Datorn helt död, snälla något tips/diagnos?

Permalänk
Medlem

Datorn helt död, snälla något tips/diagnos?

Hoppas nån har nåt tips, själv har jag panik.

Min brorson satt precis och tankade lite mp3. Helt plötsligt hängde datorn. Det gick inte att boota om genom att hålla in startknappen 7 sekunder som jag brukar göra.
Startar om datorn genom att dra ur strömmen, sen när jag kör in strömmen igen så händer ingenting.
Fläktarna går igång men ingenting mer.
Testat startdiskett men den försöker inte ens känna efter.
Dragit ut all ström till dvd, brännare och hårddiskar + tagit bort ljudkortet. Fortfarande ingenting. Det går fortfarande inte att stänga av med startknappen utan enda sättet är genom att dra ut sladden.

Nån som har en susning?
Moderkortet helt kraschat, eller?

Presario 8200 Pentium 4 3.0.

Grabben hävdar att han inte körde nån exe-fil eller nåt. Har alla virusskydd och xp-uppgraderingar.

Tapio

Visa signatur

Massa prylar men älskar min Synology 214+ (2x WD Red 3 tb)

Permalänk
Medlem

Testa å plocka ut minnen oxå..

funkar inte det så är det ju antingen processorn eller moderkortet, troligast moderkortet.

Compaq byter nog ut den åt dig...

peace

Permalänk
Medlem

Testa att köpa egna delar en att köra skit compaq skulle tro att det är moderkortet och cpu:n som har brunnit upp har varit med om sånna problem också! Lycka te //Nicke

Visa signatur

i5 750, 8gb Kingston DDR3 1333mhz, 1TB HD, 5850 Black Edition Allt stock!

Permalänk

Testa eventuellt med ett annat nätaggregat, jordat uttag.

Visa signatur

P4 2.67GHz. Hercules 9800pro. 1024 DDR. SB Audigy.
AMD xp2200+. Gf4 Ti 4600. 768 DDR.

Permalänk
Medlem

Plugga ur nättaget helt och plocka borta alla kontakter i datorn. Nollställ cmos och ta ut batteriet. Vänta ca 30min och sätt därefter in batteriet och återställ cmos jumpern. Plugga in alla kablar och se.

/Martin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XioBe
Testa att köpa egna delar en att köra skit compaq skulle tro att det är moderkortet och cpu:n som har brunnit upp har varit med om sånna problem också! Lycka te //Nicke

Jag tror inte det är ett sånt svar han vill höra då det inte hjälper honom särskilt mycket med problemet, och eftersom han lagt ut x antal tusen kronor på sin dator är de kanske inte så kul. Hur dåligt nu även jag tycker compaq är så var det ett taskigt inlägg.

/Peter

Tillägg: Bara o ringa compaq så får man hoppas att du får nytt på garanti och utan strul. Låter som om det är moderkortet.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

det där måste gå att få fixat på garantin, måste vara en rätt ny burk lr?

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

Yepp, bör ringa compaq innan man grejjar inne i burken för mycket.
Ifall det blir något som sedan compaq kan hävda att han varit och rört som sedan efter det felet blitt. :/

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Jag har av förståeliga skäl inte kunnat läsa av svaren på ett par dagar.

Fast: En gång har jag fått igång den. Betedde sig helt sjukt. Gick att deleta filer med musen men inte med tangentbordet. Startmenyn fungerade också bara med musen osv. Text från en applikation låg kvar när man startade någon annan. osv... Jag förökte dra igång en film då hängde hela datorn igen.

Bootade om den igen, sen dess har den inte gått igång något mer. Inte ens med startdiskett eller recoverycd+escape som man tydligen ska göra. Atea helpdesk(leverantören) säger att bootsekvensen kan flippa om man trycker escape i det läget för många gånger, kan det stämma?

Ringde service idag och dom vägrar ta in den om jag inte går in i bios och kollar bootsekvensen. Men jag är ganska säker på att jag inte ens kommer så långt. Tyvärr är jag 20 mil från datorn till på fredag.

Om jag vågade skulle jag pova det där med CMOS men kanske är bäst att låta dom plocka in den.

/Tapio

PS. Jag har heller aldrig gillat Compaq men dom har faktiskt bättrat sig, tycker jag. Svårt att tacka nej till: P4 3,06 ghz, 512 (2800?), Radeon 9800 (nonpro), 18' Flat för 13 000 netto (hem-PC).

Visa signatur

Massa prylar men älskar min Synology 214+ (2x WD Red 3 tb)

Permalänk
Antielefant

Köp en Compaq, bli belåten... ring supporten mitt i gråten?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Re: Tack för svaren.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tku01
PS. Jag har heller aldrig gillat Compaq men dom har faktiskt bättrat sig, tycker jag. Svårt att tacka nej till: P4 3,06 ghz, 512 (2800?), Radeon 9800 (nonpro), 18' Flat för 13 000 netto (hem-PC).

Nå skulle ja hellre köpt det jag har i sign, för under 10 papp.
exlusvive radeon kortet förvisso.

Permalänk
Medlem

Ring bara supporten..?

Visa signatur

A64 3400+ | Neo-FIS2R K8T800 | 2x 512mbmb DDR533 | Radeon X800 Pro |

Permalänk
Medlem

Supporten blir det. Men som sagt, hade gärna sett dom plocka in den denna vecka.
Men vill dom jag ska kolla bootsekvens så ska jag kolla bootsekvens. Det är i alla fall inget fel på diskarna, i alla fall gick dom att läsa från en annan pc. 180 gb filmer vill man ju inte loosa hur som helst.

Visa signatur

Massa prylar men älskar min Synology 214+ (2x WD Red 3 tb)