Tänk lära mig PHP, men hur långtid tar det?

Permalänk

Tänk lära mig PHP, men hur långtid tar det?

Personligt projekt är på G och jag vet inte vad jag ska göra. Så jag kom på att jag kan testa lära mig PHP, men hur långtid tar det att lära sig det? Har ju nästan 1 år på mig så...

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Hedersmedlem

På ett år klarar du av ditt projekt om det inte är riktigt avancerat.
Lära sig "allt" går väl i princip inte, hur mycket vill du kunna göra?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
På ett år klarar du av ditt projekt om det inte är riktigt avancerat.
Lära sig "allt" går väl i princip inte, hur mycket vill du kunna göra?

Hmm..en ordentlig sida. Inte sådan man brukar göra för första gången i html. Ska ha en ordentlig.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Du klarar det på ett år utan problem.

Permalänk

Hur mycket tid måste jag lägga ner på det då?
Varifrån ska jag böra? Böcker eller internet?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Okej, om vi ska kunna avgöra hur lång tid det tar för dig att lära dig php vore det bra om du gav oss lite mer information om dig själv.. ålder, intresse, betyg, förkunskaper, iq.. men med tanke på att du ställer fråga.. så några år...

varför testar du inte?! se hur långt du kommer på en vecka.. läs faqn

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shark^
Okej, om vi ska kunna avgöra hur lång tid det tar för dig att lära dig php vore det bra om du gav oss lite mer information om dig själv.. ålder, intresse, betyg, förkunskaper, iq.. men med tanke på att du ställer fråga.. så några år...

varför testar du inte?! se hur långt du kommer på en vecka.. läs faqn

15 år, är intresserad en del i datorer, betyg är väl nästan snitt VG i allt, inga förkunskaper- Har arbetat med html förut, men la av för ett bra tag sen.

Klart jag kan testa hur långt jag kommer på en vecka, men jag vill ha klart för mig vad jag ska göra.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Ska du koda lunarstorm2 eller ska du göra typ ett liten skojjig privatsida med gästbok, kanske ett simpelt forum eller så..

Du kan nog lära dig koda gästböcker, nyhetsscript osv på 2-3 veckor om du har intresset, tycker att det är kul och så.

Börja på www.phpsidan.nu www.phpportalen.net , börja med att läsa grund kurserna.. Tanka ner lite färdiga script kolla hur dom är kodade (försök förstå varför de blir som de blir) så ska de nog gå rätt fort..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Aspen-
Ska du koda lunarstorm2 eller ska du göra typ ett liten skojjig privatsida med gästbok, kanske ett simpelt forum eller så..

Du kan nog lära dig koda gästböcker, nyhetsscript osv på 2-3 veckor om du har intresset, tycker att det är kul och så.

Börja på www.phpsidan.nu www.phpportalen.net , börja med att läsa grund kurserna.. Tanka ner lite färdiga script kolla hur dom är kodade (försök förstå varför de blir som de blir) så ska de nog gå rätt fort..

nah inte lunar för mig tack Vill göra en privat sida med små roliga saker man kan göra i php. Eftersom php blir så mycket snyggare än html tycker jag.

ska titta närmare på sidorna.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

hm, PHP är ett serverside script, inget som clienten ser något av. Så vad menar du med snyggare.. ? De är inte så att du byter ut HTML mot PHP :D..

Små roliga saker säger du.. De verkar inte som du har direkt koll på vad PHP är, men på ett par veckor så ska du nog ha lite grundkunskaper..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Aspen-
hm, PHP är ett serverside script, inget som clienten ser något av. Så vad menar du med snyggare.. ? De är inte så att du byter ut HTML mot PHP :D..

Små roliga saker säger du.. De verkar inte som du har direkt koll på vad PHP är, men på ett par veckor så ska du nog ha lite grundkunskaper..

snyggare och snyggare, man kan göra så mycket mer tycker jag.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard

snyggare och snyggare, man kan göra så mycket mer tycker jag.

HEHE, jao det är det någ fler som tycker

Som sagt www.phpsidan.nu www.phpportalen.net läs där så ska det gå bra.. Lycka till!!

