I love the smell of burning computers in the evening...

Permalänk
Medlem

I love the smell of burning computers in the evening...

You know that smell, that penetrating smell. It smells like… death.

Här kommer en liten historia som ni kanske finner nöje(skadeglädje?) eller igenkännande i.

Det hela började med att farsan hittade en gammal dator när han var på soptippen, de har en speciell kontainer för elektronikskrot, en sån man kan gå in i. Jag undersökte datorn. Det visade sig vara en PII 350MHz. Men den saknade minne, hårddisk och sidorna till chassit. Vid närmare inspektion såg jag att sydbryggan var bränd, likaså ett chip på ljudkortet. När jag provade nätagget visade sig detta åxå stendött. Jag gav mig på ett lagningsförsök på det senare, men hittade inget uppenbart fel, alla transistorer och likriktare verkade ok. Och jag skulle även behöva ett nytt moderkort.

Nån vecka senare lyckades jag tigga till mig ett gammalt Jetway 7BXAN av en kompis, han hade ingen användning för det i alla fall så. Sedan satte jag ihop den temporärt och provade med en annan dators nätagg. Den funkade, men överklockade inget vidare. Det senare troligen på grund av ett trasigt PC100 minne jag provade med, det ger X antal fel i memtest86. Klarade inte högre FSB än 103. Nästa steg är 112 och då låste den sig direkt när den kollade minnet. Grafikkortet visade sig åxå eventuellt dött(ingen bild), så jag slängde i nått annat gammalt ATi jag hade låg och skräpade. Synd att grafikkortet inte funkade, var nått Matrox, kunde vart skapligt i 2D i alla fall.

Hade även skickat en beställning till Elfa, denna innehöll bl.a annat en transistor(den sista de hade, utgående vara) för att laga ett annat nätagg. Detta är ett dött Codegen 350W, som jag fick av en annan kompis. Felorsaken var att fläkten skurit(!), och som följd exploderade en av switchtransistorerna. Rotade runt på Google efter datablad på dessa, utan resultat. I Onsdags(22 oktober) så kom grejjerna. Jag började sätta ihop nätagget, men innan jag provade det tänkte jag att jag borde mäta transistorn som jag inte bytt. Jag lyckades hitta på vilka som tillverkat transistorn(MOSPEC) och hittade genom deras hemsida äntligen ett datablad. Hmm transistorn var bipolär… jag hade väntat mig en FET. Och en hFe på 10, det är inte mycket det! I alla fall så kom jag fram till att den icke bytta transistorn hade bytt funktion från halvledare till ledare. För er som inte hajjar tugget så menar jag att den blivit en kortslutning. Fan åxå! Ingen annan nätbutik som verkar ha sånna transistorer. Men det står på Bhiabs hemsida att de har fler saker på lager än vad som finns på hemsidan. Så jag drog iväg ett mail. Fick svar i morse att de minsann hade sådana på lager! Och 20kr billigare än Elfa dessutom! Bara att beställa ett par då.

Otålig som jag är så åkte jag in på hemvägen idag(fredag den 24) och handlade ett 300W nätagg för 399kr. Köpte även ett par 50mm fläktar till CPUn. När killen i kassan rotade runt i plastbacken med småfläktar så visade han även upp en jätteliten fläkt, max 2cm från kant till kant var den, kanske så liten som 1cm. Så jävla söt! Ångrar att jag inte köpte ett par sånna kan jag säga! Bara för att ha. Butiken är HardSoft i Gävle förresten.

När jag kom hem började jag installera nätagget direkt. Satte in en 1,25GB IDE disk jag hade skräpade. Samt ett SCSI-kort med en 2GB och en 4GB disk. Slängde även in ett gammalt ISA-ljudkort.

Pluggar in ström, tangentbord, mus och monitor. Trycker på power. Dött. Trycker igen. Dött. Rensar CMOS. Dött. Börjar bli svettig. Testar med nätagget från den andra datorn igen. Den startar men stänger av sig igen. Samma sak om och om igen. Nu funkar det även med nätagget jag köpte. Plockar ur hårddiskar, SCSI-kort, ljudkort, minne, fläktar, processor, flyttar om fläktarna, testar 66MHz FSB, etc. Inget hjälper. Vid det här laget är jag ruskigt irriterad och tror att jag råkat ESDa moderkortet eller nått. Som sista grejj så testar jag att koppla bort kablarna till LEDs och switchar. Då startar inte moderkortet när man stoppar i sladden i nätagget(trodde det var normalt beteende för detta moderkort). Då börjar det gå upp ett ljus. Knappen måste ha fastnat i intryckt läge, så därför stänger den av sig efter 20 sekunder. Kortsluter PS_ON stiften på moderkortet med en skrumejsel. Den startar… Och stänger inte av sig! Yes det är alltså knappen som pajjat som jag trodde. Rotar fram en återfjädrande knapp i bra-att-ha lådan och monterar den i ett lämligt stort hål i sidan på chassit. Sätter även ihop allt annat.

