Permalänk
Medlem

Trådlöst nätverk med bbb

Det är så att min dator ligger på under våningen det gör modemet också... men vi har 2st datorer i övre våningen så jag skulle behöva en trådlös accesspunkt/switch så jag kan koppla på detta sätt:

Bredbansmodem-----> Switch--vanlig nätverkskabel--> Dator 1 nere
|
|
|
accesspunkt
|
|
|
Dator 2 uppe, Dator 3 uppe

vad finns det för möjligheter? vill såklart att det ska vara så billigt som möjligt men den ska ju fungera bra också

Edit: har BBB 12/9 som jag tänkte dela på

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Köp en router med inbyggd trådlös AP. De brukar oxå ha några portar för kabel. En sådan borde ha räckvidd till andra våningen

Tex Dlink DI-614+ eller DI-624

Visa signatur

Power is nothing without control

Permalänk
Medlem

men problemet är att jag inte vill ha en router (orka ställa en en massa shit). Jag vill ha en switch,

jag vill ju kunna använa de 4 dynamiska adresserna om jag tex ska lägga upp en ftp mm

Edit: hur funkar de som du föreslog... har du testat de själv?? kommer man kunna maxxa sin bandbredd eller stoppar routern?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Köp en vanlig switch då och en AP till den, fungerar säkert bra.

Betäm vilken trådlös hastighet du ska ha, spelar stor roll om du ska föra över mycket filer mellan datorerna

Visa signatur

Power is nothing without control

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CarreraGT
Köp en vanlig switch då och en AP till den, fungerar säkert bra.

Betäm vilken trådlös hastighet du ska ha, spelar stor roll om du ska föra över mycket filer mellan datorerna

jag har redan 2 st 10/100 switchar.... jag har inget behov av att skicka filer mellan datorerna bara de kan maxxa bandbredden utan att det trådlösa stoppar

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

vilken hastighet har du med bbb

Visa signatur

Power is nothing without control

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CarreraGT
vilken hastighet har du med bbb

12/9

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

då ska du nog ha trådlös som är snabbare än 11 mb/s (11b standarden) för det ger run 5 mbps

Satsa på 11g med 54 mbps, ger verklig överföring run 25 mbps.

Visa signatur

Power is nothing without control

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CarreraGT
då ska du nog ha trådlös som är snabbare än 11 mb/s (11b standarden) för det ger run 5 mbps

Satsa på 11g med 54 mbps, ger verklig överföring run 25 mbps.

okej finns det nåt speciellt märke som är bra/billigt? 3COM, Cisco, D-LINK, Netgear etc

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Cisco är bra, dlink billigt

Visa signatur

Power is nothing without control

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CarreraGT
Cisco är bra, dlink billigt

är någon av dessa du kan rekommendera?

BELKIN WIRELESS NETWORK ACCESS POINT 802.11G 1-2 dagar 981.25

D-LINK DWL-2000AP WIRELESS ACCESS POINT I lager 993.75

D-LINK DWL-2000AP+ WIRELESS ACCESS POINT I lager 1,043.75

3COM OFFICECONNECT 11G WLESS ACCESSPOINT + PC-CARD I lager 1,068.75

NETGEAR ME102GE WIRELESS ACCESS POINT 1-2 dagar 1,068.75

NETGEAR WG602GE WIRELESS LAN ACCESSPOINT 802.11G Ej i lager 1,068.75

3COM OFFICECONNECT 11G WIRELESS LAN ACCESSPOINT I lager 1,118.75

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Har bara jobbat med dlink. 2000ap verkar ok. 2000ap+ är snabbare om du köper g+ kort till, blir lite dyrare dock

Visa signatur

Power is nothing without control

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CarreraGT
Har bara jobbat med dlink. 2000ap verkar ok. 2000ap+ är snabbare om du köper g+ kort till, blir lite dyrare dock

okej får se hur det blir... 3com fick ju bäst i test av microdatorn

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Hm.. billigare med en 3COM AP+PC CARD än bara en lös AP... hehe

Jag har en Netgear AP (802.11B 11Mbps), den var dyr som fan när jag köpte den (för 1,5 år sedan, nästan 4papp) men har funkat perfekt sedan dess. Det är nog bättre att du satsar på en lite dyrare AP från 3COM eller Cisco, dom billiga (Typ D-Link) har det varit väldigt mycket problem med (iaf. har jag sett många som har problem i forumen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CarreraGT
Har bara jobbat med dlink. 2000ap verkar ok. 2000ap+ är snabbare om du köper g+ kort till, blir lite dyrare dock

2000AP+ är inte snabbare än 2000AP. Skillnaden är att 2000AP+ är kompatibel med D-links egna upptrimmade 802.11b variant (22Mbps).

Har personligen bara gott att säga om 3com grejorna. Stabila prylar från ett välrenomerat företag.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Hm.. billigare med en 3COM AP+PC CARD än bara en lös AP... hehe

Jag har en Netgear AP (802.11B 11Mbps), den var dyr som fan när jag köpte den (för 1,5 år sedan, nästan 4papp) men har funkat perfekt sedan dess. Det är nog bättre att du satsar på en lite dyrare AP från 3COM eller Cisco, dom billiga (Typ D-Link) har det varit väldigt mycket problem med (iaf. har jag sett många som har problem i forumen...

