Permalänk

Korta av kablar (molex)

God morgon!

Jag har mina fem hårddiskar staplade på höjden med ca en centimeters mellanrum, det blir ett myller av sladdar kan man lugnt säga.

I helgen började jag fundera på att korta av dom rejält, helst skulle jag vilja köpa "tomma" molex-kontakter, men det verkar bara finnas i 100-pack på elfa och man ska tydligen ha speciella verktyg dessutom

Det enda vettiga alternativet jag kan komma på då är att kapa kablarna, löda ihop dom på mitten och sätta krympslang över, någon som tycker att det verkar vara vettigt eller idiotiskt?

Några bättre förslag?

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem

"Molex" kontakterna finns i styck, det är bara priset som står i 100... tror jag.

Permalänk
Medlem

jag tror det går att få dit dom utan speciella verktyg.

Permalänk
Medlem

Det borde väl gå fint att klippa av dom lite och löda ihop dom lite fint, skulle behöva det jag också, men jag lär köpa en ny nätdel ändå och den jag har kikat på har 10 st molexkontakter så det kommer nog inte behövas.

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Avstängd

Inga speciella verktyg behövdes när jag plockade ihop lite molexar hemma. Körde med nån tång bara. Kanske inte blir exakt lika bra, men det duger iaf

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Citat:

"Molex" kontakterna finns i styck, det är bara priset som står i 100... tror jag.

Helt rätt...känner mig rätt korkad just nu X-)

Citat:

Inga speciella verktyg behövdes när jag plockade ihop lite molexar hemma. Körde med nån tång bara. Kanske inte blir exakt lika bra, men det duger iaf

Ok...ni har övertygat mig, det skulle definitivt kännas bättre att klämma ihop egna än att sitta och löda (jag provade igår och jag är uppenbarligen inte så bra på det
Elfa verkar nästan ligga på vägen hem från jobbet oxå, jag får ta bilen någon dag den här veckan. Är det någon som kan lista ut vilka artikelnummer man ska köpa?
Molex-kontakter på www.elfa.se

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem

kjell.com har molex kontakter

art nr
38-692
38-691

men bilderna på dom verkar inte stämma för det kom upp en kamera när jag klickade på dom ..hehe

Visa signatur

Come Over to the Dark Side.
We Serve Free Drinks here! !

Permalänk

Haha, intressant! Allt är rätt fram tills man klickar på länken, då dyker plötsligt en kamera upp med den här texten under...

38691
5,25” Stiftpropp
--------------------------------------------------------------------------------
Spänningsmatningskontakt till 5,25” enheter

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk

Då var det daxx att rapportera lite resultat...
Det var som ni sa inget större problem att klämma ihop kontakterna med en vanlig (näbb)tång, det kändes dessutom betydligt säkrare att trycka ihop helt nya kontakter än att öppna de gamla och sätta tillbaka dom sedan, jag provade det oxå.
Ett par bilder för att visa vad jag gjorde oxå...

Före:

Efter:

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem

Jäkligt mycket snyggare, jag tycker om när det är rent och snyggt

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Avstängd

Mycket prydligt! Snyggt!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrViPeR
kjell.com har molex kontakter

art nr
38-692
38-691

men bilderna på dom verkar inte stämma för det kom upp en kamera när jag klickade på dom ..hehe

Vad följer med dom? Både "plasthöljet" och stift/hylsor?

Permalänk

aaah very nice som alla dina moddar Quicksilver...

Visa signatur

You die a little each day.

Permalänk

Tack så mycket! *rodnar*

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem

Var köpte du molex-kontakterna och kablarna ??

Visa signatur

|< #1 Fisken i valnötslådan kände lusten att suga tomater på arbetet >|
|< #2 Bögens lutfisk suger torrt i skafferiet >|

Permalänk
Medlem

gissa...

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smile
gissa...

ELFA.. eller kjell? Vet du så säg.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
ELFA.. eller kjell? Vet du så säg.

Första alternativet.. Läst hela tråden?

BTW, mkt fint :]

Permalänk

Helt rätt...jag köpte dom på Elfa i Sthlm (Solna)
Tackar för all positiv respons!

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem

korta av IDE kablarna också så blir allt prydligt o fint

En liten bild förklaring som jag pilla ihop hoppas ni förstår

[] <----ide kontakt på första HDn,(ta bort kontakten,korta av kabeln,sätt tillbaks kontakten)
| <----ide kabel mellan två HDs, som man kortar av så den går vertikalt mellan 2st HDs
|
[] <----ide kontakt på andra HDn
|
|
|
| <----ide kabel till moderkortet
|
|
|
[] <----ide kontakt på moderkortet

På det här viset så syns inte ide kabeln som kopplas mellan två HDs, bara kabeln som går till moderkortet (eller kontroler kort om det heter så?)

Permalänk
Citat:

korta av IDE kablarna också så blir allt prydligt o fint

Tja...det hade jag gärna gjort, men det känns betydligt svårare än att modifiera strömförsörjningen
Jag tycker dock att det är väldigt konstigt att det inte finns såna IDE-kablar att köpa, det lär inte var helt ovanligt att folk har två eller flera diskar bredvid varandra...

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt. Jag skulle vilja göra samma sak, dock med sådana 90-graders kontakter. Synd bara att de kostar så mycket på elfa, 16kr + moms.

Permalänk
Medlem

Häftig HDD-låda också!

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Citat:

Synd bara att de kostar så mycket på elfa, 16kr + moms.

Det var väl inte så farligt? Hur många diskar har du? Såg inte att det fanns såna, annars hade det känts som ett bättre alternativ...
Är det såna som man "klämmer" fast?

Citat:

Häftig HDD-låda också!

Tack! Den hör till min första mod, byggde den i samma veva som jag skar upp fönstret i sidan (som du ser i min avatar och i länkarna i signaturen)

Jag är lite mer stolt över min fanduct faktiskt...den var jag tvungen att rita upp i 3D i AutoCAD för att få alla mått och vinklar rätt...

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk

Hur har du gjort för att kunna köra så många hårddiskar?

Visa signatur

Set My Path

Permalänk
Citat:

Hur har du gjort för att kunna köra så många hårddiskar?

Mitt moderkort har stöd för åtta IDE-enheter, jag har fem HD, en brännare och en DVD-läsare nu, så det finns plats för en disk till

Har man inte det så går det alltid att köpa ett löst controller-kort, det hade jag till min förra dator för att få plats med fler diskar samt att kunna köra DMA100, kostar väl kring 500 spänn.

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem

Får jag gissa på att du har ett Epox *nånting*... kommer inte ihåg modell... kollade på ett sånt men det hade tagits ur tillverkning när jag ville köpa det... :/

Permalänk

Nix...ett Abit KR7A-RAID

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem

härligt gjort! man får inte vara dum
-->sån där isolering (Quicksilver) har jag också satt in i min burk, fungerar ju kanon!