Så var det dags för sanningens stund. In med tangentbord och monitor igen. Good lord, den funkar! Hittar hårddisk, CD-ROM och floppy. Så jag börjar pilla runt lite i BIOS, för att fixa alla inställningar som försvann när jag rensade det. Känner en svag lukt av bränt. Tänker inte på det först, men efter ett par sekunder börjar den bli mer påtaglig. Jag slänger mig efter strömsladden och drar ur den samtidigt som jag vrålar ”FAN!”(Jag tänkte bara FAN FAN FAN etc… var det enda som fanns i huvvet då). Farsan som sitter bredvid och bygger på ett RC-plan tittar på mig förvånat, men märker även han stanken. Först börjar jag känna på olika chip fall nått blivit varmt. Allt är iskallt. Så jag börjar lukta runt i datorn, och kan snabbt konstatera att det luktar mest runt HDD/floppy/CD-ROM. Skruvar ur CD-ROMen och luktar vid IDE-porten. Jag får en chock! Fyfan vilken stank! Inget annat i datorn som luktar, förutom hela nedervåningen i huset. Resten av datorn fungerar fortfarande.

Jag dissekerar CD-ROMen men hittar inget som ser bränt ut. ”Hmm undrar var som sitter under det här plåtklippset?”.. jaha det var visst motordrivkretsarna. En av dem var alldeles bubblig i plasten och några av benen var … tja … obefintliga! Även denna hade dött tillsammans med de andra delarna alltså.

Så jag sätter i en gammal 4x CD. Allt funkar frid och fröjd. Det är där jag är nu. Ska bara installera operativsystem. Fast för att göra det behöver jag ett annat minne. Det som sitter i nu är FÖR trasigt. Ska låna ett minne av en annan dator så länge. Men det får bli imorrn.

OBS: De enda delar som finns kvar från orginaldatorn är CPU, floppy och chassi! Resten blev bytt. Behöver nog en NIC och ett minne åxå. Får se vad jag kan få tag på…

Bilder kan jag fixa på alla brända grejjer och ett par ghetto-lösningar bara jag har nånstans att göra av dem. Min server är nere nu. Orkar inte åka dit att kolla till den ikväll. Ska ändå dit imorrn i alla fall. Har ju bara 56k här hemma, så ingen server här inte!

Hoppas det var rolig läsning!

PS. CD-ROMen ligger nu i en ihopknuten plastpåse för att slippa lukten. Motorn ska moddas för att driva RC-flygplan. De ger ganska så mycket effekt mot vikt dessa små rackare!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

ojojoj sånt har borde det skrivas med av

Visa signatur

AMD 2400+@210x10 -:- 9800 pro -:- Abit NF7 2.0 -:-

Permalänk

hehe, skoj att läsa Men varför hade cd-romen pajjat? Hade du kopplat nån kabel fel till den eller har du aldrig testat den förut? Tänkte om det var nån spänning som var fel eller nåt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

älskar sådana här trådar.. (lite skadeglad är man vell) men det är roligt o se hur folk löser problemen..

Visa signatur

"If you are looking for perfect Saftey, you will do well sitting on a fence watching the birds"
Wright Brothers 1901

Permalänk
Medlem

Hahahahaha Härligt berättelse Tycker faktiskt lite synd om dig!

Permalänk
Medlem

Hehe, d va trevlit å läsa så här på natten...

Dessvärre har jag inte något vettit å skriva on-topic.

Men dig ser man rätt frekvent på zatzy va?
Kan inte minnas att man ser dig så ofta här, men...

Aja, nu ska ja sova! (kommer förmodligen va bakis i möra)

Permalänk
Medlem

Brukar själv gå till skroten och leta efter datorer. Kan ju vara bra att ha.... Att jag har ett torn utav atx lådor på 3 meter liggande efter en vecka säger ju det mesta. Trevligt läsning så hör på kvällen förövrigt, skall fan bli gott att lägga sig...

