Permalänk
Medlem

larm och Telia på samma jack?

Hej!
som topic lyder ungefär: nån som vet om man kan ha ett larm och telia 2000 på samma jack, dvs. första jacket? eller kommer larmet att störa bredbandet?
tacksam för svar

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Tja du kan ju i princip sätta hur mkt du vill på första jacket, så länge proppen till adsl-filtret sitter närmast jacket. Allt du sätter utanpå den hamnar ju efter filtret.

Visa signatur

Did you grab my ass?

Permalänk
Medlem

hm... okej, måste filtret (splittern) sitta först i jack? vi har ett åskskydd (tror jag att det är) som sitter innan kollade igenom manualerna man får med telia och där står det att filtret inte är någon mellanpropp... hur ska jag göra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Filtret måste vara kopplat till första jacket. Prova om det går att ha åskskyddet kopplat före filtret. Om det funkar bör du ha det kopplat så.

Om det inte funkar; koppla filtret först, sedan åskskyddet och sedan övrig utrustning.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

okej, men det funkar väl med åskskyddet, blir bortkopplad ibland, kanske är därför... men varför säger telia att filtret inte är nån mellanpropp då? fattar inte riktigt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det värsta vore väl om larmet inte fungerade när de väl händer
Skulle råda dig att testa det när du kopplat in allt, så det fungerar när den ringer upp osv.

Visa signatur

AMD 64 +3400 ; 1024 Mb ram ; 9800 XT ;1 x 74,3 Raptor ; 2 x 160 GB Seagate ; VP201s 20.1" TFT:

Permalänk
Medlem

Gäller det Securitas Direkt?

Då är svaret nej.

Larmet måste sitta i första jacket för att fungera tillfredställande då det "hela" tiden är i kontakt med Securitas.

Och sätter man valfritt adsl i något jack efteråt så skulle jag bli förvånad om det funkar som det ska.

Själv har jag Bostream/Xstream, kom hem en dag och märkte att jag inte hade något nät, det kopplade upp & ner hela tiden... och brusade i telefonen gjorde det också.

Securitas installationspersonal är inte så kompetent som man önskar :/.

Permalänk
Medlem

okej, vet inte om det är "Direkt", men har iaf Securitas. Vi har larmet och adslmodemet i samma jack, första jacket, och det funkar väl bra. Blir kanske ifrånkopplade ibland, fast tror inte att det beror på larmet. vi ska kanske ringa till dem imorgon, får se...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Galactus
Tja du kan ju i princip sätta hur mkt du vill på första jacket, så länge proppen till adsl-filtret sitter närmast jacket. Allt du sätter utanpå den hamnar ju efter filtret.

Nja, Telia eller skanova har egentligen bara support för att det ska fungera med 3 apparater på ens kopparlina och då räknas t.ex. telefon som en. Nummerpresentatör som en, larm som en osv.

Det jag har hört när det gäller larm sedan, är att larmet ska alltid sitta ytterst för det är ganska viktigt att det fungerar. Sedan får man sätta adslet efteråt. det är inte garanterat att adslet fungerar felfritt men man får göra prioriteringar på vad som är viktigast fungerande larm eller fungerande lina.

Permalänk
Medlem

Har själv ett securitas larm, och installatören sade att adsl ska sitta före. Det enda adsl splittern gör är ju att dela skilja adsl signalen från den vanliga telefonsignalen. Det som kommer att hända om man sätter larmet först är ju "störningar" på siganlen till Securitas. Prova själv att sätta en teelfon före adsl så hör du hur signalen störs.

Åskskyddet kan sittf före splittern eftersom det enda den gör att att skydda utrustningen efteråt.

Lycka till!

Visa signatur

[Esc]

Permalänk
Medlem

[csE]
vi pratade med Securits idag och de sa som dig att man ska sätta modemet före. Fast nu har vårt larm ballat ur helt, kommer en gubbe hit på torsdag som ska fixa det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som sagt, Securitas personal är inte så kompetent som man önskar...

Till mig sa dom att Direkt-larmet inte kan sitta på samma lina som adsl, tur att vi har två telefonlinor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xzite
Som sagt, Securitas personal är inte så kompetent som man önskar...

Till mig sa dom att Direkt-larmet inte kan sitta på samma lina som adsl, tur att vi har två telefonlinor.

Direktlarmet ringer ju bara upp, och kommunicerar med larmcentralen. (Dessutom så var det en installatör som sade det till mig) Så varför skulle det inte fungera, när vanlig telefoni, fax och faktiskt även modemtrafik fungerar med en "adsl propp" först i jacket?

Visa signatur

[Esc]

Permalänk
Medlem

Fungerar, men telia garanterar ingen felfri funktion på bredbandet när larm är inkopplat på samma jack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [csE]
Direktlarmet ringer ju bara upp, och kommunicerar med larmcentralen. (Dessutom så var det en installatör som sade det till mig) Så varför skulle det inte fungera, när vanlig telefoni, fax och faktiskt även modemtrafik fungerar med en "adsl propp" först i jacket?

