Permalänk
Medlem

Lång Uppkoplingstid med modem.

Byggde ihop en dator för ett tag sedan:
2500+, A7N8X, 512mb, osv.
Modemuppkoppling.

Har fått en felrapport som lyder så här:
"När man kopplar upp till nätet tar det jättelång tid, ibland upp till en timme."

Har som sagt ingen aning vad det kan vara, och jag har en bra bit att resa för att ta mig dit, så jag undrar ifall någon har någon idé om vad det kan vara strul redan nu?

Permalänk
Medlem

Modemet kanske.

Permalänk
Medlem

Re: Lång Uppkoplingstid med modem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3riko
Byggde ihop en dator för ett tag sedan:
2500+, A7N8X, 512mb, osv.
Modemuppkoppling.

Har fått en felrapport som lyder så här:
"När man kopplar upp till nätet tar det jättelång tid, ibland upp till en timme."

Har som sagt ingen aning vad det kan vara, och jag har en bra bit att resa för att ta mig dit, så jag undrar ifall någon har någon idé om vad det kan vara strul redan nu?

hur fanken kan det ta en timme för hnm att bli uppkopplad ?
vad får han för felmeddelande ?
att det tar upp till en timme hjälper inte så mkt

Visa signatur

Titanic Swimteam 1912

Permalänk
Medlem

Re: Lång Uppkoplingstid med modem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3riko
Byggde ihop en dator för ett tag sedan:
2500+, A7N8X, 512mb, osv.
Modemuppkoppling.

Har fått en felrapport som lyder så här:
"När man kopplar upp till nätet tar det jättelång tid, ibland upp till en timme."

Har som sagt ingen aning vad det kan vara, och jag har en bra bit att resa för att ta mig dit, så jag undrar ifall någon har någon idé om vad det kan vara strul redan nu?

Så det är så här ni jobbar? Frågar datorkunnigt folk vad som är fel för att sedan själva hiva in stålarna?

Permalänk

Re: Re: Lång Uppkoplingstid med modem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marty78
Så det är så här ni jobbar? Frågar datorkunnigt folk vad som är fel för att sedan själva hiva in stålarna?

[offtopic][/offtopic]

Strunt samma i vilken profession man frågar som tycker jag. Det är väl därför det finns mailinglistor/eforum/etc....

[ontopic][/ontopic]

Vad är det för OS som körs på burken?
Kolla så att inte typ "logga in på nätverket" är ikryssat.

Permalänk
Medlem

Be dem kolla felloggen. Borde stå något där.
Testa även en annan ISP. Hjälper inte det så testa med ett annat modem och blir det likadant i alla fall så kan det vara fel på telefon linjen.

Visa signatur

In the Absence of Light, Darkness Prevails

Permalänk
Medlem

Kan det kanske vara ett externt modem kopplat på serieporten? Isåfall finns risken att dom glömmer att slå på modemet innan dom slår på datorn och när de sedan ska surfa så är inte modemet uppkopplat (kolla i enhetshanteraren så ser man ifall det är anslutet eller inte). Windows kollar lite då och då ifall ny hårdvara har anslutits eller kopplats ifrån för att kunna spara ström osv, dessa intervall kan ligga så att det verkar som att modemet hoppar igång efter 1-1,5 timme.

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Lång Uppkoplingstid med modem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marty78
Så det är så här ni jobbar? Frågar datorkunnigt folk vad som är fel för att sedan själva hiva in stålarna?

Ni jobbar?

jag byggde ihop en dator gratis till en bekant som bor ute i skogen, jag ska ta mig 6 mil till ett ställe som bara har modemuppkopling, då tänkte jag eftersom jag inte är expert på allting(nästan allt) så frågar jag här innan jag åker dit och konstaterar att jag hade behövt någonting jag inte tagit med.

WinXp körs på burken.
Modemet är ett internt, ska åka och hämta burken och felsöka hemmifrån istället, så krångligt att inte ha tillgång till sin egen "verkstad"(datorskrot).

Permalänk
Medlem

Re: Lång Uppkoplingstid med modem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3riko
Byggde ihop en dator för ett tag sedan:
2500+, A7N8X, 512mb, osv.
Modemuppkoppling.

Har fått en felrapport som lyder så här:
"När man kopplar upp till nätet tar det jättelång tid, ibland upp till en timme."

Underbart meddelande!

Som en annan skrev så kan det vara bra att testa en annan isp och telelinjens kvalité.