Permalänk
Medlem

windows 95 = problem

jag har en gammal 486 med 100mhz processor som jag tänkte installera win 98 på. hårddisken var uppdelad i två partioner så jag tänkte passa på att ta bort en. Men då hände något, jag slängde partionen med windows på !!!!
Men skit i det tänkte jag, jag kan väl bara göra en nyinstallation.
men när jag slängt in win 98 skivan och startdisketten så väljer jag starta installationsprogrammet på skivan men då lägger han tydligen över drivisar till cdläsaren men då står det
"drive not found, aborting installation " sen står det att man ska fråga tillverkaren om hjälp för att installera cdläsaren.
This is some serious shit, jag behöver hjälp
förresten visst måste man formatera hårddisken efter att man tagit bort partioner och lagt till nya? Hur gör man det? jag hade för mig att man skrev så här: C:\format D: ??? men det funkar inte.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Nu har jag grejat litegrann, jag har hittat drivrutiner till cdrom läsaren, det följer med ett installationsprogramm men jag vety ej vilka inställningar som ska göras man måste bl.a veta DMQ eller DMR och channel och man måste veta om det är Dma interface eller inte.
Hur får man reda på sån information?

Permalänk

Vill du formatera skriver du "format C:" eller "format D:" i Ms-dos. Mycket viktigt att göra detta om du har ändrat i partionerna med tex. F-disk. Annars känner inte windows eller datorn av de nya partionerna och du kan inte installera.

Visa signatur

Johan Lindbäck

Permalänk
Medlem

mitt problem är att jag inte kan installera cdläsaren från DOS.
jag har skaffdat drivrutinerna till läsaren men man måste veta avbrottsnumren och annat för att installera

Permalänk
Medlem

Ja, ta reda på IRQ för din cd-läsare då. Enklast är att kolla i Devicemanager (Enhetshanteraren), välj IDE ATA/ATAPI controllers, din cdrom, sen ligger det där under Resources.

Visa signatur

must!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hocce
Ja, ta reda på IRQ för din cd-läsare då. Enklast är att kolla i Devicemanager (Enhetshanteraren), välj IDE ATA/ATAPI controllers, din cdrom, sen ligger det där under Resources.

Då är det ju en fördel om man kommer in i Windows...:rolleyes:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard83
Då är det ju en fördel om man kommer in i Windows...:rolleyes:

Ta ut HDDn och stoppa i en annan?

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

i readme'n till startdisketten för win98 står det att dom generiska cd-rom drivrutinerna inte funkar med gamla mitsumi-läsare och det är en sån jag har, man ska använda dom drivrutinerna som hör till läsaren. men de är svåra att installera från dos så jag tänkte byta cdläsare till en fräsch cd men kontakterna sitter som berget. hur gör man för att få loss dom

är det samma kontakter på nya läsare som på gamla.
jag tänker på ström och IDE kabeln

Permalänk

Det ska vara samma. Ta en tång om du inte får ur dem.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

idekabeln går från ljudkortet till cdn, går det att sätta läsaren direkt på kabeln från hårddisken?
jag funderar på att slänga ut ljudkortet eftersom jag aldrig använder den och den skapar problem vid installationen av cdn

Permalänk
Hedersmedlem

Stoppa i en annan cd-spelare istället. (på ide-kontrollern på moderkortet förstås)

CD-spelare kopplade till ljudkortet har en förmåga att krångla otroligt mycket. Är man lite småduktig i dos så brukar det gå att lösa.. men om man inte är det så är det väldigt svårt...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

jag har drivrutinerna till cdn som för övrigt är en Mitsumi CRMC-FX001D
men det finns två stycken en för "DMA transfer" och en för "non DMA transfer"
hur vet jag vilken jag ska använda?
sen måste man veta fler siffror som irq, dma channel och sånt men hur tar man reda på sånt?