Permalänk
Medlem

Vad är FSB?

Vad är FSB och hur stor betydelse har det? Vilken användning har man av hög FSB-hastighet?

Permalänk
Medlem

hehe... fsb står för front side buss och det är hastigheten som går mellan cpu:n och minnena...

Permalänk
Medlem

Front Side Bus är det som kopplar samman processorn med resten av datorn, inte bara minnet.

Permalänk
Medlem

Front Side Bus
http://searchstorage.techtarget.com/sDefinition/0,,sid5_gci50...

Back Side Bus
http://searchstorage.techtarget.com/sDefinition/0,,sid5_gci21...

Ju högre frekvens på FSB, ju snabbare sker överflyttning av den data som ska behandlas av processorn.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

OK, tack för svaren.
Vidare; cacheminnet, vad har det för betydelse? Jag ska fixa ny dator till jul, att det blir en 64 är givet. Är det värt att köpa en processor på 3,7 Ghz och uppåt med 1 Mb cacheminne eller är prisskillnaden för stor för att det ska vara nödvändigt att köpa något bättre än en processor med 512 kb cache?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klgnhr
OK, tack för svaren.
Vidare; cacheminnet, vad har det för betydelse? Jag ska fixa ny dator till jul, att det blir en 64 är givet. Är det värt att köpa en processor på 3,7 Ghz och uppåt med 1 Mb cacheminne eller är prisskillnaden för stor för att det ska vara nödvändigt att köpa något bättre än en processor med 512 kb cache?

Cache minnet är en tillfällig lagringsplats där datorn lägger viss information för att ha den snabbt tillgänglig.

Om du snackar AMD så finns dom inte i 3.7 GHz än (såvida dom inte överklockas nåt enormt). 3700+ finns däremot, men om 1 MB cache ger mycket mer än 512 KB kan jag inte riktigt svara på, men jag skulle inte tro det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klgnhr
OK, tack för svaren.

cache och ram minnen är sekundära minnen, alltså data lagras där för att snabbare kunna hanteras av datorn. därför så kan man säga att mycket cache gör stor skillnad.

Visa signatur

-|- EVGA 780i SLI FTW -|- E8500 -|- Corsair Dominator 8500 CL5 -|- ASUS 8800gt x2 -|- Corsair 1000w -|- 3TB+ -|- Lian Li PC-X2000 -|-

Permalänk
Medlem

Oj, menade såklart AMD Athlon 3700+ med 2.4 ghz klockfrekvens, inte 3.7

Jag kommer lira mycket Football Manager (nya Championship Manager) samt BF, Farcry o s v. Kommer antagligen satsa på 1 GB DDR2-minne. Dessutom kommer jag jobba en del i PS och DreamWeaver. När man använder såna program, är det då värt att satsa på 1 Mb cache?

Permalänk
Medlem

amd har inte stöd för de dåliga ddr2 minnena, vanliga ddr är bäst idag trots allt

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400