Permalänk
Medlem

det går långsamt mitt projekt. har inga bra delar.
nån som vet om dom säljer pvc rör på beijer

Visa signatur

PSN: Lexcose
0100
0010

Permalänk
Medlem

bauhous(stavning?) var jag och kolla på och de hade lite grejer som såg rätt bra ut. Beijer hade lite rör de med men det var bra mycket dyrare.

Visa signatur

//Odin

Permalänk
Medlem

bauhaus??? vet nån om det finns hemsida på dom.

min lokala handlare har bara metall rör och det var inte bara tungt utan dyrt oxå

Visa signatur

PSN: Lexcose
0100
0010

Permalänk
Medlem

ok, jag såg tråden för några dagar sen, skickade länken till brorsan och fick svaret direkt!
-När ska vi bygga en sån då?

Nästa dag:
Jag och brorsan improviserade ett snabbt bygge av en/ett (?) spudgun.

Det består av ett st 2mm plåtrör med ca: 10cm diameter och ett mindre på ca 5cm innerdiameter, ett tändstift i det stora röret.
Vi försökte att tända stiftet med en gammal tändspole och ett bilbatteri, men antingen var tändspolen kass eller batteriet urladdat, iaf så tog vi brorsans moppe och drog 2 kablar från den, en som jordade stiftet till blocket och en direkt från tändkabeln, sen var det bara att ladda och kicka

vi sköt i början med plastlock från sprayburkar som var i lagom storlek, jag kan ju säga att jag blev rikigt förvånad över vilken kraft det finns i lite hårspray, vi lyckades skjuta några rejäla gropar i en 50mm frigolitplatta av hårdare modell, riktigt hård för att vara frigolit...sen tog vi en 5-56 burk, jag tyckte att det var lite onödigt att skjuta med en som det fanns gas kvar i så vi punkterade den först!
men den burken lyckades vi knäcka frigolitplattan på mitten!

Sen började gasen ta slut och stiftet ville inte tända varje gång, då var det inte så kul längre så vi la av för dagen.

Planerna nu är att få tändspolen fungerande så att man får en stark och stabil gnista som fungerar till 100% då kan vi börja sjuta lite värre saker, och eftersom godset i geväret är 2mm järn som är helsvetsat runt om så borde det inte vara några problem att skjuta betydligt värre saker än plastkorkar och tomma 5-56 flaskor

får se om vi får för oss att testa lite värre saker nån gång

Jag blev riktigt fårvånad över hur lätt det är att bygga ett potentionellt vapen!

ska väl tillägga : Bror min = byggarebob här på swec!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

Trevligt att ni lyckades, men som vanligt.. BILDER!
Prova ni någon gång och se hur långt den sköt?

Visa signatur

//Odin

Permalänk

Tips om ni vill ha riktigt tryck utan att riskera att spränga huset: Kolsyreis i en sluten kammare. Sprängde ett par 0.5l-PET i somras med det, vi vågade inte ge oss på 1½-litrarna.

Permalänk
Medlem

Härligt att jag fann denna tråden idag

Vi är tre grabbar på NV som kommer att bygga en potatiskanon (spudgun) som projektarbete.
Har snokat en del och jag var först inne på att bygga en butangasdriven tingest. Nu har jag dock funderat vidare på en stålrörskonstruktion med acetylen/syre som drivmedel (karburerat). Men ett annat alternativ kan ju vara en tryckluftsdriven lösning... Nån som har byggt något spännande?

Permalänk
Medlem

Finns massa svar och länkar här i tråden om folk som byggt lite spännande saker

Visa signatur

//Odin

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som vill köpa min eller det kanske är olagligt
Så, ta det lungt grabbar än så längde så har det inte skett några olyckor med min.
Men eftersom att flera börja bygga "spud-guns" så är det bara en tidsfråga

Tror nog att en låsning kommer hit snart.

Permalänk
Medlem

Olyckor händer nog inte så ofta om man använder lite sunt förnuft, vilket alla inte gör tyvärr :(.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

En person som inte förstår alls hur det hela fungerar bör nog inte heller bygga sig en. Det är när bristen på kunskap är förstor som olyckor börjar ske.
Så ta det lungt så slipper vi alla läsa i tidningen att något har skadats eller till och med dött av ett sånt vapen, som det faktist är.

Visa signatur

//Odin

Permalänk
Medlem

Jag blev lite kreativ igår kväll, så jag åkte till en kompis och övertygade honom att vi skulle bygga oss en.
efter lite pulande så hade vi det här resultatet:
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/44ML0008.jpg
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/44ML0009.jpg
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/44MK0005.jpg

jag misstänker att tanken är för liten eftersom kompressorn som ska ladda den inte trycker på mycket mer än 7-8Kg (?)
vad tror ni?

