Permalänk
Medlem

Hur fungerar dessa kort?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=103917&cks=PRL

Måste man ha en speciell kabel?
Jag tänkte skaffa ett billigt kort till morsans bärbara.
Det ska bara användas till ADSL. Jag tror till och med att den är på typ 200 Mhz. Kanske 100 mhz. Kan man använda ADSL då? Ifall om man delar ut via router.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

Det borde inte vara nått problem.
Kortet sätter du in i din mammas dators insticksport (pcmcia) och sedan fungerar kluten där som anslutning till kablaget. Det verkar vara en vanlig tpkabelanslutning. FInns gott om billiga begagnade kort också. Köpte mitt för 100Kr.

Visa signatur

Jadu. Det var bättre förr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwA:J.Kalin
Det borde inte vara nått problem.
Kortet sätter du in i din mammas dators insticksport (pcmcia) och sedan fungerar kluten där som anslutning till kablaget. Det verkar vara en vanlig tpkabelanslutning. FInns gott om billiga begagnade kort också. Köpte mitt för 100Kr.

Jorå, Jag visste faktiskt vad porten heter.
Men det såg ut att vara något runt på donglen. Är det en anslutning för tpkabeln?
De brukar vara fyrkantiga?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Kortet är ett kombo kort. Heter ju "Combo RJ-45 & BNC" det runda du ser är en BNC kontakt.
Den använder man när man ska koppla in sig på ett BNC nät, BNC använder runda kontakter och koax kabel. Gammla grejer alltså. Men den har också en vanlig TP-kontakt (RJ-45) så det är bara att köpa och köra på.

Visa signatur

I ask them why they never shower, and the usual response is something along the lines of "showering is like rebooting" and "I do n't want to lose my uptime."

Permalänk
Medlem

Personligen så hade jag nog lagt på 95 kronor och köpt denna:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=104971&cks=PRL

Största anledningen är att det är cardbus istället för PC-Card. PC-Card ställer bara till med elände enligt min erfarenhet (ett år på toshibas support).

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ogun
Personligen så hade jag nog lagt på 95 kronor och köpt denna:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=104971&cks=PRL

Största anledningen är att det är cardbus istället för PC-Card. PC-Card ställer bara till med elände enligt min erfarenhet (ett år på toshibas support).

Vad är det för skillnad på dem?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

PC-Card: 16 bittars teknik baserad på ISA-bussen
Cardbus: 32 bittars teknik baserad på PCI.

Cardbus fungerar långt mycket bättre i moderna OS än PC-Card som inte har något direkt stöd för plug'n'play osv. Visst, det fungerar för det mesta men har lägre prestanda och en högre potential för strul.

Sett från operativsystemets sida så är cardbus inget annat än ett PCI-kort med en något annorlunda brygga framför sig (PCI<->Cardbus istället för PCI<->PCI).

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ogun
PC-Card: 16 bittars teknik baserad på ISA-bussen
Cardbus: 32 bittars teknik baserad på PCI.

Cardbus fungerar långt mycket bättre i moderna OS än PC-Card som inte har något direkt stöd för plug'n'play osv. Visst, det fungerar för det mesta men har lägre prestanda och en högre potential för strul.

Sett från operativsystemets sida så är cardbus inget annat än ett PCI-kort med en något annorlunda brygga framför sig (PCI<->Cardbus istället för PCI<->PCI).

Det är till Windows 95 det ska användas. Följer det med drivrutiner tror du?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME