Permalänk
Medlem

TP Kabel utomhus

Hej,

Jag tänkte koppla ihop två st byggnader med TP-kabel genom att dra en luftkabel mellan dessa hus(utomhus). Det är endast ca 20 meter. Undrar om man bör dra kabeln i nån form av slang eller dylikt för att skydda den mot vädrets makter? Har någon några erfarenheter av detta eller några tips?

Tack på förhand!

Mvh Hocke

Visa signatur

Med Vänlig Hälsning!

Permalänk
Medlem

Det jag skulle göra är att spänna upp en stålwire mellan husen, sen fästa TP-kabeln på den....sen om den behöver skyddas vet jag ej

Visa signatur

Dator som jag kan spela spel på

Permalänk

Jag å min fd granne hade en TP kabel mellan oss ca 80m grävde tom ner den en bit, funkade kanon sommar som vinter (-35)
Körde så i ca2år "kanske ingen långvariglösning men men"

Visa signatur
Permalänk

Använd skärmad kabel för att undvika jordskillnad?, men tejpa över skärmningen i ena änden.

Om jag har fel så kan någon rätta till det

Permalänk
Medlem

Ta och sök lite här på forummet. Frågan har varit uppe några gånger och det har skrivits många bra tips (och några mindre bra) i dom trådarna.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera att ha kopparkabel mellan hus, pa grund av risken for asknedslag och storningar. Det ar forstas en risk du far valja om ni vill ta sjalv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DragonOrb
Använd skärmad kabel för att undvika jordskillnad?, men tejpa över skärmningen i ena änden.

Om jag har fel så kan någon rätta till det

skärmningen spelar ingen roll.. strömen kan ju fortfarande vandra i kablarna.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Hedersmedlem

hade en 80m kabel mellan mig och grannen i luften, fungerade skitfint hela förra sommaren.

Visa signatur

//janson

Permalänk
Avstängd

Just nu har jag 2 st tp kablar utanför mitt hus som går in i 2 olika rum :D. En som jag dragit genom stuprännan och en annan ligger gömd undermarken :D. Går kalas

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Medlem

UV strålarna kommer att få kabeln att torrspricka efter några år men annars är det bara risken för att kabeln kan fungera som en åskledare om ni har otur som jag ser som ett bekymmer.

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk
Medlem

Jag och grannarna i min förrförra lägenhet drog nät mellan husen. Funkade skitbra, vanlig TP-kabel som hängde lite osnyggt mellan kåkarna. Det enda som knäckte det var att en av kablarna fick isoleringen avskavd mot kanten på taket efter andra vintern

Billig lösning som funkade över förväntan.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Är väl bara t.ex att dra igenom TP-kabeln genom en vattenslang och gräva ner i marken? Det borde väl vara det bästa ändå?

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Tack för erra svar

Hej Vill bara atcka för alla råd när det gäller TP kabel utomhus!

Visa signatur

Med Vänlig Hälsning!

Permalänk
Medlem

jag hade lagt den i ett plaströr så den skyddas !! + en wier !!