[php] att maila till olika emails.

Permalänk
Medlem

[php] att maila till olika emails.

Hej,
Jag håller på med elprogrammet.se och har ett problem.
På Sjukanmälan sidan så behöver jag göra så att mailet som skickas skickas till den som användaren har valt under menyn.
Hur gör man det lättast, jag hade tänkt använda mig av en rullgardinsmeny men vet inte hur jag kan fixa det.

Lite hjälp hade vart riktigt schysst.

<select name="recipient" class="mottagare"> <option selected>Välj en mottagare:</option> <option value="bag@elprogrammet.se">> BoAnders Gustafsson</option> <option value="bosse@elprogrammet.se">> Bo Samuelsson</option> <option value="kent@elprogrammet.se">> Kent Rosén</option> <option value="hans@elprogrammet.se">> Hans Falck</option> </select>

Visa signatur

Love is a perky little elf dancing a merry little jig and then, suddenly, he turns on you with a miniature machine gun. -Matt Groening

Permalänk
Medlem

<?php mail($_POST['recipient'], "Sjukanmälan", "Hej, jag är sjuk.\n\nMvh, Otto"); ?>

Eller är det krångligare?

Permalänk
Medlem

Se till att du kollar mailadresserna i scriptet också, så ingen får för sig att ändra lite i din fina htmlkod och skicka sjukanmälan till andra adresser, hehe.

Visa signatur

Oh. Uhm, look... if we built this large wooden badger...

Permalänk
Medlem

jag hade tänkt lite i dessa banorna, men får det inte att fungera.

<?php $email = $_REQUEST['email'] ; $message = $_REQUEST['message'] ; $name = $_REQUEST['name'] ; $class = $_REQUEST['class'] ; $recipient = $_REQUEST['recipient']; mail( $recipient, "Sjukanmälan från $name", $message, "From: $email", $class); ?>

Hur anger man en extern smtp server i php?

hmmmm ... kan man inte bara tilldela <option value="$bag">BoAnders </option> och sedan plocka fram email adressen i sendemail.php?
som $bag = bag@baggen.nu?
Så behöver jag inte ge ut email adresserna i html koden. Eller?

Visa signatur

Love is a perky little elf dancing a merry little jig and then, suddenly, he turns on you with a miniature machine gun. -Matt Groening

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varland
Hur anger man en extern smtp server i php?

php.ini :

SMTP = smtp.myemailserver.com sendmail_from = me@myserver.com

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna göra såhär:

skapa en fil som du kallar "emailadresser.php" med följande innehåll:

<?php $adresser = array("BoAnders Gustafsson" => "bag@elprogrammet.se", "Bo Samuelsson" => "bosse@elprogrammet.se", "Kent Rosén" => "kent@elprogrammet.se", "Hans Falck" => "hans@elprogrammet.se" ); ?>

I sjukanmälan scriptet ändrar du till följande:

<td><select name="recipient" class="mottagare"> <option selected>Välj en mottagare:</option> <?php require("emailadresser.php"); foreach($adresser as $namn => $adress) { echo "<option value=\"{$adress}\">> {$namn}</option>\n"; } ?> </select>

sen i scriptet som skickar mailet, sendmail.php, lägg in detta före mail() nånstans:

require("emailadresser.php"); if(!in_array($_POST["recipient"], $adresser)) die();

hittade ett annat fel i sjukanmälanscriptet också:

ändra:

<form method="$_post" action="sendmail.php">

till:

<form method="POST" action="sendmail.php">

Jag reserverar mig för eventuella felaktigheter, det är trots allt morgon

Visa signatur

Oh. Uhm, look... if we built this large wooden badger...

Permalänk
Medlem

toffe_, det var utförligt.
Ska prova det när jag kommer hem, tack så mycket.

Visa signatur

Love is a perky little elf dancing a merry little jig and then, suddenly, he turns on you with a miniature machine gun. -Matt Groening