Permalänk
Medlem

Skit varmt... ge tips..

Ok det här börjar gå mig på nerverna ...

jag har 4st fläktar i datorn 2stora och 2st 40x40mm
allt funkar som det ska men när jag temperaturen på hur varm min CPU är så stiger den upp till 89grader och det jag vill veta är hur fan ska jag fixa detta ...

skaffa fler fläktar?
ta bort locket på datorn?

jag tror inte att CPU:n mår så bra med 89grader .. känns som att den kommer att explodera när som helst

kan någon ge tips på hur jag kan gå till väga med detta .. helst så att CPUn får nåt normalt varmt läge.

Permalänk
Medlem

Testat att dammsuga processorkylaren och rengöra datorn i allmänhet?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

men hur ska jag rengöra datorn i allmänhet?

med örontops?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Heikki
men hur ska jag rengöra datorn i allmänhet?

med örontops?

Till de mindre delarna brukar jag använda topz.
Annars är det tryckluft som gäller för att få ut allt damm och smuts ur lådan.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk

Liksom Känn på flänsen om du bränner dig så är det ju ett problem men är den ljummen så är väll det inget farligt testa också att en stor suger utåt så en blåser inåt en suger utåt

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem

ta av flänsen och dammsug det mästa, sen kan du bada den också, men se tii att den torkar. DAMMSUG ALLDRIG INNUTI DATORN!! en dammsugare alstrar en jävla massa statisk elektrisitet och det tycker inte komponenterna om, dvs: dom brinnner upp om oturen är med dig.

Visa signatur

..::Nf7 V2.0 -|- Barton 2500+ @ 2315Mhz 1.8Vcore -|- Geforce4 Ti 4200 -|- corsair twinx 512MB pc3200 2.9Vdimm -|- 47-48 grader @ full-load 39-42 @ idle -|- Vattenkylning: Maze3 -|- Black ice extreme (2x120mm fläktar) -|- dual floppy bay reservoir -|- 2x Hydor Seltz L30 pump -|- tygonslang, ½" allaround::..

Permalänk
Medlem

Man kan montera in en toastol i en bastu... eller så kan man uträtta sina behov över öppen eld.

Några andra tips?

Visa signatur

All glory to the Hypno-toad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wakki!
ta av flänsen och dammsug det mästa, sen kan du bada den också, men se tii att den torkar. DAMMSUG ALLDRIG INNUTI DATORN!! en dammsugare alstrar en jävla massa statisk elektrisitet och det tycker inte komponenterna om, dvs: dom brinnner upp om oturen är med dig.

Så hur får man bort dammet i datorn??? Utan dammsugare... ?

Visa signatur

- aKoDaK!
pronounced "aK-da-aK" by some... :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aKy1700+
Så hur får man bort dammet i datorn??? Utan dammsugare... ?

Tryckluft.

Visa signatur

tomt

Permalänk

örontops? använde det och tandpetare för o få ur all damm som hade samlats i min gammla kylare iaf

Permalänk
Medlem

nej, satsa på att ta loss fläktar o kylare.. få bort dammet på valfritt ovanstående sätt samt kanske ny kylpasta om du vill vara seriös

Visa signatur

Utvandrad till NH tills vidare

Permalänk
Medlem

jag tror att kylflensen inte har bra kontakt.
ta av skiten och sätt på ny kylpasta.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Vet ni vad jag tror. Att hans temperatursensor visar fel. Funkar datorn bra iövrigt?

Visa signatur

tomt

Permalänk
Inaktiv

Hm. Ved hur många volt matar du CPUn och vad är det för CPU?
För när en CUP går till dessa temperaturer så är det sällan beroende på att man har för få fläktar utan att nått annat inte stämmer.
Om det är okay med volten och alla inställningar börja då med att montera ner allt. Rengör CPUn från gammal gucka, occh börja om från början. På med kylpasta efter konstens alla regler, se till att ha en bra fläkt och kontrolera så att bottenplattan på fläkten är skinande ren. Klam fast fläkten och se till att allt sitter som det skall.
Hjälper inte det då är det sensorn som är felaktig och du kommer endast att kunna gissa värmen i framtiden.