Permalänk

Jag har hållt på och lärt mig PHP i två veckor nu (läs: två hela helger, inga veckodagar) och jag känner att jag kan det ganska hyfsat...lärde/lär mig med hjälp av "PHP 5 for dummies"...:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Aspen-
hm, PHP är ett serverside script, inget som clienten ser något av. Så vad menar du med snyggare.. ? De är inte så att du byter ut HTML mot PHP :D..

Han kanske menar likadant som att en riktig klockkännare tycker en Rolex är snyggare än en billig kopia. Man ser insidan.
Surfar jag runt på en stor sida med mycket innehåll och ser att det inte är något serverspråk så börjar jag tänka på hur jobbigt det måste vara, och eftersom man bara är en enkel buggig människa så byggs det in i ens tycke om hur snygg sidan är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso

Han kanske menar likadant som att en riktig klockkännare tycker en Rolex är snyggare än en billig kopia. Man ser insidan.
Surfar jag runt på en stor sida med mycket innehåll och ser att det inte är något serverspråk så börjar jag tänka på hur jobbigt det måste vara, och eftersom man bara är en enkel buggig människa så byggs det in i ens tycke om hur snygg sidan är.

Mjo, när jag skrev mitt inlägg tänkte jag att han kanske trodde man bytte ut html mot php så vart sidan (designen) genast snyggare.. DVS, jag missförstod vad han menade med "Snyggare".. :D:D

Permalänk
Glömsk

Att lära sig grunderna tar väl en kvart. När man väl fattar hur det funkar är det ju bara att slå upp alla funktioner i manualen. Att bli bra och lära sig en massa smarta knep tar bra mycket längre än så dock.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Att lära sig grunderna tar väl en kvart. När man väl fattar hur det funkar är det ju bara att slå upp alla funktioner i manualen. Att bli bra och lära sig en massa smarta knep tar bra mycket längre än så dock.

Men om jag inte förstår alla smarta knep osv. så kan man ju fråga här på forumet

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Men om jag inte förstår alla smarta knep osv. så kan man ju fråga här på forumet

Korrekt, men se det bara som en sista utväg, inte som att du slipper tänka. Visst, du kanske får fram det resultat du ville ha fortare men du lär dig långt ifrån lika fort, och det slutar med att du kommer spamma forumet med 5-6 poster per sekund och till sist bli avstängd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Att lära sig grunderna tar väl en kvart.

Det beror på hur snabbt man lär sig, har minsann varit med om personer som... inte lär sig alls helt enkelt. Det spelar stor roll om man har hållit på med programmering innan eller inte.

Permalänk
Medlem

Bara att fatta syntaxen, sen är det bara att slå upp funktionerna i manualen.
Går fort som bara den.
Att koda 'snyggt' och bra tar lite längre tid.

Permalänk
Inaktiv

vad trevligt, jag hade tänkt att ha mitt projektarbete på 100p där jag skulle lära mig PHP och bygga en anmälningssida till ett LAN med platsbokning, databaser och liknande. Klarar man av detta på 100timmar eller tar det mycket mer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snuffle
vad trevligt, jag hade tänkt att ha mitt projektarbete på 100p där jag skulle lära mig PHP och bygga en anmälningssida till ett LAN med platsbokning, databaser och liknande. Klarar man av detta på 100timmar eller tar det mycket mer?

det klarar du nog

Visa signatur

Jag vill inte diskriminera någon så jag har bestämt mig för att hata er allihopa lika mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snuffle
vad trevligt, jag hade tänkt att ha mitt projektarbete på 100p där jag skulle lära mig PHP och bygga en anmälningssida till ett LAN med platsbokning, databaser och liknande. Klarar man av detta på 100timmar eller tar det mycket mer?

Beror på hur mycket du kan nu, hur mycket programmering du har gjort innan, hur angagerad du är, hur lätt du lär dig saker och viktigast av allt, hur roligt du tycker det är.
Tycker du det är roligt så spelar det ingen roll hur lång tid det tar med tanke på att det är roligt.