Permalänk
Medlem

från 500 till 8000 megabit/sek

Hej!

Jag har nu idag skaffat Telia Bredband 8000 och jag hade innan 500.
Ska man göra några inställningar för att det ska gå så fort som det ska kunna gå?
Jag menar jag har ju skaffat de för hastighetens skull och ska betala 450 kr/månaden så då vill man ju att det ska va maxat.

/markus.

Permalänk

Du behöver inte göra några inställningar.
Du menar kilobit, inte megabit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av At The Gates
Du behöver inte göra några inställningar.
Du menar kilobit, inte megabit.

Annars har han j*vligt bra uppkoppling

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk
Medlem

jag antar att du skall fråga levernatören innan du du går och köper en vara, inte tvärtom......

Visa signatur

whiskas - om katten själv får välja

Permalänk

Den Teoretiska maxhastigheten blir ju 8000/8= 1 MB/s, men teori och praktik är inte samma sak i bredbands värden...
Testa dra hem något stort från sunet eller någon annan snabb ftp och säg vad du kommer upp i.

Visa signatur

Hej Hop

Permalänk
Medlem

Det är inte säkert du kan utnyttja hela 8000 kbit. Det beror på hur långt ifrån telestationen du befinner dig. Min polare, som bor 2,3 km från stationen får t.ex bara 6000 kbit(stackarn) medans jag som bor 5,4 km från stationen inte kan få mer än 500 kbit.
Suger fett

Denna information kan man få från Telia, ring och be dom mäta din maxhastighet.

Tänk också på att 8000 kbit är bit inte Byte (8 bitar är en Byte). Så när du tankar kan du få som mest 1000 kB (Byte) i nedladdnigshastighet.
Men 1 MB i sek är ju inte så illa.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Sen så läser du på lite om teorin bakom TCP/IP oxo... då kommer du upptäcka att TCP/IP slänger på en väldans massa extra information som egentligen inte är själva datainformationen som du som människa är intresserad av... typ en massa headers och IP-nummer och checksummor hit och dit... visst... 8000/1=teoretiskt 1MBit/s... sen tar du och skalar bort nyss nämnda extrainformation så borde du få en någorlunda korrekt siffra...