Permalänk
Medlem

vad ska vara i vattnet

har en fråga.. har letat runt lite på forumet men hittar inget konkret om vad man bör ha i vattnet för att få bästa kylingsförmåga?
kan man lägga is i tanken?
en viktig fråga till: vad ska jag ha för vatten? destillerat vatten och anti alg vätska eller ska man ha vanligt kran vatten och anti alg vätska?

Tack så mycket!

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk

dest-vatten + anti-alg

is i taken är meningslöst om du kör med slutet system eftersom den ändå kommer smälta

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Ha i ca 3% Redline Waterwetter. Det minskar ytspänningen på vattnet så det får bättre kontakt med blocken, på så sätt minskar temperaturen. Det smörjer också pumpen.

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400 Mobile @ 2640 MHz AQYHA 0429 | X800pro <flashat> XTPE | 2x512 mb TwinMos Twister pc3700 | Maxtor,Samsung 280GB | DangerDen RBX,MAZE4,DHC,Eheim1048 |

Permalänk
Medlem

Glykol tror jag e bäst.... motverkar galvaniska strömmar och fungerar lite som WW också. Har man en eheim ska man komma ihåg att garantin ryker om man har i WW.

Permalänk

WW är glykol, fast en förfinad sådan.

Visa signatur

You can't fix stupid.

Permalänk

Glykol är sämre. Glykol försämrar vattnets värmeledningsförmåga. Waterwetter förbättrar den + att ww smörjer pumpen.

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400 Mobile @ 2640 MHz AQYHA 0429 | X800pro <flashat> XTPE | 2x512 mb TwinMos Twister pc3700 | Maxtor,Samsung 280GB | DangerDen RBX,MAZE4,DHC,Eheim1048 |

Permalänk

är WW bättre än Dest-vatten+antialg? eller ska man ha båda?

Permalänk
Medlem

att bara köra på ww funkar nog inte så bra! kör på dest vatten o ww funkar bra för mig och många andra.

Visa signatur

___________________
______________
AMD 2,4Ghz

Permalänk

ok men gör WW alger elle? vad e de som gör de?

Permalänk
Medlem

just det.. man bör väl ha så här då: destillerat vatten+ww+anti alg ??
verkar det vettigt?

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk

men var får man tag på destillerat vatten och anti alg?

Permalänk

men var får man tag på destillerat vatten och anti alg?

Permalänk
Medlem

anti alg får man i alla fall med om man beställer waterchill paket.. går säker att köpa på qtec eller liknande... destillerat vatten köper du ju på bensin mackar, biltema osv.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk

Jag kör med vanligt kranvatten + glykol och ett par droppar karamellfärg, fungerat asbra i över ett år nu.
Glykol = giftigt = dödar alger. Och i nästan all glykol du köper på bensinmacken så är det inblandat medel som minsar korrision. (att ädlare metaller "snor" elektroner från mer oädla metaller som gör att de oädla metallerna sakta bryts ned.) T ex är Koppar mer ädelt än Aluminium.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

så funkar Watterwetter+glykol+destillerat vatten?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramzeus
så funkar Watterwetter+glykol+destillerat vatten?

Du ska använda vatten+3%WW.

Om du har ww behöver du inte glykol.

citerat från wwflaskan:
"Doubles the wetting ability of water
Improves heat transfer
Reduces temperature
Reduces rust, corrosion and electrolysis"

Kort sagt, waterwetter motverkar alger och korrosion och sänker temperaturen.

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400 Mobile @ 2640 MHz AQYHA 0429 | X800pro <flashat> XTPE | 2x512 mb TwinMos Twister pc3700 | Maxtor,Samsung 280GB | DangerDen RBX,MAZE4,DHC,Eheim1048 |

Permalänk

ok tack dest-vatten+3procent WW

Permalänk
Medlem

Körde med kranvatten och kanske 15 eller 20% glykol, funkade fint flera år..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Sänker waterwetter fryspunkten på vatten som glykol gör?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hapter
Sänker waterwetter fryspunkten på vatten som glykol gör?

"Red Line Water Wetter does not significantly reduce the freezing point of water. If the vehicle will see freezing temperatures, an antifreeze must be used."
- http://www.racerpartswholesale.com/redtech3.htm

Google är snäll, bits inte alls faktist.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

håller med vicotnik.

du borde nyttja din favorit google, om det inte är din favorit, så får det bli din favorit

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
håller med vicotnik.

du borde nyttja din favorit google, om det inte är din favorit, så får det bli din favorit

Varför utnyttja google när jag har en jättesöt och trevlig Vicotnik som kan göra det åt mig?;)

"Sweclockers är mitt Google" -Anders Törnqvist 2004:p

Permalänk
Avstängd

Destilerat vatten säljs på bensinmackar under beteckningen batterivatten.

Visa signatur

Barton 2500+ @ 2430mzh (11*220 1.7 Vcore)| EpoX 8RDA3i | 2* 256 Twinmos Orginal (2.5-3-3-11) | Ati radeon 9600pro | HDD 80gb + 200gb | Windows XP Pro |

Permalänk
Medlem

Jag kör med avjoniserat vatten (35-40 spänn på statoli för 4 Liter) och ca.
5% R-Glykol (30-35 kr liten på statoil).

Avjonoserat vatten är väldigt mjukt och leder ej ström, om man skulle råka få lekage eller spilla lite på fel ställe.

R-Glykolen är en koncentrerad långtidsverkande frostskyddsvätska som har väldigt lång livslängd (4 år). Den är baserad på etylengglykol med organiska korrisionsinhibitorer, med andra ord, den förhindrar rost och äter alger.

Den är färgfri.

30% R-Glykol + 70% vatten -16 grader
40% R-Glykol + 60% vatten -24 grader

Då jag själv har en Ford radiator utomhus tycker jag att det är en blandning som passar mej bäst.

Har haft H2O kylning snart i 4 månader och vatten och block (3st.) ser likadant ut som första dagen.

Cpu:n håller alltid samma temp som vattnet idle (ca.25-26 grader), och 2-3 grader över vatten temp i load (30-32 grader) vid ca. 16-18 grader utetemp.

Ska bli riktigt skojj att se vad jag får för vattentemp när det blir -10 grader ute, men först ska vi alla ha en varm och skön sommar.

Tack för kaffet.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rumpel¤Skratz
Glykol försämrar vattnets värmeledningsförmåga.

Knappast... Kanske om man ser på det rent teoretiskt, men inte praktiskt.
Körde för ett par dagar sedan på bara vatten (tillfälligt) nu har jag haft i Glykol och karamellfärg och temperaturen är exakt den samma som förut.

[EDIT] Wohoow... sida 2

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Avjonoserat vatten är väldigt mjukt och leder ej ström, om man skulle råka få lekage eller spilla lite på fel ställe.

Avjoniserat vatten leder inte ström, det är sant. Dock tar det inte speciellt lång tid innan avjoniserat vatten blir joniserat igen..

Det är främst pga att man vill slippa kalk, bakterier och smuts som man använder avjoniserat vatten i vattenkylningen.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Tack Vicotnic!

Fan trodde jag visste allt om H2O kylning vid det här läget men men.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Hallå.

Vad händer med K-sprit då???

Visa signatur

Sluta fega...Volta mera

:::3500+:::MSI Neo 2 plat:::1024 Kreton VT:::9800 XT:::bZerk 500w:::

Permalänk
Medlem

Man kan bli blind.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.