Permalänk
Medlem

Telia ADSL limiterar 8Mb!

Att Telia har problem med sitt ADSL har varit uppenbart sedan en tid tillbaks.
Det finns en hel del trådar om DHCP-problem som jag nu inte tänker gå in på.

Det hela har inte blivit bättre sedan man introducerade ADSL 8000 i alla ADSL stationer för någon vecka sedan. Efterfrågan har varit enorm och telianätet verkar med nöd och näppe palla för trycket. Det är dock inte mitt problem till skillnad från följande:
Telia har i dagarna hittat på något nytt: man drar ner på uppkopplingshastigheten nu när man får problem med kapaciteten. Jag menar INTE att man i praktiken aldrig kommer upp i 8Mb (det var 6-7 Mbps i mitt fall), utan jag menar att Telia går in och "hårdlimiterar" ADSL-förbindelsen från telestationen till kunden till en för Telia passande hastighet.

Jag upptäckte igår (TP-test) att jag aldrig kom över 4,0 Mb. Från början har det varit mellan 6 och 7 Mb med en del variation över dygnet. Alla mina värden ligger sedan igår runt 3,9 med nästan 0 i spridning! Detta är mätt över hela dygnet och det ändrar sig inte det minsta. Inget har ändrats här hos mig, testerna utfördes på exakt samma sätt som tidigare. TP-test statistik påminner om "2Mb tiden" då mätningarna också visade mycket konstanta värden strax under 2 Mb med mycket liten spridning. Skillnaden är bara att det nu ligger strax under 4 Mb istället. Min försiktiga slutsats är att Telia har gått in och "kopplat om" min ADSL till 4 Mb istället för 8!

Ringde kundtjänst och -onödigt att nämna- det hjälpte ju inte. Stackarn som svarade höll med mig och tyckte att det var för djävligt, men tyvärr så fick han inte göra en felanmälan eftersom mina värden (såklart) var aldeles för bra. Han fick inte nämna var gränsen gick, men den låg en bra bit under mina värden kunde han meddela (?).
Killen tyckte dock själv att det var särskillt anmärkningsvärt att hastigheten plötsligt hade gått ner så kraftigt samt att värdena låg lite väl jämna kring 4 Mb.

Limiterar man till 4 Mb istället för 8 Mb så innebär det att det inte ens teoretiskt är möjligt att komma upp i 8 Mb och därmed är det ett fall för jurister. I mina ögon vore det avtalsbrott.

Det är ju klart att jag känner till avtalets innehåll som garanterar "upp till 8 Mbps" vilket innebär att teliadomstolen kommer att ogilla mitt mål. Jag nämner bara det för att inte tråden ska överösas med självutnämnda jurister som citerar avtalet. Det enda som avtalet faktiskt garanterar är att man aldrig kommer att få mér än 8 Mb En nedre gräns tycks inte existera.

Jag är inte ute efter att påbörja diskussionen om huruvida avtalet tillåter detta eller ej. Detta är enbart en rapportering av en iaktagelse som jag har gjort. Det har blivit så för mig och förmodligen för några till. Det kan vara lönt att kolla detta om man tycker det har börjat gå trögare än vanligt. Dessutom visar det än en gång att Telia har svårt att leva upp till förväntningarna för att inte tala om kraven de har på sig.

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig fullständigt... Jag hoppas detta kan påbörja något viktigt som kan ordna till detta... Eller så får vi väl alla dra oss till BBB? sänkt startavgift dessutom....

Visa signatur

MacBook Pro C2D

Permalänk
Medlem

ditt resonemang låter väldigt långsökt...

finns många skäl till varför din hastighet sjunkit...

när du trycker igång ditt modem så synkas det emot telestation och får du en dålig synk är det precis som med uppringt Internet det går slött, har du provat med ett annat modem? ditt kan trots allt vara i sönder.

har du provat stänga av ditt modem i en halvtimme och sedan satt igång det på olika tidpunkter på dygnet och sen kört tp-test? att köra tp-test ett helt dygn är intetsägande då som jag nämnde ovan att du kan få en dålig synk och då får du inte högre hastighet vad du än testar med.

kan det vara så att stationen du är ansluten till har tillfälliga (några dagar) problem så att det blir bättre, har du haft dålig hastighet mer än en vecka?

jag tycker nog att du ska göra en mer tillförlitlig undersökning innan du vräker ur dig att Telia begränsar ditt ADSL hårdvaromässigt.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Bara vänta på Vitoc att svara på detta. Jag har dock inga som helst problem med mitt telia 8000. Toppar runt 7mbit dl och 0.8mbit ul.

