Modda ljudkortet och bygg en multimeter/occilloskop

Permalänk
Medlem

Modda ljudkortet och bygg en multimeter/occilloskop

Den elektronik- och lödkunnige kan enkelt bygga om ett 99:- ljudkort, finns på PC City, till en multimeter och occilloskop.

Byggbeskrivning:

http://www.qsl.net/om3cph/sb/dcwithsb.htm

Kul va?!

Permalänk
Medlem

Cool grej. Men det känns inte so att jag behöver den då jag redan har en fin Multimeter och ett mindre fint och halvt fungerande oscilloskop. En kanal på det senare är död. Massa brumm bara .

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

vad gör en sån där multimeter egentligen??

Visa signatur

varför planera? inget slutar ju som man tänkt sig endå!

Kamera: Pentax k10d, 18-55 3,5-5,6 da kit objektiv, 2gb sandisk ultra 2

Permalänk
Medlem

Ursäkta.. men... kan inte... hålla.... mig,,, HAHAHAHAH. F'låt

En multimeter använder man till att mäta ström och spänning med. Brukar även finnas diverse andra saker man kan mäta med dem, beroende på hur mycket man betalat för den. Men mer eller mindra alla klarar även av att mäta resistans.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Länken funkar inte för mej....

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

Inte för mig heller =/

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

Funkar inte för mig heller.
Finns cachad på Google inga bilder dock :/
http://216.239.59.104/search?q=cache:tBkuYAIZR_0J:www.qsl.net...
Tror att jag hittade samma sida fast översatt med bilder.
http://www.halicky.sk/om3cph/sb/dcwithsb.htm

Visa signatur

Föredetta kanalj.
JohanWJohanWWJohanWWW

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag funderar på det... Har 2-3 st isa-ljudkort som ligger och skräpar... Testa går ju alltid

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

ja, ett osciloskop är aldrig fel!

Permalänk
Medlem

vad är ett osciloskop?

Visa signatur

"man skall inte kasta pil i gummibåt"

Permalänk
Medlem

Man kan mäta frekvenser och pulser men också volt, amper etc. - allt detta kan man se på en display. Man kan också välja samplefrekvens mm.

Bra att ha vid konstruktion/felsökning av elektronikkomponenter.

Permalänk
Medlem

Ström visste jag inte att man kan mäta med ett oscilloskop. Möjligtvis att man kan mäta spänningsfallet över en resistor och räkna fram strömmen.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Permalänk
Avstängd

HAHAHA... VAD I HEL... Jag bara måste göra som lord_dubbdäck och asflabba. Kanske inte så snällt kanske... Men hallå, en multimeter?

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Ström visste jag inte att man kan mäta med ett oscilloskop. Möjligtvis att man kan mäta spänningsfallet över en resistor och räkna fram strömmen.

Men om du säger så kan man inte mäta ström med en multimeter(ja gissa hur den mäter?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Ström visste jag inte att man kan mäta med ett oscilloskop. Möjligtvis att man kan mäta spänningsfallet över en resistor och räkna fram strömmen.

Offt: Den avataren i olika former börjar bli populär... Ska den dela upp swec i två läger kanske? Saab vs volvo?

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

är det bara jag som är seg i huvet idag och inte fattar vad man ska löda om på
ljudkortet?

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk