Permalänk
Medlem

Form post,

Jag har en form som jag vill ska skicka data till samma sida som den kom ifrån, dvs:

Om sidan är default.asp:
<FORM METHOD="POST" ACTION="default.asp?data=true">

Om sidan är default.asp?action=test:
<FORM METHOD="POST" ACTION="default.asp?action=test&data=true">

Just nu får jag bara till så att den skickar data till en bestämd sida, inte till en som url som beror på var ifrån data skickades.

Visa signatur

// Martin

Permalänk
Medlem

Du kan inte skicka med $_GET-variabler till action="". Ett sätt att lösa det på är att sätta en session med värdet i, och sen unsetta den direkt om den inte behövs mer. Kanske finns smidigare sätt, men så gör jag.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk

Lägg in gömda textboxar i <form> och döp dem till "data" och "action" så har du samma funktion... När du laddar ASP sidan lägger värdena i textboxarna, typ:

<form>
<input type="text" name="data" value="<%=Request("data")%>" style="display:none">
...
...
</form>

Och så likadant för "action" då förstås...

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

display: none ska inte användas för att göra det. Använd <input type="hidden" ... />. Om man vill använda gömda SELECT-element använder man visibility: hidden. Om man inte vill att den ska ta upp layout trots att den är osynlig får man absolutpositionera den.

Varför man inte ska använda display: none till detta? Jo, genom att sätta display till none tar man bort elementet från dokumentstrukturen tillfälligt. Det vill säga att när man postar sidan/dokumentet så följer inte de delar som har display satt till none med. Detta enligt standarden. Vet dock att IE inte tar hänsyn till detta (vilket gör att många blir lurade att tro att det är så det ska vara) men att NS6 gör så. Har inte testat hur Mozilla eller Firefox beter sig men då NS bygger på Geckomotorn antar jag att det är samma.

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk

andrin, ok, bra info, tänkte inte på det... skrev från huvudet bara...

type="hidden" ska det vara!

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Du kan inte skicka med $_GET-variabler till action="". Ett sätt att lösa det på är att sätta en session med värdet i, och sen unsetta den direkt om den inte behövs mer. Kanske finns smidigare sätt, men så gör jag.

Det funkade utmärkt att skicka med $_GET i action...

Permalänk
Medlem

Det har aldrig gått för mig .. men jag kanske gör fel. Iofs, använde du method="post" eller method="get"? Det där är ju PHP oxo, han körde ju ASP, det kanske funkar annorlunda.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

klart du kan använda method="post" och köra vad användaren skriver in i formuläret genom POST och samtidigt skicka med den data du vill i $_GET.
Vad du dock inte kan göra är att skicka datan som användaren skriver in i formuläret i både POST & GET, men att använda båda samtidigt till olika information ska inte vara några problem,

Permalänk
Medlem

Va?
Man kan alltså köra <form method="post" action="kjam.php?hej=1&tihi=2">? Har för mig det inte går, men jag kanske rentav tänker på något helt annat.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Precis, bra om ni kollar upp vad för språk som används...

Jag skulle göra såhär:

<form action="?<%= Request.QueryString %>" method="post">

alt.

<form action="<%= Request.ServerVariables( "SCRIPT_NAME" ) %>?<%= Request.QueryString %>" method="post">

Använd senare version om sidan du skickar ifrån inte är samma som du skickar till.

Hidden-fält brukar jag inte använda eftersom jag själv vill skillja på QueryString och Form variabler. Och eftersom jag brukar använda samma sida för att både skicka och ta emot så slipper jag ha olika kontroller beroende på hur det skickas. Man skulle iof bara kunna köra Request-objektet men det känns lite B om det skulle krocka på något sätt.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem

Men grattis.. rtfrfc - read the fucking rfc :((

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

Vem av oss..?

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Exakt. Vem av oss? Just nej... Shark^ gillar ju inte när man använder citatfunktionen. Det gör det ju inte lättare att veta vem det är som avses

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Medlem

Tänkte mest på filigran.. klart man kan skicka med en query string när man skickar data som post.

Och nej jag gillar inte citera knappen.. finns inget mer störande än när folk ska citera allt man sagt.. har man bara sagt en sak så räcker det väl bara att skriva

"Pelle: mmm tycker jag med"

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

Skriv "filigran: men grattis.." då.

Jag antar att jag tänker på något annat. Men som sagt var det ASP det handlade om och inte PHP, åter till topic.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.