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

EagleSpirit: Jag hade inte testat CDn tidigare, nej. Ingen felspänning eller så.

pari: Nej brukar mest läsa på forumet. Skriver lite ibland. Vad är zatzy?

Edit: Det billiga nätagget låter ungefär som en Delta-farm när datorn är på. Och piper lite när den är av. Pipandet är dock inte hörbart i annat än ett knäpptyst rum. Eller om man har huvvet i datorn...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Det vart inte mkt kvar av datorn du hittade!
Kunde lika gäran köpt allt själv

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem

Jag undrar bara hur dur orkar bråka med en så gammal dator :D?

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck

pari: Nej brukar mest läsa på forumet. Skriver lite ibland. Vad är zatzy?

Zatzy är en streetrace-sajt som har ett forum där ja brukar vara...
Tror d finns en lord_dubbdäck där oxå...

Kanske fler som lyssnar på sportlov??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ericus
Jag undrar bara hur dur orkar bråka med en så gammal dator :D?

Tja jag tycker det är kul att hålla på och pula med saker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clew
Det vart inte mkt kvar av datorn du hittade!
Kunde lika gäran köpt allt själv

Nja jag betalade ju bara för nätagget och fläktarna.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Avstängd

Shysst läsning, bra skrivet... Funderat på att ge ut en bok?

Visa signatur

º The United States is a nation of laws: badly written and randomly enforced. - Frank Zappa
º Go veggie!
º www : @

Permalänk
Medlem

Bok? Nja inte riktigt mitt område!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Det är så det är, det är resan och inte målet som man längtar efter...
En fungerande dator är ju långtråkigt.

Permalänk
Medlem

Håller med, det är ju att laga och upgradera som är roligt (och så klart att skryta om datorn )

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk
Medlem

Right tänkte jag skulle fixxa lite bilder idag. Men så fastnade jag i Halo...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Här kommer lite fortsättning...

Jag lånade minne från en annan dator bara för att testa att installera OS och så. Minnet funkade bar på den andra datorn, så jag körde igång installationen direkt. Men näh, där kom man inte långt eller. Låsning när den skulle börja kopiera filer. Så jag kör Memtest86. Hmm den visar fel på ett minne som funkar felfritt på andra datorer. Aj då. Trasig minneskontroller? Men efter att testet gått några rundor började jag se ett mönster. Alla fel låg på 0,1Mb respektive 0,5MB. Ja jävlar, är det inte 512K L2 Cache på P2or tro? Jo det är det! Så då borde felen ligga inom chachen tänkte jag. Så jag stängde av L2an i BIOSet, och provade med memtest igen. Det gick i timmar utan ett enda fel. Jaha då har P2an gått och blitt en Celeron alltså. Jippi! Förklaringen är alltså att nätagget även lyckades pajja L2 cachen när det dog. Skumt eftersom CPUn funkar bra i övrigt och är helt stabil.

Så nu är windows 2k installerat och det funkar.

För några dagar sen så beställde jag en CD-brännare och DVD-läsar combo drive tjofräs, så då passade jag på att köpa 2st 128MB stickor till den här datorn åxå. Enligt manualen så ska moderkortet klara 256MB moduler, men jag köpte 128or för att vara på den säkra sidan tänkte jag. Så nu när jag stoppat i modulerna och bootar den... 128MB! Vänta nu... 2 x 128 blir väl 256? Förvånad blev jag inte. Så nu sitter jag här med halva minnet bara. Och man lär få betala en hel del för att skicka tillbaks det.

Så av detta moderkort + några andra så har jag kommit fram till att 440BX-chipsetet kräver specialminnen eller nått. *suck*

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Känner igen den där "bränd datorlukt".

Var så att jag plockade ut ett tvkort från en märkesdator från Siemens/nixdorf. Kortet sitter i vad som ser ut som en isa plats. Men jag plockar ut den och försöker sätta in i en annan dator (amd k-2 300mhz msi moderkort) men den vill inte passa i isaslottarna på denna dator, alltså det blir fel vid infästningen i chassit. Provar i en pci slot, yeye det funkar. Bootar allt och sånt, kan se i windows att det finns nått som är en multimedia input. Bra tänker jag men jag hittar inte disketterna till kortet så jag låter det sitta i.
Det är min systers dator och hon klagar att den är ostabil och hänger sig med jämna mellanrum.
Jag som inte har någon idee vad det är och hittar inget så jag låter det vara. Sen en gång när hon sägger det och jag sätter mig vid datorn så känner jag lukten från en bränddator del, river upp datorn och plockar ut tvkortet som är ENORMT lukar på det, bingo:)

Har kortet liggande hemma, har inte vågat testa det igen och detta var för länge sedan.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Jag känner också igen lukten.
Hade farit ut en dag, när jag kom tillbaka hade nätaggs-fläkten stannat.

Som tur var hade inte agget pajjat.

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig läsning... Hoppas du kommer på lanbulle.. (Gävle)

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Permalänk
Medlem

Mysig läsning Pff du kunde ha fått köpa ett gammelt agg av mig för 200:- annars

Permalänk
Hedersmedlem

väldigt trevlig läsning.

Känner igen mig ganska mycket i det du skriver. Jag brukar också släpa hem en massa mer eller mindre fungerande datorer. Ibland gör man riktiga fynd, bäst hittills är en fullt fungerande 17" skärm, men ibland blir det riktiga bottennapp. Har en halv garderob ute i förrådet med mer eller mindre fungerande datorer. Alltid är det bra till något.

Felsökning och testning är halva nöjet när man släpat hem något. För finns det något härligare än att hitta/få något som de flesta antar är trasigt och det fungerar felfritt direkt när man provar det? En av mina favoritdatorer hemma har hitills kostat mig 129:- för en ny kylfläns. Resten är sånt som jag hittat, fått eller som blivit över när jag uppgraderat nån av de andra datorerna.

Och så lite om sd-ram
Tror att problemet är att det är för stora minneskretsar på minnena, på 440bx tiden trodde man antagligen inte att de skulle vara möjligt att peta in 32mb i ett enda chip vilket gjorde att man antagligen satte gränsen vid 16mb vilket nog är anledningen till att det strular för dig. Testa med ett par äldre minnen så borde det funka.

och som slutkläm...

Bränt kretskort luktar illa. J-igt illa...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

OOh, vilken ork du har
För två år sen var jag likadan... nu måste jag anstränga mig för att bara öppna sidan till mitt chassie

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig läsning och då menar jag inte att det är kul att läsa att det gick åt helsike för dig, utan trevligt att läsa om lite felsökningsäventyr.

Jag började upptäcka att min dator kraschade ibland spontant, och efter lite mer funderande insåg jag att det hände när jag lastade datorn tungt, och då framför allt i nya spel. Givetvis börjar man fundera på kylningen, men då jag har en Taisol med kopparbas och en 92 mm fläkt till den via en shroud verkade det underligt. Jag har dessutom loggar på att tempen sjönk 5-6 grader efter det bytet.. Nåja, det kan ju vara nätagget kanske.. grafikkortet?..

Jag började med att byta minnen, testade dem ett och ett, testade nya minnen, sänkte hastigheten på bussen... ingen skillnad. Jag gjorde en ny shroud, kopplade på en 120 mm fläkt på 12 V som kylning.. ingen skillnad. Jag satte på en stor fläns från en P3'a och kraftik fläkt på nordbryggan, fortfarande samma fel.
Vid det här laget ledsnade jag lite och lånade hem minnen, nya nätagg (bl.a. 500W serveragg), grafik, ljud och nätkort från jobbet, och bytte rubbet. Jag installerade om OS'et, och efter att ha gått igenom samtliga 4in1 från via och de flesta drivers till alla andra kort petade jag i ett Adaptec 19160 och en 36 GB U160 SCSI-disk... givetvis ingen skillnad.

Nu hade jag provat att byta och installera om allt utom moderkort och processor.. Fan, bara att skaffa nytt.. Jag petade in alla mina gamla grejor igen (SCSI-disken sitter kvar) och körde vidare eftersom jag inte alls hade ekonomi för det. Den här tiden från att det började strula tills att jag ledsnade var runt ett halvår..

Så en dag kom en polare förbi med en diskett. Jaha.. bara att koppla in floppyn och kopiera den stora filen på 200k. En experiment-driver från VIA som ev. kan lösa nåt fel, jaja, bara att prova.. Och givetvis, efter ca 2 sekunders installation så är alla felen som bortblåsta..

Men men.. min dator är i alla fall helt ombyggd från grunden nu, med neopren/bitumen mattor som tar bort väldigt mycket ljud, diskarna har kylning och ljuddämpning, nya fläktar upphängda i gummiburar, allt är mycket bättre kylt, och enormt mycket tystare

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.