Permalänk
Medlem

Asus K8V Deluxe klipper strömmen ?

Har precis inhandlat nya delar (tyckte det behövdes då jag satt på en p2 450 innan)

Grejjen är den att under uppstart så verkar moderkortet klippa strömmen till diskarna under en kort stund, direkt efter att asus loggan har visats och precis innan windows börjar laddas.

Min fråga är nu, är detta normalt ?
Om inte... vad kan vara problemet ?

Moderkort: Asus K8V Deluxe
Processor: AMD Athlon 64 3000+
Minne: Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5
Nätagg: Hiper SF-350TS Single Fan, Silent ATX 350W

Grejjerna funkar utan problem förutom att den verkar klippa strömmen precis i uppstarten, windows laddas och funkar prima.

Mvh v0id

EDIT: är det bara jag som sitter på ett Asus K8V kort ? för så ovanligt är det väl inte ? vill bara veta om någon annan med samma kort har samma "problem"

Permalänk
Medlem

Värkar otroligt konstigt. Det kan inte vara nätdelen som är för klen? Du har ingan annan nätdel att testa med?

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Antielefant

Moderkortet kan inte klippa strömmen till diskarna. Detta är en omöjlighet eftersom allt moderkortet kan styra är om nätagget ska vara på eller av. Stänger det av nätagget dör självklart hela datorn.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Moderkortet kan inte klippa strömmen till diskarna. Detta är en omöjlighet eftersom allt moderkortet kan styra är om nätagget ska vara på eller av. Stänger det av nätagget dör självklart hela datorn.

du har en poäng där, borde vara nätagget som strular då ?

för diskarna går ner i varv i nån millisekund sen snurrar dom upp igen och windows börjar laddas.

händer iofs inte hela tiden, lite då och då när jag startar om

Permalänk
Medlem

Jag har oxå ett K8V och det är samma sak här..

Visa signatur

amd 64 3200+ | asus k8v deluxe | 1 gb | geforce 4 ti4200 | 2 x raptor i raid 0

Permalänk
Medlem

har ett k8v men det är inget jag lagt märke till iaf... inte för att jag har suttit o lyssnat på disken, kan ju kolla när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Hos mig hör man det tydligt. Vad har ni för diskar? Jag har inte lyssnat om det är mina SATA diskar som är inkopplade till promise controllerna eller om det är min PATA disk.

Visa signatur

amd 64 3200+ | asus k8v deluxe | 1 gb | geforce 4 ti4200 | 2 x raptor i raid 0

Permalänk
Medlem

där ser man, jag var inte den enda som upptäckt detta.

personligen tycker jag det verkar lite mysko, undrar om det är speciellt hälsosamt för diskarna ?

kör idag på en WD 120gb disk (IDE) ska byta till SATA nästa månad, men ekonomin pallade inte så jag låna en disk av lillebror

Vad kör ni andra på för diskar ? IDE eller SATA ?

Permalänk
Medlem

Moderkortet kan väl stänga av diskarna via IDE-kabeln men någon strömsparfunktion. Det verkar iofs väldigt konstigt att detta skulle ske under ett par sekunder vid uppstart. Känns troligt att det är moderkortet som åstadkommer fenomenet.

Har ni kollat igenom alla BIOS-inställningar som berör hårddiskar och energisparfunktioner?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tornado
Moderkortet kan väl stänga av diskarna via IDE-kabeln men någon strömsparfunktion. Det verkar iofs väldigt konstigt att detta skulle ske under ett par sekunder vid uppstart. Känns troligt att det är moderkortet som åstadkommer fenomenet.

Har ni kollat igenom alla BIOS-inställningar som berör hårddiskar och energisparfunktioner?

nja, inte ett par sekunder
nån millisekund menade jag, för man hör hur disken går ner i varv och sen snurrar upp igen innan den stannat helt.

ska glo igenom bios inställningarna ikväll, har inte vart hemma på 2 dar nu, bara jobbar och sliter :/

EDIT: Enok: vad kör du för minne ? jag kommer troligtvis behöva byta ut mitt minne, enligt lillebror som suttit och lekt med min burk så verkar inte mitt minne lira ordentligt, rätt skumt det med iofs iom att det funka perfekt 2 första dagarna och sen när han skulle sätta sig där så funkar det inte... han kanske bär på nått elakt virus i fingarna som studsa över till mitt tgb som senare spred sig ner i burken

Permalänk
Medlem

lekte lie med burken igår... ta det jeffligt lungt med överklockningen
lallade lite i 225-230 fsb med min satadisk nkopplad till via-controllern och de resulterade ikorrupt data över hela disken och ominstallation av OS.
nån som vet om det är bättre om man kör med disken i promise-controllern?

har inte hört nån avstängning iaf, men min disk e ganska tyst

[edit]: förresten, går det att ändra multippeln med det senaste bioset? (1.5 eller 1.005 eller va de nu va). hittar inte något dylikt i bios nu iaf.

Permalänk

Samma på mitt K8V, har funderat lite på det, men eftersom jag inte startar om burken mer än en gång i veckan max om jag inte måste så glömmer jag bort det mellan varven.

Visa signatur

My name is God, I hate you.

