Permalänk
Medlem

Hjälp med test av min webbserver

Hej, jag har nyss gjort min dator till en webbserver med hjälp av apache (2.0.5.0) och nu vill jag veta om någon kan komma in på den.

Adressen är:
www.webbserver.tk
http://lindahl.no-ip.com

Permalänk
Medlem

om nån kan komma in på den, hmm testa själv.. http://validator.w3.org

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk

Adresserna pekar mot ditt interna IP för serverburken. Du får nog port-forwarda port 80 i din router, jag gissar på att du har en sån.

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Medlem

Jag själv kommer in på den (samt de andra datorerna i nätverket). Jag får även upp ett validerings resultat, men det restultatet validerar inte själva html dokumenten utan jag får några konstiga errors på annat.

Länk till de errrors jag fick:
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Flindahl.no-ip....

Edit: Ja, jag har en router (3com - OfficeConnect), du menar att jag ska öppna port 80 väll?

Jag är ganska säker på att jag har gjort det. Jag gick i alla fall in på Firewall -> Special Apps Tryckte på New när man tryckte där fick man fylla in dessa saker.

Application Name:
Trigger Port:
Incoming Ports:

Jag fyllde i fälten på följande vis:

Application Name: Apache.exe
Trigger Port: 80
Incoming Ports: 80

Det är väll rätt?

Permalänk

Ja, du och de andra datorerna kommer in eftersom ni sitter på samma nätverk. Vi som inte gör det kommer inte in eftersom 192.168.x.x är för interna nätverk.

Gör om, gör rätt...

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Medlem

Ja, men i koden så står det..

blalbalba <FRAME SRC="http://192.168.1.128" NAME="redir_frame"> blablabalbal

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

kommer inte in

Visa signatur

-After 2000 years, I will be forgotten, and the Time-Loop will close. I will live forever, and you shall meet doom!!

Permalänk
Medlem

snippar, jasså?! du skojar?! var det inte det vi redan kommit fram till i tråden?

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobamatics
Gör om, gör rätt...

Vad ska jag använda mig av för IP då? den som visas utåt 217.211.43.xxx?

Skriver jag in min som visas utåt kommer jag till mitt modem (surfinbird)

Permalänk
Medlem

Ja, kanske, och så öppnar du port 80 i routern till din lokala dator!

Edit: ang. att du kommer till ditt modem när du skriver in ditt externa ip så kanske funkar för folk som kommer utifrån.. annars blir det segt att ha en webbserver.. då får du använda en annan port..

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Hedersmedlem

David.L: Ja, det är den du ska skriva in... Jag hade också det problemet, var tvungen att sätta Bridge på mitt modem och PPPoE på routern... I ditt fall gissar jag på Bridge på modemet och sen använda XP's eller högre (om du inte har det, ladda ner ett program för anslutning till PPPoE) inbyggda funktion för att logga in med PPPoE...

EDIT: Om du kör Linux så måste du kompilera in PPPoE stöd i kärnan... Sen för att logga in vet jag inte riktigt, har aldrig gjort det...

EDIT2: Jag tror att det är ganska distributions specifikt hur man gör...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

precis, du måste använda ditt externa ip, (det som alla andra datorer på internet ser). men då kan du inte kolla på din sida ifrån din dator, om du mot förmodan vill surfa runt på din egna sida får du köra med 127.0.0.1 eller localhost

edit: ge oss ditt ip eller uppdatera din no-ip adress till ditt ip, så vi kan kolla om det funkar..

Visa signatur

kosmonist javisst

Permalänk
Medlem

Hur ska jag ändra IP i apache, till den som visas utåt? eller måste jag installera om Apache för att ändra?

Hur ska jag då fylla i när jag kommer till dessa fält?
Network Domain:
Server Name:

När jag installerade första gången skrev jag in så här:
Network Domain: 192.168.1.XXX
Server Name: 217.211.43.xxx

Permalänk
Medlem

hmm, jag är inte så hemma på det där med routerconfing *stavning* men låt oss säga att du kör din apacheserver på din workstation.. din workstation har ip't 192.168.1.104 t.ex, då öppnar du alltså port 80 i routern på det ip't, sedan är det bara att ge ut din externa adress till folk som ska kika på din sida.. då kommer användaren hem till dig och till din router, och routern skickar dom vidare till din webserver. que pasa?

Visa signatur

kosmonist javisst

Permalänk
Medlem

Sådär nu var IP't uppdaterat, kommer ni in nu?

Länk:
http://lindahl.no-ip.com

Permalänk
Medlem

nej faktiskt inte, har du öppnat port 80 för ditt interna ip? kan inte riktigt hjälpa dig med routern eftersom det är ju olika från märke till märke, men testa att googla lite eller kolla i manualen om hur exakt du ska göra.. eller varför inte söka här på swec?

Visa signatur

kosmonist javisst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av latyrx
har du öppnat port 80 för ditt interna ip?

Som jag skrev tidigare gjorde jag så här:

Gick in på Firewall -> Special Apps
Tryckte på New när man tryckte där fick man fylla in dessa saker.

Application Name:
Trigger Port:
Incoming Ports:

Jag fyllde i fälten på följande vis:

Application Name: Apache.exe
Trigger Port: 80
Incoming Ports: 80

Det är väll rätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av David.L
Som jag skrev tidigare gjorde jag så här:

Gick in på Firewall -> Special Apps
Tryckte på New när man tryckte där fick man fylla in dessa saker.

