Gentoo, nätverk och lite andra frågor.

Permalänk
Medlem

Gentoo, nätverk och lite andra frågor.

Tja. Har äntligen fått fart på en installation av gentoo, med 2.6.1 kärnan. Har haft lite krångel pga en halvdöd hårddisk och dyligt. Men i alla fall så får jag fortfarande inte fart på NICen.

Kortet är ett D-Link 530TX, och enligt tillverkaren ska det gå som ett RTL8139. Funkar med LiveCDn. När den sen från disken bootar så mumlar den nått om att "Failed to bring up eth0". Modulen är dock laddad, om man kollar med lsmod. Kör jag "/etc/init.d/netmount start" så får jag svaret:

*Bringing eth0 up... SIOCSIFADDR: No such device eth0: unknown interface: No such device SIOCSIFADDR: No such device eth0: unknown interface: No such device SIOCSIFADDR: No such device *Failed to bring eth0 up [ !! ] *Mounting network filesystems... [ ok ]

Och vad SIOCSIFADDR är förblir ett mysterium för mig...

Hur ger man an vanlig användare rätt att köra su?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Testa att kompilera in RTL8139 direkt i kärnan. Så fick jag igång mitt nätverkskort.

Permalänk
Medlem

Ok, ska testa det, återkommer.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Re: Gentoo, nätverk och lite andra frågor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Hur ger man an vanlig användare rätt att köra su?

Du får lägga till användaren i gruppen 'wheel'

Permalänk

Re: Gentoo, nätverk och lite andra frågor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
.......Kortet är ett D-Link 530TX, och enligt tillverkaren ska det gå som ett RTL8139.....

Har dom bytt chip på det kortet då? Jag har alltid kört med via-rhine-modulen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eller så kompilerar du den som en modul och lägger in den i /etc/modules.autoload/kernel-26(eller kernel-2.6, vilket det nu är). Skriv bara modulnamnet där, alltså rtl8139-too på en egen rad så att den hittar modulen oxo.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

8139too är modulen i gentoo

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Ah. Ja. My bad.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk

Har ett 530TX och jag har alltid kört med via-rhine modulen utan några som helst problem.

Permalänk
Medlem

via-rhine kör ja till mitt... så testa den istället

Permalänk
Medlem

Har fixat det nu. Användarfel SOM VANLIGT! Kollade igenom configfilerna en sista gång. Men och där hittade jag detta: "192.168.30". Ser det ut som en hel IP adress? Det tycker inte jag i alla fall! Det tyckte inte netmount heller. Får skylle på att jag var trött . Alla dessa TIMMAR bara för att jag glömt en siffra och en punkt! ARGH! Så nu ska jag forstätta slå mig själv ett tag...

Edit: ne2k, 8139 och via-rhine funkar med detta kort, har jag kommit fram till.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag får precis det där felet på typ var 10 - 20:e omstart av min gentoolaptop.. Det vägrar försvinna då, finns inget man kan göra, reboot hjälper inte.. Det enda som hjälper är att boota in i windows och sen tillbaka i linux..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

SIOCSIFADDR har nått med IP adressen att gör har jag kommit fram till efter lite högst vetenskapligt tänkande. Man kan ju läsa "IFADDR" i slutet, vilket kanske kan betyda interface address. Verkar logiskt i alla fall. Sen vad första halvan av ordet betyder... oj oj.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ragnwald
Jag får precis det där felet på typ var 10 - 20:e omstart av min gentoolaptop.. Det vägrar försvinna då, finns inget man kan göra, reboot hjälper inte.. Det enda som hjälper är att boota in i windows och sen tillbaka i linux..

Funkar inte att köra ifconfig eth0 down och sen plocka upp han igen?

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreadlock
Funkar inte att köra ifconfig eth0 down och sen plocka upp han igen?

varken /etc/init.d/net.eth0 restart eller omstart hjälper så jag tvivlar på det.. Har inte provat faktiskt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du testat o göra en release på ip:t i windows innan du bootar linux ? (jag antar att får ett tilldelat ip)

Permalänk
Medlem

Bah kör ju med 2.4.24 nu. Ville ju åtminstone ha 2.6.x. Håller på att kompilerar XF86 nu, tänkte få fart på det innan jag börjar pilla med kärnor igen. Tar ett tag att kompilera på den burken, bara en 500MHz P!!!.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Har fixat det nu. Användarfel SOM VANLIGT! Kollade igenom configfilerna en sista gång. Men och där hittade jag detta: "192.168.30". Ser det ut som en hel IP adress? Det tycker inte jag i alla fall! Det tyckte inte netmount heller. Får skylle på att jag var trött . Alla dessa TIMMAR bara för att jag glömt en siffra och en punkt! ARGH! Så nu ska jag forstätta slå mig själv ett tag...

Edit: ne2k, 8139 och via-rhine funkar med detta kort, har jag kommit fram till.

Vilka config filer ändrade du? har precis installerat gentoo för andra gången denna helgen, och har nu fått precis samma fel som du beskrev i första inlägget. Får även det där netmount felet.

Har kompilerat in både Via-rhine och 8139 i kärnan.

Permalänk
Medlem

Kolla /etc/resolv.conf och /etc/conf.d/net. Där står nätverksinställingarna. Annars kan du ju ställa in nätverket manuellt och kolla om det funkar då, vilket det bör göra om dina kopplingar är korrekta och du gör rätt. Hittar den ditt kort ö.h.t.?

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

/etc/conf.d/net Hade skrivit IP-adressen fel. Sen kom jag ju på att jag kan använda DHCP åxå, så nu undrar jag mest varför jag satte fast IP från början... eftersom att jag visste redan från början att man kunde ha DHCP. LOL@mig.

Edit: Man lär sig MYCKET på att installera Gentoo. Och det är ju alltid bra!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Vet inte om den hittar mitt kort, hur gör man det ?

Men den säger, no such device, när jag skriver ifconfig eth0

Ska kolla i conf filerna efter fel.

Edit: körde lspci .. den hittade båda mina nätverskort. Iofs så är det ju två kort av samma model men det borde la inte vara något problem ? Det fungerar ju fortfarande inte iofs.

Permalänk
Medlem

Nej det spelar ingen roll hur många de är. De kommer ju bara att heta eth0 resp. eth1. Fast det kanske du redan visste? Är det likadant kort som jag har? Svårt att säga om det funkar, i alla fall för min del, när du kompilerat in stödet i kärnan.

Hur ser din /etc/conf.d/net ut?

Testa att sätt eth0 till "dhcp" i ovan nämnda fil, om du nu har en DHCPserver, eller får det från din uppkoppling eller liknande. Sen kör du "/etc/init.d/netmount start" och kollar om den vill dra igång det då.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Mjo det är ett(eller två) D-link 530TX

Min /etc/conf.d/net är orginal. Det enda som jag ändrat är vilken nätmask det är och bytat till iface_eth0="dhcp".

När jag kör /etc/init.d/netmount så kommer det fortfarande upp ungefär.
eth0: unknown interface: No such device
SIOCSIFADDR: No such device
*Failed to bring eth0 up [ !! ]
*Mounting network filesystems... [ !! ]
och sen avslutas netmount.

Permalänk
Medlem

Du kompilerade in dem i kärnan, alltså [*]? Tog du moduler, [M], så måste du, som sagt, säga till gentoo att modprobe:a dem när du bootar upp(/etc/modules.autoload/kernel-26 eller nåt liknande och skriva in modulnamnet) eller modprobe:a manuellt(modprobe <modulnamn>). Då ska den hitta ditt eth0. Ett sätt att se om den hittar ditt kort är att köra 'dmesg|grep -i eth', 'dmesg|grep -i 8139', 'dmesg|grep -i rhine'(eller kanske 'dmesg|more' för att kolla igenom allt) eller något liknande, för att se om den sa något om ditt nätverkskort under booten. T.ex. om den gjorde något med någon modul eller om den fixade ditt kort alls. Kanske rent av ger dig en anledning till varför den inte gjorde något med kortet.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Tack filigran !?!

La till raden via-rhine i /etc/modules.autoload/kernel-2.4 (som jag hade då) Och nu funkar det.