iptables.php&org=docs
http://www.netfilter.org/documentation/HOWTO//NAT-HOWTO.html

Permalänk

Vad kör folket med 100 mbit BBB för routrar då? eller måste dom ha en extra burk som router?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Vad kör folket med 100 mbit BBB för routrar då? eller måste dom ha en extra burk som router?

Tjaa, är inte direkt många privatpersoner som kör 100 Mbit BBB. Iaf. om de gör det lär det mest ekonomiska vara att köra en switch och helt skippa NAT vilket många med 10 Mbit BBB gör då de får 5 ip-nummer.

Permalänk
Medlem

Har hittat den här http://www.trendnet.com/products/TEW-411BRP.htm som påstås ha 25Mbps LAN till WAN throughput.
Trådlöst får du på köpet. Har ingen aning om vare sig pris eller verklig prestanda.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Räcker inte modemet som man får med. Som jag förstått så är det inbyggd router i modemet

http://www.bostream.se/pdf/SpeedTouch610.pdf

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Pilla in FreeSCO (som inte har nått att göra med SCO) på nån gammal dator, klarar att skyffla massa mängder data med liten belastning om man har okej nätverskort.

En 486:a/Pentium bör klara detta alderles utmärkt.