Permalänk
Medlem

lödpenna?

kankse är fel ställe men då får någon moderator flytta på den..

jag fick grejerna till mitt nästa projekt och ska börja att löda i hop de hela.. men icke sa nicke han knappt att börja för än den där j*vla lödpennan dör!

så nu är jag på jakt efter en ny..

vilken ska man köpa?

den ska vara till elektronik;)

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk
Medlem

finns ju på kjell o co...

Permalänk
Medlem

Om du inte håller på med någon speciellt advancerad lödning så duger väl detta:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=44682
Bra tillbehör om du inte redan har:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=22330

Eller någon av dessa: http://www.biltema.se/search/searchres.asp?strSearch=l%F6dkol...

Om det är lite mer advancerat så köp en riktig lödstation:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=22347

Sen finns det en drös med lödkolvar etc på elfa,
clashohlson har en del med:
http://www.clasohlson.se/shop/store/main.asp?COSID=2BF4C55AD1... .

Edit:
Denna verkar helt ok:
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av testtest
Om det är lite mer advancerat så köp en riktig lödstation:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=22347

Den använder jag när jag löder och funkar riktigt bra. Har använt den till att chippa både Xbox och PS2 utan problem.

Visa signatur

The only reason to be in a fight is to win, always cheat.

Permalänk
Avstängd

Köp en billig lödkolv hos ex. Clas Ohlson. Min för knappa hundringen har hållt för många lödningar, har dock bytt spets på den en gång (en ny spets kostar inte mycket).

EDIT: Närmare bestämt är det en 30-8102 (Clas Ohlson) jag har. Fungerar perfa!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

försökte beställa en lödkolv på biltema men det verkar inte funka:S hittar inget det närmsta ja kommer är inköpslista..

vart beställer jag sakerna?:S går det inte eller?

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk
Medlem

köpte en
http://www.kjell.com/content/templa...40065&path=

från kjell för längesen men den fick de tillbaka illa kvickt, tycker att själva lödpennan är på tok för stor och klumpig och sladden är klumig också.

Själv har jag en Weller WHS-40 lödstation från harald nyborg, riktigt nöjd med den..

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

okej.. ahr inte tänkt mig något så jätte dyrt.. hehe.. funderar på den där lödpennan på 30 w från biltema men jag kan inte hitta om man kan beställa från deras hemsida..
någon som vet?

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av virr3
okej.. ahr inte tänkt mig något så jätte dyrt.. hehe.. funderar på den där lödpennan på 30 w från biltema men jag kan inte hitta om man kan beställa från deras hemsida..
någon som vet?

biltema har inte postorderförsäljning, du får leta dig till en butik.

Permalänk
Avstängd

vad rekomenderar ni grabbar?

är dom på biltema bra?

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Avstängd

lödstation är väl onödigt, köpte min på ÖB för 19kr och har fixat chip till 10st PS, 4st PSone och 2st PS2.. en tredje snart

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

vad tror ni om biltema Lödkolv 15 W fungerar till? Räcker 15 W? Ska som sagt löda små saker. Riktigt smått,

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jlw
vad tror ni om biltema Lödkolv 15 W fungerar till? Räcker 15 W? Ska som sagt löda små saker. Riktigt smått,

Det gör den, men runt 20-45w bör rekomenteras... ju lägre watt ju längre måste man värma tennet och komponenten man ska löda, men tyvärr så är vissa komponenter mer känsliga för värme och där bör man löda snabbt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

vad är det för skillnad på en lödpistol o en lödkolv

ju mer w destå större kolv? vill ju ha en liten spetts då det ska cara precistion.

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jlw
vad är det för skillnad på en lödpistol o en lödkolv

ju mer w destå större kolv? vill ju ha en liten spetts då det ska cara precistion.

30W brukar vara lagom. Du kan byta spets på lödkolven, så om du tycker att den som sitter där från början är för grov kan du köpa en smalare och byta ut den gamla mot den. Se till att köpa rätt diameter på den nya spetsen bara.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jlw
vad tror ni om biltema Lödkolv 15 W fungerar till? Räcker 15 W? Ska som sagt löda små saker. Riktigt smått,

Ang Biltemas 15w lödkolv - jag köpte en sådan när jag var där för några månader sedan för att jag skulle löda fast en liten komponent som hade lossnat i ett billarm (fjärrkontrollen).

Men spetsen var för stor o klumpig så några dagar senare gick jag tillbaka till biltema för att köpa en spets som var mindre, men det finns tydligen inte till dessa, inte vad jag kunde hitta i alla fall.

Provade att köpa de minsta spetsarna som fanns på hyllan: art 19-740(har spetsarna kvar oöppnade) för jag fattade inte riktigt om dom skulle passa eller inte(stod lite dåliga instruktioner på hyllan) - men det gjorde dom inte.

Så hade jag köpt en lödkolv idag så hade jag först kollat vilka spetsar som man kan använda - kollade enbart på "w"(effekten?) när jag köpte min.

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Avstängd

finns det lödkolvar med mini spetsar?

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Biltemas lödstation som Testtest länkade till har bra utbytbara spetsar (med konisk infästning och inte bara en skruv som ger för dåligt värmeöverföring) som är spetsiga. Har en lödstation själv och har filat ner den minsta reservspetsen, 0.4mm, så att den är sylvass och är kanon att använda vid chippning av t.ex. nya Xbox & PS2.
Har man vant sig att använda en bra lödstation med bra spetsar och stabil temperatur som dessutom är inställbar så vill man inte använda billiga lödpennor igen.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Biltemas lödstation som Testtest länkade till har bra utbytbara spetsar (med konisk infästning och inte bara en skruv som ger för dåligt värmeöverföring) som är spetsiga. Har en lödstation själv och har filat ner den minsta reservspetsen, 0.4mm, så att den är sylvass och är kanon att använda vid chippning av t.ex. nya Xbox & PS2.
Har man vant sig att använda en bra lödstation med bra spetsar och stabil temperatur som dessutom är inställbar så vill man inte använda billiga lödpennor igen.

då kanske den från kjell är bra?

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Den har ju också bara spets som sätts fast med en skruv med dålig värmeöverföring som följd. Hålet, där spetsen sitter, brukar vara mkt större än själva spetsen så det blir inte bra kontakt.

Biltemas har likadan konisk fastsättning av spetsarna som den som det länkades till på Elfa vilket är mkt bra. Dessutom så är det billigt och enkelt att få ta i spetsar till Biltemas station.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Rök..

Hur gör ni med röken som bildas vid lödningen då? Räcker det att ha fönstret öppet eller har ni utsug?
Har en känsla av att röken inte är så speciellt nyttig.. fast å andra sidan kan man ju använda blyfritt lödtenn.. nån som testat det?

Visa signatur

- Har tråkigt utan ÖÄ!

Permalänk
Medlem

Re: lödpenna?

Eftersom du inte har nämnt hur mkt den får kosta så säger jag Weller! Måste väl vara bästa fabrikatet på lödstationer?

Permalänk
Avstängd

Re: Re: lödpenna?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Eftersom du inte har nämnt hur mkt den får kosta så säger jag Weller! Måste väl vara bästa fabrikatet på lödstationer?

300 kr någonstans där.

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

en med temp styrning, hälst med lcd som visar värmen ocg så ksa den ha ställ om du vill lyckas, men skit i det och köpp en för 49

Visa signatur

i7.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
en med temp styrning, hälst med lcd som visar värmen ocg så ksa den ha ställ om du vill lyckas, men skit i det och köpp en för 49

lite overkill för mig!

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Avstängd

Borttaget

LÄS INLÄGGET FRÅN Wizard NEDAN !!!

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar inte att köpa den på Jula trots att den påminner om Biltemas. Gjorde själv den missen i tron att spetsarna var desamma som på Biltemas. Den medföljande spetsen & resevsetsen på Julas (som det bara finns en version av och man måste ringa för att få tag på den) är större under hylsan & av en helt annan konstruktion än Biltemas och går inte få tag på någon annanstans & dessutom mkt dyrare & klumpigare spets.

Att den har LCD tycker jag inte heller är en fördel eftersom Biltemas billigare med det mekaniska skjutreglaget är betydligt driftsäkrare i längden och funkar lika bra.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W