Permalänk
Medlem

Senast jag kollade, runt 18-tiden idag, så var det inga begränsningar på några stationer. (förutom på hammarby stn där det är störningar på en router)

Senast jag kollade med IOC, så var kapaciteten i backbone inte överbelastad på något sätt. (ett par dagar sedan)

Gör ett besök på kundinfo.telia.net
Så ser du alla planerade uppgraderingar/driftavbrott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
ditt resonemang låter väldigt långsökt...

finns många skäl till varför din hastighet sjunkit...

när du trycker igång ditt modem så synkas det emot telestation och får du en dålig synk är det precis som med uppringt Internet det går slött, har du provat med ett annat modem? ditt kan trots allt vara i sönder.

har du provat stänga av ditt modem i en halvtimme och sedan satt igång det på olika tidpunkter på dygnet och sen kört tp-test? att köra tp-test ett helt dygn är intetsägande då som jag nämnde ovan att du kan få en dålig synk och då får du inte högre hastighet vad du än testar med.

kan det vara så att stationen du är ansluten till har tillfälliga (några dagar) problem så att det blir bättre, har du haft dålig hastighet mer än en vecka?

jag tycker nog att du ska göra en mer tillförlitlig undersökning innan du vräker ur dig att Telia begränsar ditt ADSL hårdvaromässigt.

Kolla nätverks kortet också, man vet aldrig.... har du nätverk? kolla routern då, testa även att kolla sladdarna, inte för att det skulle sänka din hastighet exakt 4 Mbit/s men lika bra att kolla allt när du endå håller på, sen efter det så kontakar du konsument verket, gör en anmälan så att dom får reda på det och kan kolla om det är fler som råkat ut för det, sen så kan dom faktiskt också falla på falsk marknads föring, även om det antagligen inte går att sätta ditt dom för kontraktsbrott.

sry att det blev en juridisk disk. av det hela men det kan vara värt att veta....
___________________________________________________

Litet till lägg: hade felia 8000 förut som funkade fel fritt (oftast) men bytte i början av augusti till BBBs nya dsl lina som har fungerat långt över förväntan...

Permalänk

min kompis har haft "telia 8000" i drygt 2 veckor , och det fungerar riktigt dåligt, han får typ 1.7Mbit ner i tptest alla gånger han testat och runt 600-700Kb upp. han tankar i 190-250kB/s som max!

Visa signatur

[- MSI K8N Neo2 Platinum ¤ AMD64 3200+ Winchester ¤ 2x1GB PC3200 A-DATA ¤ 6800LE ¤ 2x36GB Raptor Raid0 -]

Permalänk
Medlem

samma problem här.. alltså inte exakt..
men det hoppar mellan 4-6 mbit sedan några veckor..

verkar mer som att telia inte riktigt pallar med..

men man vet aldrig..

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem. Downar ca 6.9 och uppar ca 0.7. Har dock hört om andra som även de haft bekymmer med sin download speed, men inte till den milda grad du verkar hamnat på, utan snarare runt 6...
Tråkigt som fan om det stämmer men som du själv skriver så är det nog svårt att få det till avtalsbrott. Men det är ju klart värt ett försök att lämna in en stämningsansökan om problemt fortgår.

Permalänk
Medlem

OK

Nja, speciellt överaskad blir man inte längre när man läser här på forumet. Det verkar finnas en del telia-aktieägare bland oss Eller så skriver Telias kundtjänst här istället för att svara på kundernas frågor och problem

Jokke:
Jag har gjort allt som står i min makt för att säkerställa att inget har gått sönder här hos mig.
Modemet har varit avstängd under en längre tid innan test i olika omgånger vid olika tider på dygnet, annat modem har testats senast i morse utan resultat. Jag vet hur det fungerar med ADSL och synkningen.

Det har fungerat som för de flesta andra; någonstans mellan 6-7 Mb har jag hamnat hela tiden sedan jag fick det för några veckor sedan. Det var bara i tisdags då det tydligen hade skett en förändring som var mycket tydlig att se. Att du Jokke skulle vänta i en vecka innan du skulle kontakta "stackars" Telia får stå för dig.

Jag ringde heller inte med en gång. Kollade här i lugn och ro om något kunde vara fel, drog ur telefonerna, startade om modemet, stängde av det under en längre tid, bytte nätverkskort i datorn, bytte TP-kabel mm.

Som bekannt har jag kontaktat Telia utan resultat. Man får det ökända standardsvaret via nättjänsten och telefonsupporten är bara ett skämt.

Jag tycker inte synd om Telia. Var helnöjd tills tisdagen -bortsett från deras opålitliga DHCP-servrar- och ville bara ha en förklaring till varför man hade gjort så och när man tänkte släppa på trafiken igen. Vill de då inte undersöka saken så har jag inget att vänta på.

Man kan förstås ringa kundtjänst igen och påstå att man inte får mer än 1 Mb, men det är kanske fortfarande för bra för att Telia ska agera

Permalänk
Medlem

Re: OK

Du har PM!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Senast jag kollade, runt 18-tiden idag, så var det inga begränsningar på några stationer. (förutom på hammarby stn där det är störningar på en router)

Senast jag kollade med IOC, så var kapaciteten i backbone inte överbelastad på något sätt. (ett par dagar sedan)

Gör ett besök på kundinfo.telia.net
Så ser du alla planerade uppgraderingar/driftavbrott.

Har telia högbelastning vid någon peering nod? Likt Bredbandbolaget, som ligger på 70-80% i snitt vid Netnod

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Jag väntar spänt på mitt nya modem. Kommer troligen nu på måndag. Har mailat och ringt Telia många gånger. Sedan i fredags (förra) så sjönk min då dåliga hastighet ner under 1 Mbit/s med TPTest. När jag talade om det för dom så nästan såg man hur dom tappade hakan. Dom höll med att det var dåligt. Så nu hoppas jag att mitt nya modem ska göra susen annars får nog Telia ta sig hit ut och kolla vad som har hänt i skåpet.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

VitoC jobbar du på Telia?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lodisen
VitoC jobbar du på Telia?

Ja det gör han.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Mb != Mbits

Lär dig skillnaden.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

kan det verkligen vara så illa att dom sänkt hastigheten med flit? jag har nämligen samma problem med mitt telia 2000, sedan ett par veckor tillbaka sänktes hastigheten helt plötsligt till exakt 1mbit (dvs hälften, samma som för dig). jag har dock inte orkat ringa telia och klaga (än), eftersom mitt internet annars har funkat problemfritt den senaste tiden (vilket det inte alltid gör).

Permalänk

Det där ska dom visst kunna felanmäla om du haft mycket bättre hastighet innan.
När jag skaffade Telia ADSL 8000 så hade jag en download på ca 6-7mbit enligt tptest och sedan märkte jag att hastigheten hade gått ner till exakt 3.44mbit oavsett tid på dygnet så jag ringde felia och berättade hur det låg till och efter några timmar hade dom ändrat synken (?) i telestationen och senare på dagen var det tillbaka i 6-7mbit

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Mb != Mbits

Lär dig skillnaden.

Mb == Mbit
MB != Mbit

Ditto

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Mb == Mbit
MB != Mbit

Ditto

MB=Mega Byte

Permalänk
Medlem

Jag bor i Hallstahammar och under en tid, ca 2 -3 dagar så har hastigheterna vart extremt dåliga och den tappar anslutningen, pingar går timeout helatiden osv. Att spela online spel är inte att tänka på. Det har vart så för alla som har telia i hallstahammar. Och igår så var internet nere från 14:00 till 20:00.
Men nu är det förjävligt vad det är slött. UDP protokollet kan ta emot data i ca 5,7Mbit vilket är under det jag hade förut, men TCP protokollet kan ta emot data i ca 80kbit - 300kbit/s. 80kbit är alltså inte äns hastigheten av 2 st 56k modem.
Ringde till telia, är i kö nu, BARA 40 st före mig i kön.
Tur att man flyttar snart, då blir det iaf BBB 10Mbit Fullduplex. förhoppningsvis!

Edit:

Shit VAD DÅLIGA DE ÄR!

45 minuter telefonkö... sedan svarar en tjej.

Telia support blablabla, Monica...
-Hej.
Hej.
-Jo, nu är det såhär att för ca 3 dagar sedan var internetanslutningen mycket dålig och igår så var det avbrott på satationen.
Ja, just det, det ser jag här den 27 ja..
-Japp, och nu så är hastighetern rent utsakt totalt värdelös. Jag får ca 5,7Mbit nedströms på UDP protokollet och på TCP protokollet får jag 0,1 - 0,3 Mbit nedströms.
Ja, UDP protokollet är alltså då den datan som skickas till dig och TCP är den som går ifrån dig internt på nätverket.
-Nej, så är det inte, UDP och TCP är 2 olika protokoll där UDP inte kräver bekräftelse på paketen men det gör TCP. TCP är det protokoll som majoriteten av datan går över. Så nu vet jag inte vad du pratar om.
Men har du testat använda TPTest?
-Ja och det är därifrån jag har plockat de siffrorna.
Och detta är utan brandvägg, och inga telefoner inkopplade.
-Ja precis. Allt är helt rent och inga telefoner eller brandväggar är anslutna.
Ja, det jag kan göra då är att jag gör en hastighetsanmälan, om jag kan få din epost så kan de svara via den.
-Okay. xxx.xxxxx@telia.com
Bra, då kommer de höra av sig via e-post till dig.
-Okay. Hej då.

MEN VARFÖR LJUGER DE?
Varför hittade hon på att UDP var mottagning och TCP var sändning internt på nätverket?

