Istället för Whynoi

Permalänk
Medlem

Istället för Whynoi

Jag vill verkligen köpa Magic Shield FE(obs!) till Chieftec Big. Har beställt den från Whynoi, men det fortsätter sin vana trogen, som jag sett andra drabbas av, att ignorera beställningar, mail och telefon osv.

Någon som vet någon annanstans det går att köpa produkten?

Permalänk
Medlem

Re: Istället för Whynoi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpaceAce
Jag vill verkligen köpa Magic Shield FE(obs!) till Chieftec Big. Har beställt den från Whynoi, men det fortsätter sin vana trogen, som jag sett andra drabbas av, att ignorera beställningar, mail och telefon osv.

Någon som vet någon annanstans det går att köpa produkten?

Japp, det finns vänner i nöden på detta forum som vet vad du ska vända dig någonstans.

Jaha, men vart undrar du då...? Här i Sverige är det svårt att finna vad du söker utan du får vända dig till Tyskland direkt i stället och här är adressen: http://www.noisecontrol.de/

/Saint25

Permalänk
Inaktiv

Du verkar inte vara den ende som har fått problem med Whynoi...

Beställde själv några varor (500 kr) från Whynoi och förskottsbetalade för 5 veckor sedan. Efter flera påstötningar fick jag för 3,5 vecka sedan ett mejl där betalningen bekräftades och sedan dess har absolut ingenting hänt!
Jag har inte fått svar på mina mejl, de svarar inte i telefon och faxnumret är nedstängt (på kundens begäran, enligt Telia).

Ringde idag till konkursavdelningen vid Uppsala Tingsrätt (tel: 018-16 72 00), men de hade inget hört om Whynoi.
Det hade däremot kronofogden i Uppsala (tel: 018-17 59 00, Whynoi:s organisationsnr. är 969676-5164 - detta är OFFENTLIGA uppgifter) som kunde berätta att de har krav på sig från ett par olika håll.

Företaget är antagligen i ekonomiska svårigheter och vi som har varit korkade nog att betala i förskott kan nog knappast räkna med att få tillbaka våra pengar...

Whynoi är ett handelsbolag (HB) och om det går omkull kommer killarna bakom företaget antagligen att få hela sin privatekonomi raserad, eftersom de är fullt ansvariga till sista kronan.

OBS! Detta är skrivet den 13/4 - systemklockan här verkar ha fått fnatt...

Permalänk
Medlem

Tack för ditt inlägg da-li,

Är det som du skriver om Whynoi så dröjer det nog inte länge innan KK är ett faktum, men undantaget är om företaget kan göra en uppgörelse med sina fodringsägare d.v.s. göra upp en betalningsplan annars är det snart adjö med detta företag, som det har hänt med många andra datorföretag under de sista åren.

Trist för de som står bakom företaget, att de driver det som ett handelsbolag och i en händelse av ekonomiska problem blir de ansvariga för företaget. Kanske av olika anledningar kunde de inte starta upp företaget som ett aktiebolag (AB) och valde HB, som alternativ.

Tiden får utvisa om företaget står pall vid slutet av detta år och synd om de personer som av olika anledningar, har gjort en förskottsbetalning och nu riskerar att bli av med både sina insatta pengar och sina beställda varor till företaget.

/Saint25

Permalänk
Medlem

HB går inte i KK...

Visa signatur

fat people are harder to kidnap

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sATA
HB går inte i KK...

Jo, vad gör de annars?

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Inaktiv

Det är nästan värre att ha ett HB om bolaget går omkull...

I ett AB kan man inte förlora mer än sitt insatta aktiekapital (om man inte har gjort något rent brottsligt) medan man i ett HB är gemensamt (solidariskt) ansvariga till sista kronan. Detta innebär att man som bolagsman personligen blir ansvarig för företagets skulder och, om det går riktigt illa, faktiskt kan gå i personlig konkurs.

Jag har (för en dryg vecka sedan) skickat ett vanligt "pappersbrev" till Whynoi där jag avbeställer varorna och begär pengarna tillbaka, men har ej heller fått någon reaktion på detta...