Jag drog fram en ny anslutningspunkt från våran andra telefonlina när deras tekniker/installatör var här och åtgärdade sina misstag och då frågade jag hur det låg till.

Larmet är beroende på utförande hela tiden anslutet till Securitas. Annars skulle inte anti-sabotageprylen funka så bra... eller hur?

Securitas garanterar inte att varken larm, adsl eller telefon fungerar utan problem när man kopplar in larmet på samma lina som adsl. Och problemen blir bara värre då man ska ha larm & adsl i samma jack.

Och Telia garanterar ju ingenting i största allmänhet.

Men har man bara en lina så bör man koppla adsl->larm->övrig utrustning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xzite
Gäller det Securitas Direkt?

Då är svaret nej.

Larmet måste sitta i första jacket för att fungera tillfredställande då det "hela" tiden är i kontakt med Securitas.

Och sätter man valfritt adsl i något jack efteråt så skulle jag bli förvånad om det funkar som det ska.

Själv har jag Bostream/Xstream, kom hem en dag och märkte att jag inte hade något nät, det kopplade upp & ner hela tiden... och brusade i telefonen gjorde det också.

Securitas installationspersonal är inte så kompetent som man önskar :/.

Securitas Direkt larm är som vilket larm som helst dvs inte kopplad direkt till Securitas. Den har en vanlig telefonuppringare och ringer upp vid inbrott, sabotage m.m. Finns inget larm som har direktkontakt med en larmcentral.. Finns dock något som heter multicom som är ett speciellt abonnemang med direktlinje men det är en speciell burk man kopplar till ett befintligt larm och kostar fläsk...

Jobbar i branschen nämligen.. Sätt ADSL först sen larmet, absolut inga problem..

Permalänk
Medlem

Pratar av erfarenhet, larm och ADSL på samma lina .. och båda företagenn kommer att skylla på varandra när det uppstår problem.

Visa signatur

"And even tho the computer was off and unplugged, an image stayed on the screen! It was.. THE WINDOWS LOGO!"
- Bender

Permalänk
Medlem

Taget från Telia's sida:

Speciella teleinstallationer, exempelvis larmutrustning, bör inte kombineras med Internetabonnemang via ADSL. Detta beror på att både larm och abonnemang kopplas in i det första telejacket i din bostad. Om larmutrustningen kopplas in först i kedjan finns risken att den stör ditt Internetabonnemang och tvärtom.

Permalänk
Medlem

Men min utrustning fungera i varje fall såhär:

- 1:a Jack
- ADSL - Splitter
- Larm (Securitas Direkt)

Har fungerat utmärkt med både Telia och nu BBB

ENligt installatören från en större välrennomerad larmfirma i Stockholm så var det såhär det skulle kopplas. Likså enligt Telias kundtjänst och Securitas kundtjänst.

Sen kan ni skriva vad ni vill, detta fungerar enligt egen erfarenhet!

Visa signatur

[Esc]

Permalänk
Medlem

[csE]
det är så det ska vara, så sa iaf Sector Alarm, som vi har, hade inte Securitas. fast jag tror att vi har larmet på ett eget jack...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DamN
Securitas Direct om jag får be.. Och ni skriver att ni är erfarna, jobbar i branschen osv..

Hursomhelst, ni KAN ha ADSL på första jacket, men vad som är viktigt är att trådarna från 1:a jacket till larmet är dom analoga, och inte dom digitala trådarna.

Har ni det såhär så fungerar det, ända tills ert ADSL modem dör, då fungerar inte larmet heller.

Skulle du vara erfaren då? Hur menar du med dom Digitala trådarna? det skulle jag vilja veta!

Permalänk
Medlem

Det här är faktiskt en ganska viktig fråga.
Problemet med att ha splittern framför larmet är väl att om splittern går sönder så fungerar ju inte larmet och då gäller inte försäkringen eller vad det nu heter från larmföretaget.
Stämmer det?

Permalänk
Medlem

Vitoc:

Det måste vara de glappande trådarna dvs 1=kontakt

Om vi nu tar och funderar lite på vad de olika prylarna är så kan vi snabbt komma fram till att larmet är ett modem ur teleperspektiv.

Modem ska precis som telefoner och faxar anslutas bakom adsl splittern. Detta just för att dessa ska kunna använda telfonlinjen oberoende av ev pågående adsl trafik.

Har sen diverse larm osv problem med detta så är det dålig kvalitet på prylarna som inte håller sig till standard för vad utrustning ansluten till telenätet ska klara. Det finns skäl varför Gamla televerkets telefoner var dyrare och tyngre. Det satt betydligt bättre grejor i dem.

Vill man sen vara apasäker köp ett extra abb

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Så här ser de ut här hemma och de fungerar klanderfritt

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