Permalänk
Medlem

Winamp-fråga.

bara en liten grej jag klurat på..

när man lägger in låtar i playslisten så döper winamp om namnen från filnamnen.

När jag lagt in ett par album på datorn så heter låtarna Artist - Track01 och sen döper jag om filerna till vad dem egentligen är, men winamp byter namn på den i playlisten till det förstnämnda. bah.

Visa signatur

ABIT SG-71 P4 2.40GHz 512+256Mb DDR 333MHz Radeon 9800 Pro 128Mb NEC ND1300A WinXP Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Har du ändrat ID3-taggarna då?

Permalänk
Medlem

Du får ändra ID3 informationen

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

men att göra det manuellt på alla låtar ?

det låter som många timmars slit för nånting som bara borde kunna åtgärda genom att stänga av nån rename-funktion..

men fan, är det verkligen så illa ?

Visa signatur

ABIT SG-71 P4 2.40GHz 512+256Mb DDR 333MHz Radeon 9800 Pro 128Mb NEC ND1300A WinXP Pro

Permalänk
Medlem

Du får väl läsa manualen till programmet du använder?

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

Gå in i Winamp Preferences - General Preferences - Titles.
Där kan du kryssa ur "Use advanced title blabla", då struntar den i ID3-infon och bara visar filnamnet.

Detta finns i Winamp 5, kanske inte finns i tidigare versioner. I vilket fall som helst så har jag inte hittat någon nackdel med Winamp 5 så du borde ladda hem det om du inte har det.

Permalänk
Medlem

Skaffa ett program som tar bort id3-taggar. Själv använder jag id3kill. id3 är bara ondska.

Don_Tomaso: Winamp 5 (och 3) drar extremt mycket processorkraft. Winamp 2.81 är det bästa i min åsikt.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eighty
Skaffa ett program som tar bort id3-taggar. Själv använder jag id3kill. id3 är bara ondska.

Don_Tomaso: Winamp 5 (och 3) drar extremt mycket processorkraft. Winamp 2.81 är det bästa i min åsikt.

Japp 2:an är bäst!

är hellet inte förtjust i ID3-taggar men när man har låtarna i en mp3-spelare är det rätt skönt att ha taggad musik!
Ett alternativ är ju att både döpa låtarna som man vill ha dem och fylla i ID3-taggen... inte spec mycket mer jobb med det... själv döper jag filerna å läser inte in några taggar men det fungerar sämre när man ska skaffa Ipod eller liknande som använder taggar mycket...

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eighty
Don_Tomaso: Winamp 5 (och 3) drar extremt mycket processorkraft. Winamp 2.81 är det bästa i min åsikt.

Mycket processorkraft? Går väl inte att ha lägre än 0% ;).
Tycker om Global Hotkeys väldigt mycket, och ja, jag vet att det finns plugins till 2.x också men vill köra med så lite plugins som möjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Mycket processorkraft? Går väl inte att ha lägre än 0% ;).
Tycker om Global Hotkeys väldigt mycket, och ja, jag vet att det finns plugins till 2.x också men vill köra med så lite plugins som möjligt.

Jag förstår inte vad alla snackar om, Winamp 5 drar 0% dygnet runt oavsett vad jag försöker med. Dessutom startar det lika snabbt och har samma funktioner, plus (valbart) media library och global hotkeys. Jag ser ingen som helst anledning att fortfarande köra med 2:an. Särskilt som jag kör http://www.tcbmi.com/strokeit/ tillsammans med 5:ans global hotkeys nuförtiden, mycket praktiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Asså, vilken version ses som den bättre, den äldre eller den senaste (vet inte exakt hur många versioner de finns)

Permalänk
Medlem

De tre som används mest nu är Winamp 2, 3 och 5. 2an är mysig och inget extra flummeri, 3an är bara massa skräp och tar allmänt mycket kraft (främst minne), och desseutom så är den för dryg, 5an är däremot en blandning, tar lite minne och är snabb samt har massa extrafunktioner som 3an har. Det bästa från båda alltså :).

Permalänk
Medlem

Sen att 5:an har samma api som 2:an gör att de flesta plugin och "special" program funkar i de båda.

Visa signatur
Permalänk

Okej, jag säger också 5an då den känns fräshare och har färre små buggar (2an krashar om man spelar en video och har ett fullskärms spel på, ibland inte alltid m.m.)

Fast jag tycker det är konstigt att det har glidit från hur man kan tagga ID3 taggar från filnamn till vilken winamp version man ska ha?

Visa signatur

Om det inte finns något annat liv i universum är det sannerligen ett slöseri med utrymme

Permalänk
Medlem

ändra ID3 informationen

Permalänk
Medlem

Det finns väl program som kontrollerar musik-datan mot en databas på internet och sedan automatiskt lägger till rätt id3-taggar. Jag tror att freedb.org är en sådan databas.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur