Vilken hårddisktillverkare anser du tillverka de tillförlitligaste hårddiskarna?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Vilken hårddisktillverkare anser du tillverka de tillförlitligaste hårddiskarna?

Tänkte det passar bra med en liten poll nu när folk köper hårddiskar som tokiga. Frågan lyder:

Vilken hårddisktillverkare anser du tillverka de tillförlitligaste hårddiskarna?

Bortse helt från prestanda, pris och annat som inte hör hemma i pollen. Rösta efter dina egna erfarenheter, inte efter recensioner eller gängse uppfattning. Pollen gäller PATA/SATA diskar, ingen SCSI alltså.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Seagate har funkat bäst för mej

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Kör med Seagate nu men ska byta ut till Maxtor snart... Seagate är helt ok om man inte kör RAID, gör man det måste man RMA:a dom till Holland för att få rätt firmware i dom... ganska struligt!

Visa signatur

Asus Z170-K | I7-6700K | 4X4 GB DDR4 Dominator Platinum | 2 X Samsung 250 Gb SSD | EVGA GTX 980 Ti | Antec 650 W PSU

Permalänk
Medlem

Svårt att säga, ingen disk har någonsin krashat för mig "peppar peppar"

Har bla Western Digital Caviar PATA och Maxtor diamondmax SATA
en Fujitsu som går 24/7 17:20:11 up 267 days

Permalänk
Medlem

IBM (hitachi) har haft en del problem förr och även kanske nu. De har sålt å andra sidan mängder med diskar ifall man räknar så. Lätt att man får intrycket av att de håller sämre än vad de gör.
Kör själv med scsi segate och ibm ide nu.
Tippar på att fujitsu gör bland de bästa idag. (ren gissning)

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Avstängd

Vänner,

Jag har haft två Fujitsu, 20 GB och 40 GB. Båda snurrar fortfarande, flera år efter att de köptes. Mycket bra kvalitet.

I min burk sitter två Seagate. En Barracuda IV 120 GB och en Barracuda 7200 160 GB. Båda har fungerat väldigt bra. Inga som helst problem.

Senast köpte jag en Samsung 160 GB. Den fungerar också alldeles utmärkt, men då jag inte haft den så länge kan jag inte uttala mig särskilt mycket om den. Den är extremt tyst iaf.

Edit: Jag har också haft en Seagate 9.1 GB. Den fungerar fortfarande mycket bra, trots att den är mycket gammal. Den låter som ett kolkraftverk och är slö som en snigel, men den fungerar.

Hade också en Quantum 2.2 GB, 5.25". Den fungerade mycket bra i många år innan den fick en yxa i sig.

Permalänk
Medlem

Enda hårddiskarna jag någonsin var en IBM (46 GXP serien) och en Fujitsu (köpt på dataprince). Så jag tycker de flesta diskarna verkar hålla väldigt bra, och jag kommer troligtvis tycka de är för små innan de går sönder.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Jag har ingen som helst anleding att tro att det är nån markant skillnad mellan disktillverkarna.
Av alla kraschade diskar jag har fått byta ut (i egna och andras datorer) har vissa märken förekommit oftare, men det är också de märken det har funnits flest diskar från i omlopp. Den enda slutsats jag säkert kan dra är att laptopdiskar kraschar 5-10 gånger oftare än vanliga, och att det inte är nån skillnad (åtminstone ingen märkbar) på IDE och SCSI.
Vissa modeller har ju högre känd felfrekvens, t.ex. IBM 75GXP. Jag har två såna 40GB:are som har gått 24/7 i snart tre år, och båda funkar som de ska (även om de inte längre sitter i samma RAID-1...)

Edit: Hemma kör jag IBM, Maxtor, Samsung, Seagate, och nån gammal Quantum, alla av varierande ålder och storlek. För tillfället enbart IDE (både 2.5" och 3.5"). Har ingen Fujitsu kvar (den senaste, en 4.7GB, har avlidit). Har kraschade diskar från åtminstone Quantum, Fujitsu (som sagt), Maxtor och Seagate. Har aldrig ägt en WD, såvitt jag vet.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.