Fråga till er med ett Gainward 6800GT (GS)

Permalänk
Medlem

Fråga till er med ett Gainward 6800GT (GS)

Har ett Gainward 6800gt gold sample, (referens kortet)
Det ska ju kunna klocka ganska bra ser jag för alla som har det här.. men jag kan inte göra det av någon anledning..

Stock är ju 350/1000 och i "Enhanced Mode" är den i Ultra hastighet 400/1100...

När den är i 350/1000 får jag ca 11000 i 3dmark03 och när jag sätter på enhanced mode så cpar sig allt... artifacts osv...

Fick hjälp av en kille här med att höja fläkten till max genom att ladda ner senaste EpertTool 3.18.. och har ställt fläkten på 100% i både 2D och 3D..
Nu lyckas jag ta mig igenom 3DMark03 i Enhanced mode och får 8900p ??? VA ??? J-ligt skumt ??

Vet någon vad det kan bero på? Jag borde ju få mera poäng i enhanced mode... plus att jag borde kunna klocka mera också..

Finns ingen som inte lyckats klocka detta kortet, förutom jag nu
Har flashat bioset till det senaste också, men ingen skillnad ?

Mit övriga system ser ni i signen !

Tacksam för hjälp !!

Visa signatur

| intel i5 | 4GB | Radeon 4890 1GB | 1.5TB | Win7 Ultimate x64 |

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att du får många fel i minnet som drar ner prestandan.. märkte det själv när jag körde minnet på 1200.
Jag har dock vattenkylning på GPUn, men passiv på minnena och jag kan klocka upp till 440/1140 utan problem... får runt 12200 i 3dmark03.

Edit: Glömde säga att med min standard "referens"kylning från Gainward(NVidia) så kunde jag köra 400/1100 utan problem.

Visa signatur

A7N8X Deluxe 2.0, XP3000+ (Barton), Gainward GF6800GT GS@440/1140, Corsair TWINX1024-3200LL, 2x WD Raptor 74Gb (Raid0), 1xHitatchi 7k250 250Gb, PC Power&Cooling TurboCool 510 Deluxe, Waterchill's Vattenkylning
Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K-DaK
Jag gissar på att du får många fel i minnet som drar ner prestandan.. märkte det själv när jag körde minnet på 1200.
Jag har dock vattenkylning på GPUn, men passiv på minnena och jag kan klocka upp till 440/1140 utan problem... får runt 12200 i 3dmark03.

Edit: Glömde säga att med min standard "referens"kylning från Gainward(NVidia) så kunde jag köra 400/1100 utan problem.

Varför får jag många fel i minnet.. Vad kan jag göra åt det ??

Visa signatur

| intel i5 | 4GB | Radeon 4890 1GB | 1.5TB | Win7 Ultimate x64 |

Permalänk
Medlem

Sänk minnet till 1000 å testa att klocka GPUn till 400.. funkar det bra så, så är det minnet som antingen behöver mer kylning eller är "inte så GS".

Vem vet... dom kanske har slarvat med kylpastan till minneskylarna också så du inte får nån bra kylning på det viset. Men det är bara en spekulation om en möjlig orsak.

Visa signatur

A7N8X Deluxe 2.0, XP3000+ (Barton), Gainward GF6800GT GS@440/1140, Corsair TWINX1024-3200LL, 2x WD Raptor 74Gb (Raid0), 1xHitatchi 7k250 250Gb, PC Power&Cooling TurboCool 510 Deluxe, Waterchill's Vattenkylning
Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär.

Permalänk
Medlem

hmm.. kanske det är som du säger...

Ska ringa komplett imon och kräva att få det utbytt...
Gainward gick ut och sa idag att man ska kontakta sin försäljare om man har problem och vill få det utbytt..

Får väl ta och göra det..

Visa signatur

| intel i5 | 4GB | Radeon 4890 1GB | 1.5TB | Win7 Ultimate x64 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Makaveli_the_don
hmm.. kanske det är som du säger...

Ska ringa komplett imon och kräva att få det utbytt...
Gainward gick ut och sa idag att man ska kontakta sin försäljare om man har problem och vill få det utbytt..

Får väl ta och göra det..

makaveli gainward kommer kanske acceptera att man byter ut sitt kort med nvidia referens mot gainwards riktiga med daul fan och koppar kylare

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virustommy
makaveli gainward kommer kanske acceptera att man byter ut sitt kort med nvidia referens mot gainwards riktiga med daul fan och koppar kylare

Hmm.. för att idag skrev de på sin sida att de inte kommer göra det.. man får kontakta återförsäljaren och kanske få det utbytt där istället !!

