Ska man stänga av datorn på kvällen eller inte?

Permalänk

Re: Ska man stänga av datorn på kvällen eller inte?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foxracer
Är det bra ellet dåligt att stänga av datorn på natten när man sover t.ex. ? Vissa experter säger att man ska och många andra säger att man inte ska. Gör de nånting om datorn står på i flera veckor eller så?

Tacksam för svar.

Om du inte _måste_ stänga av så behöver du inte göra det. Du hinner säkert köpa nytt innan det gamla rasar sönder.

Permalänk
Medlem

Orkar aldrig stänga av min workstation. Servrarna står givetvis igång 24/7, men även arbetsstationen får stå och puttra medan jag intar skönhetssömn. Mestadels för att jag är så sabla otålig om morgnarna, orkar aldrig vänta på att Winblows ska ladda, mycket mer bekvämt att slå igång skärmarna och omedelbart få tillgång till sin desktop (efter inknappande av lösenord

Det där med slitage är _grymt_ överskattat. Förut gick det en myt om att datorer mådde bättre av att vara igång dygnet runt. Idag går det myter om att diskar slits mer av på/avstängningar.

Komplett bullshit, man kör som man trivs bäst. Förutsatt att man inte är brydd om elräkningar etc, men när man har burkarna igång hela tiden så är sånt ganska ointressant då man ändå har human elräkning.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Jag stänger av datorn nattetid dels av ekonomiska skäl, dels för att det är onödigt att slösa energi som bidrar till miljöförstöring i längden. Jag tycker man ska stänga av datorn om man inte ska använda den på ett tag.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Om man nu leker med tanken att hårddiskarna skulle slitas , hur märks det i såna fall i längden? Kraschar dom bara en dag eller börjar dom gnissla

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

Jag stänger aldirg av min Workstation eller min Server.

Permalänk

Ni som stänger av datorn av ekonomiska skäl stänger väl inte av den på vinterhalvåret?

Visa signatur

db^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storstark
Ni som stänger av datorn av ekonomiska skäl stänger väl inte av den på vinterhalvåret?

Menar du på grund av högre elräkningar eller? Nej, självklart följer den samma rutiner året om. När den används slår man på den. När den inte ska användas på ett tag stängs den av. Sitta en hel vinter utan att slå på datorn finns inte....

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Det han menar är att datorn fungerar som ett element.. Om du har på datorn så arbetar dina element mindre och därför drar mindre ström...

Lägre eller likvädrig kostnad alltså.

Permalänk
Medlem

Värmen som en dator alstrar är väl inget att prata om när det kommer till det ekonomiska. Ett element, gjort för att värma alstrar mer värme per krona än vilken dator som hellst. Förutsatt, att man inte har nån gammal sur AMD athlon 1000Mhz klockad till 2000

Permalänk

Nån på Intel sa att om man har på datorn all sin vakna tid, så skall man även ha på den på natten, för det spar komponenterna, så dom slipper stängas av sen 6-7-8 timmar senare sättas på igen för att vara på resten av dagen, tor inte han räkna in hårddiskarna..

D va nått me elektroner eller nått, till största del syfta han på chipset å cpu...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesoj
Värmen som en dator alstrar är väl inget att prata om när det kommer till det ekonomiska. Ett element, gjort för att värma alstrar mer värme per krona än vilken dator som hellst. Förutsatt, att man inte har nån gammal sur AMD athlon 1000Mhz klockad till 2000

En dator alstrar lika mycke värme per krona som ett element. Energi kan inte försvinna, bara omvandlas. Ovissheten är dock väldigt utbredd - hur många släcker inte glödlampor för att spara ström?

Visa signatur

db^

Permalänk
Medlem

Om man kör med lågenergilampor då ? Dom drar ju löjligt lite ström.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk

Det klart man låter datorn stå på dygnet runt, då behöver man inte ha igång nått element i det rummet + att datorn håller längre!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrester
Om man kör med lågenergilampor då ? Dom drar ju löjligt lite ström.

Nästan all energi de drar blir ändå värme, inte många procent som blir till ljus.

Visa signatur

db^

Permalänk
Medlem

Nja , lågenergilampor blir som bäst ljumna.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk

Därför att de bara drar 7W eller lite mer.

