Permalänk
Medlem

Tele2 IP-telefon + D-link DI-514

Jag har en fast 10Mbit anslutning och har skaffat Tele2's IP-telefoni tjänst. Fick paketet idag och packade upp, kopplade ur datorn och installerade den medföljande boxen och det funkade på en gång. Sprang sen ned på stan och skaffade en router (D-link 514) och nu började problemen. Efter att kopplat in routern, kollat att telefonenboxen fått en IP-adress försöker jag att aktivera den. Men nu står den bara och blinkar. Nån som vet hur jag ska konfigurera routern för att det ska fungera? Har aktiverat uPNP...

Permalänk
Medlem

kolla tele2s hemsida, står vilka portar du måste uppna.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Har öppnat dessa portar (fast jag vet inte om jag gjort rätt). Har till och med provat att köra DMZ (demilitarized Zone), jag antar att den funktionen öppnar alla portar till en IP adress innanför routern, dvs det är helt öppet ut till nätet. Nån som vet hur jag gör?

Permalänk
Medlem

kanske du ska ha port forwarding istället?

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk

Varför ska du ha en router om du har 10bmit ifrån BBB? Om du har det? Då får du 5 ipn. Koppla bara in dom en switch (du kan använda dlinken som switch).

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TommyToad
Varför ska du ha en router om du har 10bmit ifrån BBB? Om du har det? Då får du 5 ipn. Koppla bara in dom en switch (du kan använda dlinken som switch).

Vart läser du att han har BBB???

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Avstängd

En fråga bara har du 10mbit genom vägg uttag (fiber) eller telejacket?

Skulle tippa på att det är genom fiber med tanke på ip telefonin.

Iaf så tycker jag du ska lämna tebax routern och skaffa dig en switch ifall fallet är så.

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Medlem

Jag har fiber (ej BBB utan kommunicera, lokal ISP i Umeå), dock bara en IP så jag måste ha en router. Har varit och bytt till en D-link 614+. Tror ni den kommer funka bättre, eller ska jag strunta i att bryta förpackningen och lämna tillbaka?

Visa signatur

Helt Sjukt.......

Permalänk
Medlem

inte bara BBB som erbjuder fiber/lan access ....

Permalänk
Medlem

tror problemet ligger i hur du kopplat, sorry

LAN anslutningar brukar du få fler än 1 IP men om du inte får det
ska du koppla in tele boxen innan routern!

vägg jack ---->>> telebox --->>> router

teleboxen måste ha ditt externa IP nämligen....

Permalänk
Medlem

det går inte koppla så med tele2 boxen.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeroX
tror problemet ligger i hur du kopplat, sorry

LAN anslutningar brukar du få fler än 1 IP men om du inte får det
ska du koppla in tele boxen innan routern!

vägg jack ---->>> telebox --->>> router

teleboxen måste ha ditt externa IP nämligen....

Nja inte helt korrekt det där gäller BBB telefonidosa, den som tele2 har kopplar man in efter routern.

-Jan-e- Se till att forwarda de portar som tele2 tar upp på sin sida i routern och stäng även av Upnp (Universal plug and play) i routern, så ska det nog fungera sedan.

Jag vet att det står på tele2's hemsida att routern måste ha upnp men det är inte helt korrekt. Hört t.o.m. att tele2 support ger tipset att man skall stänga av upnp.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, ska prova det när jag kommer hem på lördag... Nu har jag varit och bytt router till en DI-614+, var det helt onödigt?

Permalänk
Medlem

Portar

5060 <- i 99% av fallen används den.följt av några mediaports, se nedan.

Sen kan du testa öppna och forwarda 10000 till 10100

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Hur gör jag för att forwarda, hittar inget i manualen?

Permalänk
Medlem

Kolla här för 614, likadant för 514 tror jag.

Permalänk

De portar du behöver öppna är:
10000-10007 UDP(RTP, samtalstrafiken)
5060-5061 UDP(SIP, signalering)
3478-3479 UDP(STUN, protokollet)

Permalänk
Medlem

Har testat med den nya routern nu (DI-614+). Funkade direkt vara bara att plugga in och börja ringa. Är nu mycket nöjd med denna tjänst!!!

Permalänk

Däremot DI-804 fungerar inte. Verkar som om fler än jag har haft problem med den och Tele2:s IP-telefoni. Har öppnat samtliga portar som nämns här i tråden (samma fick jag av Tele2:s support) och det går fortfarande inte att ringa ut, även om jag (dock bara ibland) kan komma fram utifrån till telefonen.

Visa signatur

/ Stormreaver

Permalänk
Medlem

Om ens router stödjer uPnP så är det bara slå på det dock bara om du har en "ip-telefoni dosa".

Visa signatur