Application Name:
Trigger Port:
Incoming Ports:

Jag fyllde i fälten på följande vis:

Application Name: Apache.exe
Trigger Port: 80
Incoming Ports: 80

Det är väll rätt?

hehe som sagt, inte den blekaste.. men det ser ju faktiskt rätt ut.. hmm, du har inget fördefinierat gojjs för just werbserver? det har jag på min router.. bara att välja att man kör en webserver så öppnar den allt som det ska vara etc. men testa att sök efter din router och någon tutorial etc på google t.ex, eller om någon annan här kan hjälpa till. men jag kan nog inte hjälpa dig mer så jag kastar in handuken nu. lycka till iaf

Visa signatur

kosmonist javisst

Permalänk
Medlem

Man kan även ha modemet i olika lägen och de lägen man kan ha är:

Lo = Low security
Hi = Hi security
Ac = Det vet jag inte riktigt
Blo = Block
Brd = Det vet jag inte riktigt

Det kan ju ha något med att ni inte kommer in, just nu kör jag på Lo.

Tack latyrx

Permalänk
Hedersmedlem

David.L: Har du konfigurerar httpd.conf ordentligt då?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
David.L: Har du konfigurerar httpd.conf ordentligt då?

Ja, det är jag ganska säker på. Följde den här guiden http://ematte.se/tut/wamp.php

Det finns ett till ställe på min router där man kan ställa in lite olika saker.

Inne på internet setings kan man ställa in vissa saker. Det står Connection to ISP högst upp.
Sedan finns det en "rullist" där man kan välja bland dessa:

Static IP address
Dynamic IP address
PPPoE
PPTP

Mer utförligt vad man kan ställa in:

--- Static IP address ---
IP Address:
Subnet Mask:
ISP Gateway Address:
Primary DNS Address:
Secondary DNS Address:

--- Dynamic IP address ---
Primary DNS Address:
Secondary DNS Address:
Host Name:

--- PPPoE ---
Primary DNS Address:
Secondary DNS Address:
Host Name:
PPPoE User Name:
PPPoE Password:
PPPoE Service Name:
Maximum Idle Time:

--- PPTP ---
PPTP Server Address:
PPTP User Name:
PPTP Password:
Primary DNS Address:
Secondary DNS Address:
Maximum Idle Time:

Ska jag ställa in något där kanske?

Permalänk
Medlem

i din 3com router borde du ha något med Virtual Server under Firewall, där ska du peka port 80 till det lokala ip:nr som din webbserver har. sedan ska man kunna nå din webbserver via ditt externa ip som du får av din ISP.

Permalänk
Medlem

Alvedon nu har jag gjort det, kommer ni in nu?

http://lindahl.no-ip.com/

Permalänk
Hedersmedlem

David.L: Jag kommer ingenstans, men du kanske har glömt att uppdatera no-ip kontot?

EDIT: Du kan även ha glömt att starta om routern, det brukar man behöva göra...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inte glömt att uppdatera mitt no-ip konto.

Inne på fliken Virtual Server kan man ställa in en sak, saken är:

Virtual DMZ

When a request from the Internet is not directed to a virtual server (listed in the table below):

[ ] Block request
[X] Redirect request to Virtual DMZ host (this reduces the security provided by the unit)

IP address of DMZ Host: 192.168.1.5 (det här är inte mitt interna ip ska jag ändra det till det?)

edit: m0REc, ska testa det.
edit2: nu har jag startat om routern och modemet, kommer ni in nu?

Permalänk
Korsordsguru

Alltså, din router lär ju knappast veta vilket IP som gäller för "Apache.exe". Du är nog inne i fel menyer. Leta efter något där det står "port forwarding" eller "virtual server". Virtual DMZ är det inte, då pekar man _alla_ portar på datorn som du skriver in där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

DaLys, jag, var inne på ett ställe där det står "virtual server" och skrev in min IP där.

Kanske ska nämna att jag även har en mjukvaru brandvägg i datorn, kom jag på nu. Den brandväggen är Sygate 5.5, ska jag konfigurera den på något sätt för att få det att fungera?

Jag har konfigurerat den lite, det jag har gjort är så att den låter Apache ha igång sin traffik utan att bli blockerad. Men det är kanske något mer som behövs göras?

Permalänk
Medlem

under virtual server ska du inte bocka i dmz om du inte använder det utan välj new och sedan där det står Server IP Address ska du skriva in ip:n till webbservern och under local service ska du välja HTTP sedan trycka på add och tillslut på apply. då är rotuern konfigurerad till skicka all trafik som anropas på port 80 på ditt externa ip till det lokala ip:et. Nu vet jag inte något om sygate men om du säger att du ställt in den rätt så ska det fungera, om det fortfarande inte gör så kan du prova stänga av den för att prova utan den.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

mm jag har en likadan router och du har gjort helt fel.
Ta bort allt du gjort under fliken "Special Apps"

Kolla istället under fliken "Virtual Servers" INTE "Special Apps".

Lägg till den INTERNA ip-adressen till den datorn som du har servern på.

Ange port 80 och skriv någon egen beskrivning om porten eller ta den som redan finns. KLART!