Permalänk
Medlem

v0id:
Jag har 2 st "Corsair Value S. PC3200 512mb". Jag hade 2 st "twinmos orginal" och då fick jag blåskärmar i spel, men med Corsair funkar det klockrent. Så det är nog din bror som de är fel på Har du senaste bioset?

sl0w:
Mitt system funkar stabilt i 220 i fsb men över det blir det ostabilt. som tur är har inte mina diskar bråkat med mig då

Visa signatur

amd 64 3200+ | asus k8v deluxe | 1 gb | geforce 4 ti4200 | 2 x raptor i raid 0

Permalänk
Medlem

Enok: om det funkar med Corsair Value S. för dig så måste felet vara min bror

Har inte lagt på senaste bioset, fick grejjerna i lördags och har knappt vart hemma sen dess, men jag ska väl försöka få tag på det ikväll och se om det blir nån skillnad.

återkommer ikväll med resultat

Permalänk
Medlem

Kan munntert tala om åt V0idan att "datorhaveriet" är löst. Det va varken rasad disk, trasiga minnen eller annat. Bara en bisos som ville någe helt annat än vad vi ville :). Men som vanligt hade vi tur o lyckades få viruset som startar om datorn (minns inte va det heter) precis när man lägger på servis pack 1 och va händer när man startar?....
Resulterade i yttligare en ominstallation.

Nu rullar den med 2*segate sata 120gb diskar i rade 0 så han får väll en chock snart när han märker skillnaden mellan en p2 450 och detta monster. Får va berädd på att ringa 112 :rolleyes:. Fartränderna i håret hade börjat komma senast jag va o kolla till han..

Synd bara att killen har ett grafikkort från 1800talet!

EDIT: Som upplysning v0id. Jag slår dig fortfarade i grafikkortstesterna

EDIT: SATA diskarna startar inte om som PATA diskarna gjorde.

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v0id
Har inte lagt på senaste bioset, fick grejjerna i lördags och har knappt vart hemma sen dess, men jag ska väl försöka få tag på det ikväll och se om det blir nån skillnad.

återkommer ikväll med resultat

sådärja, efter en del strul så spinner hon som en katt !

efter att burken funkat i 2 dar utan problem så började det strula till sig, blåskärma och hade sig.

installera om, men blåskärma i installationen.

tänkte, jahapp, fel på minnet eller disken (ingen bra erfarenhet av WD diskar)

men det sjuka var att det funka i 2 dar utan probs.

tjacka ny disk då, tänkte när jag ändå var i farten så kunde jag lika gärna tjacka 2 nya fina 120gb sata diskar och köra dom som raid 0 för att utesluta att det var fel på den ide disk jag hade

samma fel fortfarande, blåskärm under installation

happ, då är det minnet då tänkte jag

som sista utväg uppdatera jag bios till 1005 eller vad den senaste nu heter

och nu funkar det KLOCKRENT !
så jävla glad

dock så fick jag msblaster under installation av sp1 vilket resulterade i omstart och att xp inte vill starta så det blev ytterligare en omistallation

sata diskarna uppför sig inte dom ide disken gjorde (vilket var det ursprungliga ämnet i denna tråd)

trots att jag haft en del strul så kan jag inte annat än rekommendera ASUS K8V kortet, hur smutt kort som helst

tack allihopa för all hjälp ni gett mig

Mvh v0id

EDIT: stavfel

Permalänk
Medlem

Kan meddela att jag känner mig extremt träffad i denna tråd. Jag kör följande system:

Athlon64 3200, Asus K8V Deluxe, 512Mb Twister PC4000, 2xRaptor 10k rpm (raid0) 2xWC160Gb 7200/8Mb, Radeon 9800Pro, Cheiftec Full Tower 360W, 7xPapst 80-120mm

När jag bootade upp stängde IDE-diskarna av sig (S-ATA fortsatte utan problem) för att direkt slå på sig igen. Detta utgjorde en ganska kraftig "smäll" och jag trodde diskarna gick sönder vi varenda omboot. Jag testade det mesta som fanns i min värld, men fick inget att fungera. Till slut bara för att det lät dumt så satte jag båda Raptordiskarna på VIA-controllern, båda IDE (ej i raid) diskarna på samma kabel på Promisecontrollern (måste installera separat drivrutin) och DVD-brännare och CD-rom på samma ide-kabel på ide-controller ett på moderkortet. Vips, så funkar allt perfekt. Dessutom verkar det som att VIA:s raidcontroller är snabbare än Promise's.

Nu var man jättenöjd enda tills jag höjde FSB:n till 225. Körde 3DMark2001 och fick 21 500 poäng och försökte boota om datorn. Totalkrasch och ominstallation till följd

Permalänk
Medlem

Precis när jag fick mitt system gjorde jag lite tester på via- och promise-kontrollern med mina ratorer och jag kom fram till att promise-kontrollern var snabbare. Fast det var ingen enorm skillnad. Och jag testade bara med HD-tach, vet inte hur bra det är att testa med. Men det är ju det lilla som gör det

Visa signatur

amd 64 3200+ | asus k8v deluxe | 1 gb | geforce 4 ti4200 | 2 x raptor i raid 0

Permalänk
Medlem

hemskt att säga men jag har uppdaterat biosen men har fortfarande samma problem med blåskärm.

är det minnet sitter med twimnmos orginal 3200, 400mhz, 512mb
och asus radeon 9600 se, 128mb

och deus ex vill inte fungera 1:an hakar upp sig 2:an stänger av när spelet laddas vid start.

är det minnet?

Permalänk
Medlem

senaste bios ska fixa det vad jag läst. Moderkortet kan mycket väl stänga av diskarna behöver inte dra ut molexen för det.