Jag har också ägnat lite tid åt att ta reda på vad man kan göra för att få tillbaka sina pengar. Ett alternativ verkar vara att gå via Kronofogden och jag ska även kolla upp möjligheterna att polisanmäla bolaget!

Permalänk
Inaktiv

Tur man läste det här nu.
Tänkte beställa där-ifrån för typ 2 timmar sen.
Min Ásus Pundit blev nästan kokt (fläkten hade stannat).
Så ville köpa en ny. Men orkade inte

Synd att de går i omkull. Men samtidigt är det lite konstigt, eftersom jag trodde det var ett "rätt" välmående företag. Sett mycket reklam i tidningar om dem och så vidare.

Permalänk
Medlem

HATA Whynoise.se!

Jag beställde ett nätagg därifrån för ca: 3 år sedan och upplevde en kaotisk tid med dem.

Först skickade de fel nätagg, jag sände tillbaka det som de skrev jag skulle göra och väntade på det nya (det rätta). Det tog ungefär 3 månader innan jag fick det och under den tiden skickade dem mig krav-brev på att jag skulle betala inom 10 dagar annars skulle ärendet gå till kronofogden (danmark).

Betalade och fick till slut mitt nätagg, men nu 3 år senare får jag ett nytt kravbrev (igår) om att jag skall betala dem innan 10 dagar annars går ärendet vidare till kronofogden igen.

Suck... jag vet inte vad jag ska göra nu för jag räknar inte med att få svar av Whynoise och jag tror faktiskt inte jag har kvar kvittot (som jag fick för 3 år sedan).

Har någon något förslag?

Visa signatur

Asus P4C800/GOLD | P4 3.0/800 | 350W Enermax | 512 DDR PC3200 | Gainward GeForce4 Ti/400 128Mb | Hercules Game Theater 6.1 | Samsung SyncMaster 19" 900SL+ (1600x1200/85Hz) | Plextor DVD-RW 708A | Windows XP Pro | Fuji FinePix S304 Digitalkamera

Permalänk
Inaktiv

ProXyon

Jag skrev samma sak till Mikerrer i den andra tråden om Whynoi:
det finns preskriptionstider för fakturor till privatpersoner!
Detta gäller förstås för en faktura som ej är betald - om du har kvitto på betalningen blir det ju lätt att överbevisa den som kommer med ett krav på dig!

Jag har snokat lite på nätet och preskriptionstiden för en faktura från ett företag till en privatperson verkar vara tre år. De kan alltså inte kräva betalning för en faktura som är daterad för mer än tre år sedan.

Kolla t.ex. här:
http://www.linkoping.se/InformationOm/Konsumentfragor/fallor....
eller här:
http://www.activeinkasso.se/docs/fragor_borgenar.html
eller här:
http://www.segerinkasso.com/fragor_svar.html#6

Ta så fort som möjligt kontakt med din lokala konsumentvägledare (finns i många kommuner) och om det inte finns någon sådan - ta kontakt med Konsumentverket istället ( www.kov.se ).

Det kanske är läge att kontakta Sverker & C:o i Umeå? De skulle nog gilla att få en sådan här godbit att ta hand om?

Ser fram emot att få veta hur det gick för dig! Lycka till!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tillägg 2004-05-02:

Nu har ca 600 000 läsare kunnat få reda på lite om hur Whynoi behandlar sina kunder via en av Sveriges största morgontidningar.

På konsumentsidan i Göteborgs-Posten fanns i onsdags (GP 28/4, del 2, sid 45) en artikel om hur Whynoi behandlar sina kunder.

Överskrift och ingress i artikeln:

"Största möjliga tystnad från företaget Whynoi

Företaget Whynoi säljer utrustning som ska göra datorn tyst. Det gäller också själva företaget. Total tystnad råder mot kunderna."

GP har inte så mycket material på webben, så tyvärr finns ingen länk till artikeln.

Har någon annan som blivit drabbad kanske lust att ringa Sverker & C:o...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frajja
Jo, vad gör de annars?

Ägarna i ett HB är personligen ansvariga. De kan begära att HB upplöses (dvs avregistrera det) men det är ägarna själva som i värsta fall går i personlig konkurs.

Visa signatur

fat people are harder to kidnap