Visa signatur

db^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storstark
En dator alstrar lika mycke värme per krona som ett element. Energi kan inte försvinna, bara omvandlas. Ovissheten är dock väldigt utbredd - hur många släcker inte glödlampor för att spara ström?

Men värmer verkligen datorer och glödlampor lika "effektivt" som ett riktigt element? Glödlampor är ju i allmänhet placerade under taket och där gör ju inte värmen så stor nytta. Det borde ju inte bli lika bra luftcirkulation som med ett korrekt placerat element exempelvis.

Det optimala borde väl kanske vara att ställe datorn framför elementet.

Permalänk

jag stänger sällan av datorn, det e mysigt på ngt bizzart sätt
Att det skulle ta mer skada en kallstarter har jag svårt att tro, allt sliter men som ovan tidigare sagt har du säkert hunnit köpa nya stuff innan dess.
__________________________________________________

Moral är det du hade innan du blev avslöjad.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är lite onödigt att ha på datorn när man inte använder den. Inte för att det sliter mer eller mindre eller vad det nu kan vara utan mer för att spara energi och för att vara vänligare mot miljön. Energikonumptionen är den största miljöboven idag och om det går att spara in på energiförbrukningen (genom att tex släcka lampor, stänga av datorer etc) så borde man göra det. Helt onödigt att ha igång en dator som inte används. Det tar ju trots allt endast några sekunder att starta/stänga av en dator.

Visa signatur

Studerande på Fucking U.

Permalänk

Fast på vintern gäller inte det. (om man har elvärme i alla fall) Då kan man ha allt på, det är till och med bättre eftersom glödlampor går lättare när de tänds. Man kan ju ha datorn i viloläge om man villl spara energi. Jag har den dock av eftersom jag inte sover bra med ljudet från den.

Lågenergilampor vet jag inte hur de mår av att tändas, men skulle gissa att de mår bättre av att vara på, och så drar de väldigt lite ström. (största problemet med lågenergilampor är att de använder kviksilver altså gäller det att använda slut så få som möjligt)

Om datorn inte lät någonting, så skulle jag nog ha den på, om jag hade en specifik anledning, som att kompilera någoting, rendera bilder eller köra defragmentering etc.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur
Permalänk
Medlem

På vintern brukar man ha datorn på + en lavalampa då detta kombinerat höjer tempen i ett rum med några grader. Sen är ju också datorljudet hemtrevligt på nått sätt :). Gillar inte när det är knäpptyst.

Permalänk
Medlem

En el-nisse sa till mig att när man slår på en elektrisk apparat utsätts alla kretsar för en chock som motsvarar cirka åtta timmars drift.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

Enda gångerna min dator är AVSTÄNGD är när den är sönder, eller när jag ska flytta den någonstans...

Annars står den alltid igång, orkar liksom inte vänta 10-30 sekunder på att den ska starta varje gång jag ska göra något, och sedan blir det jobbigt att få nytt IP nummer också

Visa signatur

[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]
[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]
[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]

Permalänk
Medlem

Det är sant att lågenergilampor annvänder kvicksilver. Men det man sparar in på energin överstiger vida det lilla som kvicksilvret skadar i miljön.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

nej

det är bättre att du stänger av datorn så den kallnar;)

Visa signatur

Epox 8KRAI Amd Xp2400+|512 twinmos windbond 400mhz|Geforce 4 Ti 4200|80gb

Permalänk
Medlem

Jag tror det är likgiltigt..

Visa signatur

Vill ha tillbaka Övriga ämnen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arganis
Kan man få en idle tid från er som aldrig stänger av den??

Har faktiskt bara som mest ca. 6 dagar. :/
3Record Uptime: 5d 19h 19m 7s set on Sun May 23 16:25:46 2004

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storstark
Ni som stänger av datorn av ekonomiska skäl stänger väl inte av den på vinterhalvåret?

Värmen i lägenhetens element betalas via lägenhetshyran i mitt fall, medans elräkningen är separat. Jag tjänar på att stänga av datorn, oavsett årstid. Däremot får mina grannar gärna ha datorerna på eftersom det blir lägre värmekostnader totalt för bostadsrättsföreningen, d.v.s. lägre hyra för mig i slutändan.