P.S Skitvarmt är runt 37 grader Celsius, så du vet det.

Permalänk
Medlem

Datorn funkar bra...så vad är problemet?

Min CPU temp visar just nu 87 grader (duron@TB 1900mhz, 1,7V) och det skiter jag fullständigt i.

Permalänk
Medlem

Skit varmt ge tips betyder nåt helt annat än skitvarmt ge tips.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

ok, jag öppnade datorn och skruvade loss fläkten .. sen använde jag lufttryck för att ta bort de mesta av dammet ... sen använde jag örontops på ställen som hade damm som inte ville lossna ...

sen la jag tillbaka fläkten och temperaturen sänktes med 20grader ...

ska köpa kylpasta sen så blir det att skaffa en ny fläkt nånstans i datorn.

Permalänk
Medlem

Grattis

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

ett bra köp är denna cpukylare... http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1124&session=eae198... ..använder den själv min dator går aldrig över 41 grader...

Visa signatur

AMD 2600+ @2.31, asus A7N8x deluxe, samsung org. pc 2700 512 mb ddr, 240 gb, club3d radeon 9600 pro

Permalänk
Medlem

OMG, asså har du äns en tillräckligt bra cpu kylare?
Har du någon kylpasta imellan?
Asså det är ju lätt det första man kollar på om ens cpu har hög temp.
Inte f*n är det om det finns mycket damm, det är ju bara ett mindre problem.
Kolla kylarn och om den äns är kompatibel med din cpu!

Visa signatur

Ojjjiieee!

Permalänk
Avstängd

det e inte så att du har satt cpukylaren 180 grader fel !
klippfästet ska sitta mot nät agget !

DEt råkade jag göra ! ..
jag e nästan 100 på att det e det som fel !

Visa signatur

the never sleeping man
avatar raderad, animeringar ej tillåtna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wZor
OMG, asså har du äns en tillräckligt bra cpu kylare?
Har du någon kylpasta imellan?
Asså det är ju lätt det första man kollar på om ens cpu har hög temp.
Inte f*n är det om det finns mycket damm, det är ju bara ett mindre problem.
Kolla kylarn och om den äns är kompatibel med din cpu!

Asså så, eller är asså kanske så, asså det är det man ALLTID gör....asså. F*n va jag e cool

Permalänk
Medlem

Min låg på 78Cº idag men jag öppnade den och dammsög.Men jag lade inte tillbaka locken jag lät det va:Dså nu ligger den på 65Cº det 'r val ok?:)

Visa signatur

i7 4790k 4 ghz 16 gb ram Radeon r9 powercolor 280 3 gb

Permalänk

Ett "budget-tryckluft" alternativ är att blåsa själv igenom ett sugrör .. funkar helt ok

Visa signatur

MacBook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjolletts
Ett "budget-tryckluft" alternativ är att blåsa själv igenom ett sugrör .. funkar helt ok

Detta är kanske inte så smart eftersom att du har vattenånga i luften du andas ut.
Ifall du blåser på moderkortet eller någon del i datorn så låt den stå en stund efteråt isåfall så att den hinner torka.
Precis som när du kommer till ett LAN, låt datorn stå en stund så att all fukt som skapats i bilen/bussen m.m. på vägen dit hinner torka först.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk

Min amd 2600 går aldrig över 35 celsius under full load säger en del om min fläktkylning..

Visa signatur

amd64@vatten, no more. Mini-itx.
Min kompis är överkluckad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _GaNgStEr
Min amd 2600 går aldrig över 35 celsius under full load säger en del om min fläktkylning..

Säger mig att ditt moderkort med stor sannolikhet visar fel. Min duron600 @ 800mhz Vcore: 1.9 är 33grader fulload. Tror ni att den visar rätt :D?

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

89 Grader?

Processorer tar skada vid 70-80 grader, din tempsensor visar fel som fler än jag påstått.

Dock behöver du en ny kylare eller biosuppdatering..

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra