Köpt AMD 64 3200+ och Twinmos minne .. :(

Permalänk
Medlem

Köpt AMD 64 3200+ och Twinmos minne .. :(

Som topic lyder så köpte jag AMD 64 3200+, Asus K8V Deluxe och Twinmos minne 512MB PC3200..

Efter mycket strul och bios uppdatering (1005) så funkar skiten men minnet går bara i 200 MHz...

Går det att få minnet upp i 400 MHz? Har ändrat i bios. Först med Auto läge = 200 MHz och sedan ändrade jag till 400 MHz men fortfarande i 200 MHz..

Alternativt, skicka tillbax minnet och byta mot ett man vet funkar klockrent?

Visa signatur

.: Be as free as you want to be :.

Permalänk
Medlem

400mhz ddr = 200mhz..
400mhz ddr klarar nog inte många minnen om ens några, vid det hära tillfället, så det står nog helt rätt ska du se..

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem

Re: Köpt AMD 64 3200+ och Twinmos minne .. :(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deetoy
Som topic lyder så köpte jag AMD 64 3200+, Asus K8V Deluxe och Twinmos minne 512MB PC3200..

Efter mycket strul och bios uppdatering (1005) så funkar skiten men minnet går bara i 200 MHz...

Går det att få minnet upp i 400 MHz? Har ändrat i bios. Först med Auto läge = 200 MHz och sedan ändrade jag till 400 MHz men fortfarande i 200 MHz..

Alternativt, skicka tillbax minnet och byta mot ett man vet funkar klockrent?

Du tar 200 MHz gånger 2 för att få riktiga värdet så det är nog som det ska vara.....

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem

hmm.. så detta stämmer alltså:

Visa signatur

.: Be as free as you want to be :.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ok, låter mycket bra det.. Tack för hjälpen..

Visa signatur

.: Be as free as you want to be :.

Permalänk
Medlem

Tänkte passa på och fråga dig hur pass bra ditt minne funkar med A64an, btw har du CH5 eller BH5?

Permalänk
Medlem

Jag hade Twinmos Orginal minnen innan och det fungerade inte alls bra.
Skickade tillbaka dem och tog ett par Corsair Value minnen istället och de fungerar bra.

Visa signatur

amd 64 3200+ | asus k8v deluxe | 1 gb | geforce 4 ti4200 | 2 x raptor i raid 0

Permalänk
Medlem

Ca[[pp .. Hade en massa strul i början innan jag kunde installera windows, var tvungen att uppdatera bioset till 1005 och efter det så har det funkat bra, har dock inte hunnit med att testa så mycket än..
Hur ser jag om jag har CH5 eller BH5?

Visa signatur

.: Be as free as you want to be :.

Permalänk
Medlem

Står väl på minneschippet.

TwinMOS Orginal borde väl funka till A64 eftersom datorbutiken säljer dem ihop :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Står väl på minneschippet.

TwinMOS Orginal borde väl funka till A64 eftersom datorbutiken säljer dem ihop :).

Man tycker ju det men Twinmos har haft stora problem med sina original-minnen.....jag hade 2 st och båda visade fel i MEMTEST!
Corsair och Kingston skulle jag rekommendera!

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem

Hmm... kanske borde testa i memtest.. Vart hittar jag det?

Visa signatur

.: Be as free as you want to be :.

Permalänk
Medlem

filarkivet här på swec

Permalänk
Medlem

Vad fick du för fel innan du fixade det? Har själv TwinMOS Orginal 512 till min AMD 64 3000+ med Albatron modekort och för mig botar det inte överhuvetaget..

Permalänk

Är det vanliga Twinmos eller Winbond ? (Twinmos Winbond är inte kompatibla med k8v)

Visa signatur

08:14 <haffe_> Jag kan inte göra kullerbytor, eller stå på händer. Dock kan jag få upp hälen i pannan. Jag undrar hur det har gått till.
08:15 <OSkar000> testa att slicka på utsidan av armbågen.. det är svårt

Permalänk
Medlem

Hmm, fick en massa blåskärmar tills jag uppdaterade bios men efter lite tester, m.m. så dyker det upp en del critical errors, ibland stängs XP ner och bootar om och man får en varningstext där det står "Windows has recovered from a serious error" eller nånting i den stilen..

Det är inte Winbond.

Ska ta kontakt med Komplett.se och försöka få minnet utbytt..

Visa signatur

.: Be as free as you want to be :.