Edit: den är inte riktigt klar än, så vi har inte hunnit testa om det är tillräckligt stor tank

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du har rätt tunt rör som kanonröret så tror jag nog att det kan funka med den där lilla tanken, är ju inte så kunnig i ämnet men skulle tro att mer volym inte skulle göra så stor skillnad

Visa signatur

//Odin

Permalänk
Medlem

oke... Har gjort ett liknande sak (fast utan ventil) med tryckluft och det flög som faan men nu har jag läst tråden och vart sugen på att bygga med ventil så att man kan öka trycket mycket mer. Men vet någon hur man använder tryckluft på bästa sätt, finns det tuber eller liknande? Eftersom det känns som om det tar 4år att pumpa upp ett lagomt högt tryck med en cykelpump.

Visa signatur

Det är väl ingen gas i CCFL? Insidan är väl målad med flouricerande färg som sedan beyses med UV-ljus?
- Fräsbanan

Permalänk
Medlem

kollade lite butiker på nätet idag.
hittade en som var riktigt billig men jag behöver fortfarande en ventil och ett stopplock att ha i ena änden av spektaklet

Visa signatur

PSN: Lexcose
0100
0010

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cleesox
kollade lite butiker på nätet idag.
hittade en som var riktigt billig men jag behöver fortfarande en ventil och ett stopplock att ha i ena änden av spektaklet

Vilken butik var det du hitta som var billig?

Visa signatur

//Odin

Permalänk
Medlem

www.tumstock.se
ajdå deras betalningssystem var lite lustiga så det blir nog med stor sannolikhet beijer eller liknande so mina prylar inhandlas från

Visa signatur

PSN: Lexcose
0100
0010

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Väldigt och väldigt, skjuta fåglar med luftgevär har man väl gjort i alla tider

Höh (jo, jag vet..olaga jakt, djurplågeri o.s.v. ...aja)

menade mer på att luftgeväret är väldigt omgjort

Visa signatur

DHW02 rad 10 plats 24
DHW03 rad 24 plats 113

Permalänk
Medlem

ÄR det ngn som byggt ngt än eller?

Permalänk
Medlem

jodå, om du tittar lite längre upp så ser du att jag lagt upp lite bilder och grejer, den är tyvärr inte färdig än, så jag har ingen aning om hur den kommer att fungera.
den borde bli klar tills nästa helg, men jag vågar inte lova något

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

Fyfan killen som skjuter iväg en golfboll i Mach2 :]

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Om man bygger en som är driven av gas så ska man ju helst ha en tändanordning till gasolgrill som avtryckare. Hittade en förut på woody, men den kostade runt 300 kr :/, får väl gå till skroten och plocka från en kasserad grill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wärch
Om man bygger en som är driven av gas så ska man ju helst ha en tändanordning till gasolgrill som avtryckare. Hittade en förut på woody, men den kostade runt 300 kr :/, får väl gå till skroten och plocka från en kasserad grill.

det måste ju räcka att modifiera en vanlig elektrisk ciggtändare?
jag hade tankarna åt ett/ett par tändstift ett tag, men det skulle bli så åbäkigt att släpa runt på tändspole och batteri...

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

http://www.aaroncake.net/spuds/links.asp
är nog rätt bra länksida

Visa signatur

"man skall inte kasta pil i gummibåt"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av red_rat
http://www.aaroncake.net/spuds/links.asp
är nog rätt bra länksida

Mycket fin sida, massa fina spudguns

Visa signatur

//Odin

Permalänk
Medlem

www.spudgun.com En till sida med massa spudguns

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Nu blev man sugen på att bygga en spudgun också Tror dock jag avvaktar lite då jag inte har tillräcklig kunskap inom området. Det ska bli kul att se hur långt ni lyckas skjuta när ni blir klara med era spudguns

Permalänk
Medlem

min spudgun :D

ja tog mig tid och göra en liten mindre spudgun som man kunde skuta med innomhus.

Material:
1 stiftpenna
1 lite grövre tuschpenna
1 tändare (el tändare)
lite häftmassa
2 nålar
lite tejp
och en liten kabel

(får ursäckta den kassa kvaliten på webcameran)

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

macan: Guide! Hur gjorde du? och hur bra fungerar den?

Visa signatur

[size="1"]Men vad vet man[/size]... Att Rubiks Kub är beroendeframkallande.
#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk

min syrras kille ar byggt en...den skickade iväg en potatis 150- 200 meter, han hade typ billig butangas eller hårspray från öb att driva med...bara man har rätt blanding mellan syre/gas. och rätt ratio mellan kammare och pipa...

Visa signatur

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.