Amerikanska elen, är den lika farlig som den som finns här?

Permalänk
Medlem

Amerikanska elen, är den lika farlig som den som finns här?

Kolla in passiv PSU topicen och då började jag tänka på en sak som kommit upp många gånger.
Elen i amerikanska hushåll ligger ju "bara" på 110 volt eller något sånt, är det någon som vet om den är lika skadlig som dom 220 volt vi har i sverige?
Jag vet att volten inte avgör hur farligt det är men 110 volt låter för mig lite.
Så kort sagt, hur skadlig är strömmen som används i amerikanska hushåll?

Permalänk
Medlem

hälften så skadlig som den i sverige *asg* hahah
edit: joke

Permalänk
Medlem

Det är väl 230V/50hz i sverige och 117V/60hz i usa?

Visa signatur
Permalänk

Om det är som Saigon säger borde den väl fara farligare i USA (Om det jag hört om att svägningarna gör det mer farligt för kroppen).

Permalänk
Medlem

God morgon! *gäsp*
d e väl nåt i stil med att med lägre spänning måste det till mer ström för att få samma effekt, och mer ström=farligare.

Permalänk

de har 60Hz i sverige och det är skadligare för kroppen desto fler svängningar det är, för hjärta tar mera skada av det för muskler stryt med hjälp av elektriskaströmmar på någe sätt så kommer det lättare ut takt + att snabare svängningar skadar mera. kan inte förklara mera men min lärare sa att det var 400Hz på flygplan och han sa att man inte borde ta i det fast det var låg spänning. men om det inte är skadligt så är det så att man börjar dricka mera kaffe om det är högre Hz:P för han dricker som en häst:)

Visa signatur

dator:2,6GHz p4 512Mb RAM
server: 1,4GHz amd t-bird 768Mb RAM

Permalänk
Medlem

Nej det är 50Hz i Sverige. Och det borde vara farligare i USA

Visa signatur

Apple frälst

Permalänk

Jag tvivlar starkt på att de extra 10 Hz:en skulle göra att det blir farligare när spänningen är så mycket lägre. Växelström är normalt mindre farligt än likström - får man likström i sig krampar musklerna på samma håll och har man greppat tag om något strömförande kan man intesläppa taget. Dessutom är den "effektiva spänningen" - rms - lägre (71%) än för likström med samma angivna värde. Möjligt att hög frekvens kan ställa till oreda för hjärtverksamhet och liknande men då borde det vara farligt i det hänseendet redan vid 50 Hz - det är ju bra mycket högre frekvens än vad hjärtat klarar med.

Permalänk
Medlem

nog är det minst lika farligt i USA .. pågrund av att det är lägre spänning måste också strömmen vara högre .. och att dom har högre Hz ..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brainchild
Jag tvivlar starkt på att de extra 10 Hz:en skulle göra att det blir farligare när spänningen är så mycket lägre. Växelström är normalt mindre farligt än likström - får man likström i sig krampar musklerna på samma håll och har man greppat tag om något strömförande kan man intesläppa taget. Dessutom är den "effektiva spänningen" - rms - lägre (71%) än för likström med samma angivna värde. Möjligt att hög frekvens kan ställa till oreda för hjärtverksamhet och liknande men då borde det vara farligt i det hänseendet redan vid 50 Hz - det är ju bra mycket högre frekvens än vad hjärtat klarar med.

Helt fel - precis tvärt om är det växelspäningen är farligare. Likspäningen ger "bara" en ?letar efter ordet? sönderdelning av organ. Medans växelspäningen ger mer muskelkramper och får hjärtat att flippa ur.

Späningen i usa borde vara lugnare, eftersom det är strömmen som är farlig - inte späningen. med ohmslag får vi i=u/r och resistansen i kroppen är samma i usa som här. Alltså blir strömmen dubbelt så hög här = farligare.

eller enkelt uttryckt : amerikaner är fega

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem

30mA en mycket mycket mycket kort tid är dödlig för hjärtat. (källa: Skolundervisning, -el och säkerhet)
Och desto höre Hz tal desto kortare tid behövs det för att hjärtat ska stanna.(iofs så tror jag kvittar de eftersom det handlar om så otroligt liten tid)
Och borde de inte vara större säkringar i USA pga att det är mindre spänning. (=mer ström är farligt!)
Så de borde väll vara farligare med lägre spänning (till en viss gräns)
Rätta mig om jag har fel?

Visa signatur

Pågående projekt Quiet Dream - Ska bli klar innan DH
Kom förbi plats 50 rad 13 och häsla på!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gvs
Helt fel - precis tvärt om är det växelspäningen är farligare. Likspäningen ger "bara" en ?letar efter ordet? sönderdelning av organ. Medans växelspäningen ger mer muskelkramper och får hjärtat att flippa ur.

Jo du har rätt, förutsatt att man får i sig likströmmen och växelströmmen under lika lång tid, men som jag sa så finns det mycket större risk att man inte kommer loss om man får likström genom sig. En stöt är det nödvändigtvis inte livshotande, men får man en ihållande ström genom sig under en längre stund så är det livsfarligt - om inte annat så för att hjärtat står still under den tiden om det är likspänning det är frågan om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gvs

stämmer bra.. det är växelströmmen som liknar hjärtats "ström" .. för det är ju små strömmar som gör att musklerna slår.. och då kan det komma i otakt och sånt skit.. likspänning ger mest brännskador.. och eftersom växelspänning liknar strömmen som går i musklerna så om du håller en kabel i handen och får ström så kan du inte släppa.. utan att handen klämmer bara hårdare för musklerna spänns när det får växelspänning.. aja

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Verkar som många tror att det är hur många V det är som är avgörande för hur skadligt det är. Hur många volt ligger kan inte esd-laddning på, 10000 volt?

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clawf|nger
Verkar som många tror att det är hur många V det är som är avgörande för hur skadligt det är. Hur många volt ligger kan inte esd-laddning på, 10000 volt?

Men i och med att det är en statisk laddning det är frågan om så är antalet lösa elektroner begränsat vilket gör att oavsett vilken spänning som det laddade objektet har i jämförelse med jord så blir inte strömmen större. Så fort din hand kommer tillräckligt nära objektet så hoppar laddningen över till din kropp och ner genom fotsulorna till jord. Luften har väldigt stort motstånd och större delen av spänningen hamnar här över och inte din kropp.

När det gäller elstängsel som ofta har över 5.000 volt så är begränsas strömmen i apparaten till någon mA, plus att strömmen måste oftast färdas lång väg genom jorden tillbaka till appareten. Detta gör att att spänningen som verligen ligger över kroppen precis när man får stöten är betydligt mindre än de 5000 volten.

Det som är avgörande är alltså inte spänningen som objektet har i jämförelse till jord utan den spänning som verkligen hamnar över kroppen.

Permalänk
Medlem

likström är farligare.

Visa signatur

xp2100+(palomino), 256ddr pc2700, gf4ti4200, 2x80gb seagate, 19", 3.0+surface

Permalänk

saken är ju denna att om man för en stöt av en växelstöms källa så finns risken att hjärtat för samma frekvens som växelströmen har. Hjärtet styrs ju av elektriska inpulser, det är ju på det viset som man kan styra hjärtats gång med en pasemaker.

Om hjärtat börjar gå i 50Hz i stället för ett så krampar muskeln hjärtat och står helt stilla.

Permalänk
Medlem

vet inte hur rätt det här nu är, men det är en lärare som sagt det...
Jo han sa att 60hz nätet var bättre pga att det var mer olikt hjärtats rytm och då var tjansen mindre att man får hjärtflimmer som jag har för mig att man får ifall man får en stöt igenom hjärtat. Hjärtat stannar alltså inte helt som personen över säger. Pluss att dom har 110v så risken är mindre att man får en stöt

Permalänk

Men hallå, vad skulle de extra 10Hz göra?

Skiljer ju bra mycket mer än så från person till person. En vältränad människa har ju bra mycket lägre puls än en soffpotatis tex...
Skulle jag gissa så tror jag faktiskt svenska elnätets ström o spännig är farligare.
Finns ju nåt som heter jordfelsbrytare som slår ifrån vid en viss skillnad i Ampere som skickas ut o kommer tillbaka igen, eller hur det nu funkar.
Men säg att den slår ifrån vid 10mA o likadant i staterna. Då blir ju effekten dubbelt så hög i sverige än usa...
Bara en tanke...

Visa signatur

Peter