Okej... vilken/vilka accesspunkt med switch rekommenderar du?

efter lite tänkande så tar jag bort min switch å använder den trådlösa till dator 1(om det blir någon sån)

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Hiker

Du har fel där. 11g+ standard är inte samma som 11b+ standard. B produkterna med + efter sig går i 22 mbps. G produkterna (vilket 2000ap är) med ett + efter sig går fortare än 54 mbps, tror det är upp mot 74 mbps om den används med andra 11g+ produkter

Visa signatur

Power is nothing without control

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CarreraGT
Hiker

Du har fel där. 11g+ standard är inte samma som 11b+ standard. B produkterna med + efter sig går i 22 mbps. G produkterna (vilket 2000ap är) med ett + efter sig går fortare än 54 mbps, tror det är upp mot 74 mbps om den används med andra 11g+ produkter

Inte enligt D-links hemsida i alla fall. Och i det här fallet litar jag på dom, för hade det varit som du säger så hade dom skrivit ut det med stora bokstäver.
Di624+:
- 54Mbps trådlös bredbandsrouter
- IEEE 802.11g
- Kompatibel med AirPlus produkter i 22Mbps läge
Di624:
- 54Mbps trådlös bredbandsrouter
- IEEE 802.11g
- Kompatibel med andra 802.11b produkter

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
[B]Okej... vilken/vilka accesspunkt med switch rekommenderar du?

Kanske missuppfattat dig, men vad jag vet finns det inga accesspunkter med inbyggd switch. Du får då köpa en bredbandsdelare vilket du inte ska ha om du vill använda ip-adresser från BBB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Kanske missuppfattat dig, men vad jag vet finns det inga accesspunkter med inbyggd switch. Du får då köpa en bredbandsdelare vilket du inte ska ha om du vill använda ip-adresser från BBB.

Om man tar t.ex. 3Coms trådlösa gateway, stänger av DHCP-servern i den och bara använder lanuttagen så får du den önskade funktionen.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Om man tar t.ex. 3Coms trådlösa gateway, stänger av DHCP-servern i den och bara använder lanuttagen så får du den önskade funktionen.

/H

Lanuttag? jag har vdsl om det va de du menade!!

så man måste ha en accesspunkt OCH en switch.. isåfall är vi tillbaka i inlägg 1 =/

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Jag menar LAN-uttagen i gatewayen. Du skall inte koppla in modemet till WAN-porten utan till en LAN-port på GWn.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Jag menar LAN-uttagen i gatewayen. Du skall inte koppla in modemet till WAN-porten utan till en LAN-port på GWn.

/H

okej vad säger du om den här
http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=501004440...

""802.11b trådlös accesspunkt med Bredbandsrouter, Printserver och 10/100 WAN port
FM114P från NETGEAR ger dig en komplett lösning för delad bredbandanslutning. Trådlösa användare ansluter sig via den inbyggda accesspunkten, de med kat 5 kablage via den inbyggda 4-portars 10/100 switchen. Högprestanda WAN port (10/100 Mpbs) ger högsta möjliga hastighet mot Internet (påverkas av din operatör). Firewallen har funktioner som SPI (Stateful Packet Inspection) och logg med rapportering. SPI ger skydd mot överbelastningsattacker som ex. DoS, Syn flood eller ping-of-death. Loggen visar all trafik och försök till attacker. Den inbyggda printerservern fungerar med de vanligaste skrivarna via TCP/IP. Konfigureras enkelt via din Web browser. "

det är ju det jag söker?? ett + för att man kan ansluta skrivare

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

CarreraGT hade rätt gällande g+standarden..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
okej vad säger du om den här
http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=501004440...

det är ju det jag söker?? ett + för att man kan ansluta skrivare

Samma funktionalitet som 3comen så när som på skrivarporten och att den här har lägre hastighet på den trådlösa delen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JFO
CarreraGT hade rätt gällande g+standarden..

Varför framgår inte detta av D-links datablad?

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Samma funktionalitet som 3comen så när som på skrivarporten och att den här har lägre hastighet på den trådlösa delen.

Varför framgår inte detta av D-links datablad?

/H

Antal Wan interface 1st 10/100Mbps .. borde inte det räka jag ska ju bara använda max 12

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Antal Wan interface 1st 10/100Mbps .. borde inte det räka jag ska ju bara använda max 12

Betyder bara att du kan ansluta enheter med anslutning enligt 10Mbps och 100Mbps. Säger tyvär ingenting om genomströmningen mellan WAN och LAN sidan in routern. Vilken router rör det sig om?

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Betyder bara att du kan ansluta enheter med anslutning enligt 10Mbps och 100Mbps. Säger tyvär ingenting om genomströmningen mellan WAN och LAN sidan in routern. Vilken router rör det sig om?

/H

den här, som jag länka till innan

http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetai...

börjar bli tokigt =/

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Vågar ej uttala mig om denna. 3Comen och andra nya med 802.11g standarden har jag sett uppgifter på runt 15 Mbps för så dom borde passa din krav. Tänk också på att om du använder denna som en ren switch för att kunna utnyttja dina publika IP från BBB så är det inte helt enkelt att utnyttja routerns inbyggda skrivaranslutning.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Vågar ej uttala mig om denna. 3Comen och andra nya med 802.11g standarden har jag sett uppgifter på runt 15 Mbps för så dom borde passa din krav. Tänk också på att om du använder denna som en ren switch för att kunna utnyttja dina publika IP från BBB så är det inte helt enkelt att utnyttja routerns inbyggda skrivaranslutning.

/H

hur blir det med routen, om man har 2 datorer uppe på nätet sen lägger jag upp en ftp server på nån av datorerna... hur ska folk komma åt min ftp?? sköter routern det automatisk eller?!

Edit: om man skiter i skrivarporten då?, det var mer som ett plus och inget måste...

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.