Vart har du hört det? Har du en själv?
Skulle vara skit grymt om de gjorde det !

Visa signatur

| intel i5 | 4GB | Radeon 4890 1GB | 1.5TB | Win7 Ultimate x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Makaveli_the_don
Hmm.. för att idag skrev de på sin sida att de inte kommer göra det.. man får kontakta återförsäljaren och kanske få det utbytt där istället !!

Vart har du hört det? Har du en själv?
Skulle vara skit grymt om de gjorde det !

Läs pöjk! Han skrev "kanske" inte att han visste. Enligt dagens pressmeddelande så är det till din ÅF som du skall vända dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TJoMMe
Läs pöjk! Han skrev "kanske" inte att han visste. Enligt dagens pressmeddelande så är det till din ÅF som du skall vända dig.

Jag kan läsa..

Men det jag mena är var han kan ha hört det..
Jag kan ju också säga saker rätt ut.. men man vill veta "bakgrunden" också..

Det var ju inte så att jag krävde en förklaring av han.. Det ända var att jag undra vart han
KAN ha hört/läst det...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TJoMMe
Enligt dagens pressmeddelande så är det till din ÅF som du skall vända dig.

Mmm.. det sant.. men skrev inte jag också det lr ?

Visa signatur

| intel i5 | 4GB | Radeon 4890 1GB | 1.5TB | Win7 Ultimate x64 |

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt det här med alla olika modeller av Gainwards GT kort... Jag har iaf ett Golden Sample(tror jag) men vad är egentligen skillnaden? Kortet ser ut som vilket 6800GT som helst.
Kör iaf det i 400/1100 nu utan problem... 58c idle.

Jäkligt surt om man inte får byta ut korten... det är ju inte så att man betalat för ett referenskort. Måste lösa det på något sätt... ska iaf ringa Gainward imorgon.

Permalänk
Medlem

Golden Sample... lite bättre än standard... klarar oftast att klocka bättre.

Visa signatur

A7N8X Deluxe 2.0, XP3000+ (Barton), Gainward GF6800GT GS@440/1140, Corsair TWINX1024-3200LL, 2x WD Raptor 74Gb (Raid0), 1xHitatchi 7k250 250Gb, PC Power&Cooling TurboCool 510 Deluxe, Waterchill's Vattenkylning
Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär.

Permalänk
Medlem

Har setat och testat lite mer nu, jag får artifakter i 3DMark01 om jag kör i 390+ på GPU. Minnet funkar dock i 1100(som det är skrivet).
Tempen ligger på runt 68c på GPU så det kan inte vara det.
Måste ringa senare och kolla om jag kan byta ut kortet... Gainward får väl sälja det som ett 6800GT(350/1100)

Permalänk
Medlem

Hmmm.. Min temp på GPUn låg på 57C idle. (vid 400Mhz) Fast då hade jag inte den här sommarhettan i ryggen heller... Har moddat dit ett vattenblock nu, så jag kan inte ge dig nån relativ temp för sommarvärmen.

Visa signatur

A7N8X Deluxe 2.0, XP3000+ (Barton), Gainward GF6800GT GS@440/1140, Corsair TWINX1024-3200LL, 2x WD Raptor 74Gb (Raid0), 1xHitatchi 7k250 250Gb, PC Power&Cooling TurboCool 510 Deluxe, Waterchill's Vattenkylning
Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
Har setat och testat lite mer nu, jag får artifakter i 3DMark01 om jag kör i 390+ på GPU. Minnet funkar dock i 1100(som det är skrivet).
Tempen ligger på runt 68c på GPU så det kan inte vara det.
Måste ringa senare och kolla om jag kan byta ut kortet... Gainward får väl sälja det som ett 6800GT(350/1100)

Jag ligger stabilt nu på samma inställningar som du, dvs 350/1100... har du provat högre?
Så mitt minne är det inte fel på

Kan det vara något med drivrutinerna kanske.. ??

Visa signatur

| intel i5 | 4GB | Radeon 4890 1GB | 1.5TB | Win7 Ultimate x64 |

Permalänk
Medlem

jag ska få en testat vers av gainwards golden sample kort så den bör ju funka bra , det är nvidia referens kylare men det finns även retail vers som ej e testade en sån köpte en polare o han fick gainwards egna kylare..

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+, MSI K8N Neo Platinum, 2x512mb Corsair VS PC3200, Leadtek Geforce 6800GT 256mb, Western Digital 200gb