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Hon ljög väl inte, hon gav dig det svar som hon trodde var riktigt. Varför ta det så personligt?

(Ja, jag tycker också att supportpersonal bör veta vad det är för skillnad mellan TCP och UDP, men det är inte helt lätt att bemanna ett callcenter enbart med personal som är väl insatta i datorvärlden. Alltid en kompromiss mellan kvantitet och kvalitet.)

Permalänk
Medlem

De flesta som arbetar som supportpersonal läsar allt som oftast från ett papper. En gång blev jag kopplad till en vettig kille och vi hade en diskussion hurvida det var möjlig eller ej att pinga mitt modem från nätverket hemma. Då han även brukade termer som "Svartlistad Ip och vita Ip nummer" så verkade han iallafall ligga en bra bit över gränsen för vad som anses vara normalkunskap hos Telia.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

Från och med imorse är även min uppkoppling halverad i hastighet, komemr max upp i 0,26 mbit (har 0,5) ibland när jag testar kommer jag inte ens över 0,2 mbit, vafan e dom som händer?

Permalänk
Medlem

blir gale.. ringde telia, men supporten sa att de inte ens kunde KOLLA synk värderna eller någonting igentligen.. han sa bara att linan verkade ok...

so nu vette fan vad jag skall göra med mitt 8000...

går "OK" runt 3-4 mbit.. och ibland inte alls.. brukade vara 6.3 mbit... neej..
ganska synd alltså..

Någon som fått några nyheter??

EDIT:
Har nu spenderat min fria lördag (istället för att ha en jjjjaaakla massa kul) har jag kopplat pcn direct till modemet, och sen RAKT till första jacket.. INGEn förbättring än att köra med min 614v2 router.. så himla dålig är den då inte..
MEN kan det vara nått med modeme?
stängde av alla brandväggar..etc. (lungt, de skall upp snart hehe)

men ingen förbättring.. TOPPAR 4.5 mbit med telia..
tja.. nära hälften av 8 buuuhhh...
Jag skulle vara nöjd med 5.5 med 4.5 MAX med snitt på 2 under dagen, måste det vara telia som inte tänker förbättra statusen..

Dubbel edit: Har nu använta ett annat modem även, D-link.. och gissa, samma hastighet... så det kan inte vara något hos mig tror jag..

Permalänk
Medlem

Timpa

Otroligt nog så räknar de bara på UDP hastigheten, sjukt är det, men deras hastighetsmallar frågar efter det. Så det är inte konstigt att hon frågar efter det , speciellt när hon inte vet vad det är.
Sen blir ju automatiskt alla hastighetsfrågor "det är för att du har halv duplex" etc.
Sen kan de ju aldrig göra något när man pratar med de i telefon iaf.

Själv har jag problem med kvaliten på kopparen, bor ca 60 meter fågelvägen från station (och vet att det är under 250meter kabel), har haft problem sen jag flytta 80 meter till nuvarande lägenhet i juni förra året, men eftersom det funka bra med paket prioritering på 0.5/0.4Mbit linan så lät jag det vara. Nu med 8Mbit så hjälper inte trafikprioritering mycket dock..
Kanske kan ca tanka i 2.5/0.4Mbit ner/upp (sammtidigt) utan någon trafikprioriteringen och bandbreddsbegränsningar vill jag inte ens skriva vad nerströmshastigheten blir det handlar om ca 50kB/s... Förut har jag haft problem med packet loss upp emot 50%. Nu tycker jag telia får göra något mer än att säga "Hej, jag är inkompetent", det är bättre för en kompis som bor över 2km bort och alla andra för den delen...

Permalänk
Medlem

Men felen som ni beskriver verkar ju ha med koppartrådarna att göra. Här är problemet något annat.
Det har funkat kanonbra och jag har alltid haft hastigheter på 900KiloByte/s men numera så ligger de på 10-20KiloByte/s efter de var in och ändrade i stationen.

Jag ringde idag igen och fick prata med en kille. Han kollade iaf hur ofta DHCP får nya lån av ip osv. Och han var vättigare att prata med, men det hjälpte inte. De gjorde en anmälan till hastighetssupporten, och han viste inte om de jobbar idag eller om jag ska få hjälp i morgon.
Hoppas de kan göra något annant än att bara klaga på min hårdvara och mjukvara.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

Har haft samma problem själv dom senaste 2veckorna. får max 4mbit i tptest och internet dör lite då och då.

Visa signatur

Lingonmannen

Permalänk
Medlem

Hööm; Jag tror jag väntar med telia 8000 :/

Permalänk
Medlem

lingonmannen:
Jag har alltså EXAKT samma problem..
Om det blir någon förändring, kan du säga till?? eller om du hittar någong lösning...

Skulle verkligen uppskatt det

Finns det inte fler som oss?? vad kan problemet vara??

HZ