XP vill inte starta, fel på hårddisken enligt dem

Permalänk
Medlem

XP vill inte starta, fel på hårddisken enligt dem

Har fixat nytt mobo och så till datorn, men nu vill inte windows starta längre, den klagar på felaktig hårddisk o virus mm. Hur löser jag detta enklast? är formatering det som gäller eller går det utan?

Permalänk
Medlem

Ominstallation av windows.
Borde räcka att reparera, den, alltså du behöver nog inte formatera om.

Permalänk
Avstängd

Formatering... tyvärr många som tror att det är bara att slänga in allt och starta.

Eller just reparera om man inte har WinPE på någon skiva

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

XP klarade inte av den "stora" hårdvaruförändringen. Strunta i att det står om virus, det är bara "tjabbel" i det här sammanhanget (jag antar det nämdes i en bluescreen?).
Starta upp från din windowsskiva och fortsätt med en installation, i första alternativet som ges (inte reparera!), installationen söker och ska hitta din nuvarande, icke fungerande installation. Där får du välja att reparera den, vilket du vill
Sen när det är klart så behövs såklart drivrutiner installeras, Service pack 1 och windows update.
Du kommer nog vara sårbar mot blaster när du reparerat så undvik kontakt med internet tills du har någon brandvägg som du kan ha på och gå till windowsupdatesidan för att hämta hem fixarna.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Eftersom du har nytt moderkort har du också nytt chip.
Hårddisken använder sig av chipset och när du byter till ett annat går oftast inte den gamla installationen att köra på.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

ääh. installerade en ny fräsch installation över den andra, utan o reparera.. funkar fan kanon nu, o glad blev jag då epox kortet klockade upp min 2400+ till 2,21 ghz

Permalänk
Avstängd

Nu är ju problemet löst! Men som information (till alla intresserade)

så tror Jag att XP behöver använda en annan HAL.DLL till ditt nya moderkort (Speciellt om det även har en ny professor!)

Därför krävs det en ominstallation (där du raderar befintliga partitioner & skapar nya)

Annars får du mecka med att stoppa i annan disk, installera XP på den & därefter (via annan dator) kopiera in HAL.DLL från den andra disken till orginaldisken!

Men det är mer jobb än nytta.. + att du behöver en extra (raderbar) disk + en extra dator med W2K eller XP på..

(PS! HAL.DLL byggs upp vid installationen så den skiljer sig från hårdvara till hårdvara..)