Permalänk
Hedersmedlem

DVD fråga

Hej!

Jag ska köpa en dvd spelare. det ska inte vara något märkvärdigt, den ska bara klara av att spela upp vcd och svcd format så är mina krav uppnådda. Så jag tror att det blir en för ca 600, men vad ska man tänka på mer när det gäller dvd spelare?
Är det något bra i den prisklassen? Clasohlson och onoff har, så om du orkar surfa dit och jämföra dom åt mig så vore jag tacksam.

//Enduro

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk

Se till att den är regionsfri.
Det tycker jag är viktigt iaf.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Se till att den är regionsfri.
Det tycker jag är viktigt iaf.

"Regionsfri" har jag hört talas om. Det är väl när man kan spela upp alla dvd filmer från hela världen på den?

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
"Regionsfri" har jag hört talas om. Det är väl när man kan spela upp alla dvd filmer från hela världen på den?

Stämmer bra det!

Permalänk
Medlem

Re: DVD fråga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Hej!

Jag ska köpa en dvd spelare. det ska inte vara något märkvärdigt, den ska bara klara av att spela upp vcd och svcd format så är mina krav uppnådda. Så jag tror att det blir en för ca 600, men vad ska man tänka på mer när det gäller dvd spelare?
Är det något bra i den prisklassen? Clasohlson och onoff har, så om du orkar surfa dit och jämföra dom åt mig så vore jag tacksam.

//Enduro

Att den är regionsfri är rätt meningslöst i daxläget då man får tag på majoriteten av DVD filmerna i Sverige nu.
Värre var det för några år sedan då många titlar inte kom till Sverige.
Klarar man av att vänta 1-2 månader på en del titlar ska komma till Sverige efter USA så har man absolut ingen nytta av att ha en regionsfri DVD.

Däremot så är det viktigaste att DVD Spelaren har RGB ut.
Många billiga DVD spelare för 600 kr har bara video eller s-video ut.
Är rätt meningslöst att titta på DVD utan RGB signal till TV:n.
Majoriteten av alla nya (=1997/98 och nyare) tv-apparater har RGB in.

Vet inte hur många som köper en dyr DVD-spelare och kopplar den med en
video eller s-video kabel. Sedan skryter dom att den har så bra bild.
Ställer in DVD-spelaren att sända signalen via RGB och snubben tappar hakan
på den extremt stora skillnaden.

Så kolla att DVD-spelaren har RGB ut, det är det absolut det viktigaste.
Om den är reginonsfri är inte direkt alls viktigt om du inte planerar att köpa titlar från USA, men visst är det ett plus om den är regionsfri.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

men e det inte bara när den är regionsfri man kan kolla på engen brända semester filmer och sånt, altså brända saker.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: DVD fråga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Att den är regionsfri är rätt meningslöst i daxläget då man får tag på majoriteten av DVD filmerna i Sverige nu.
Värre var det för några år sedan då många titlar inte kom till Sverige.
Klarar man av att vänta 1-2 månader på en del titlar ska komma till Sverige efter USA så har man absolut ingen nytta av att ha en regionsfri DVD.

Däremot så är det viktigaste att DVD Spelaren har RGB ut.
Många billiga DVD spelare för 600 kr har bara video eller s-video ut.
Är rätt meningslöst att titta på DVD utan RGB signal till TV:n.
Majoriteten av alla nya (=1997/98 och nyare) tv-apparater har RGB in.

Vet inte hur många som köper en dyr DVD-spelare och kopplar den med en
video eller s-video kabel. Sedan skryter dom att den har så bra bild.
Ställer in DVD-spelaren att sända signalen via RGB och snubben tappar hakan
på den extremt stora skillnaden.

Så kolla att DVD-spelaren har RGB ut, det är det absolut det viktigaste.
Om den är reginonsfri är inte direkt alls viktigt om du inte planerar att köpa titlar från USA, men visst är det ett plus om den är regionsfri.

Är rgb detsamma som scart?

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

jo det är sant, men nämn en ny DVDspelare som inte är/(lätt går att få)=regionsfri

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För mig är det viktigt att den klarar DVD-R DVD-RW...
Men det är ju för mig det

Ryden: Brorsan har en ny liten LG spelare som inte är Regionsfri. Dock kan man ju spela upp dvd-r osv i den så det är iaf inga problem. Om han mot förmodan köper en DVD från någon annan region så är det lätt att göra om filmen till Reg 0

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: DVD fråga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Är rgb detsamma som scart?

Nej.

Scart är det stora tvåradiga uttaget bak på TV, videon, DVD mm.
I detta uttag kan man sända alla tre varianter (video, s-video och RGB) av videosignaler.
Så bara för att DVD-spelaren har scart (som ALLA har vad jag vet) så är det absolut inte
någon garanti att den klarar av att sända en RGB signal.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Re: DVD fråga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Nej.

Scart är det stora tvåradiga uttaget bak på TV, videon, DVD mm.
I detta uttag kan man sända alla tre varianter (video, s-video och RGB) av videosignaler.
Så bara för att DVD-spelaren har scart (som ALLA har vad jag vet) så är det absolut inte
någon garanti att den klarar av att sända en RGB signal.

Kon du kolla på den dvd spelaren på onoff för 590 eller något sånt, den är högst upp bland alla dvd spelare i listan.
Kan den sända RGB?

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Re: Re: DVD fråga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt

Att den är regionsfri är rätt meningslöst i daxläget då man får tag på majoriteten av DVD filmerna i Sverige nu.

du har en poäng, men om man som jag väljer en titel efter den bästa utgåvan så är det rätt sällan att man köper en svensk r2 utgåva, därför är regionsfrihet ett stoooort plus iaf för mig

/Daniel

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: DVD fråga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Kon du kolla på den dvd spelaren på onoff för 590 eller något sånt, den är högst upp bland alla dvd spelare i listan.
Kan den sända RGB?

Enlig det dom skriver på hemsidan så ska den klara av det.
RGB via Scart samt Komponent utgång och multifjärr.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Re: Re: Re: DVD fråga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
du har en poäng, men om man som jag väljer en titel efter den bästa utgåvan så är det rätt sällan att man köper en svensk r2 utgåva, därför är regionsfrihet ett stoooort plus iaf för mig

/Daniel

Exakt.
Dessutom kommer ofta filmer som jag är intresserad av på dvd i andra regioner långt innan, det finns ju även som sagt bättre versioner och massa annat kul.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=56382
Regionsfri
Klarar de flesta format, bl.a. Xvid.
Jag har köpt den, men inte riktigt haft tid att fixa med den, men jag inte märkt något dåligt än iaf

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk

jag har en sådan: (Matsui)
http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/dvd-players...

fungerar helt klockrent. grymt bra bild (har en riktigt fin 32" widetv (pana px10)). klarar mina skitdåliga dvd+r noname-skivor perfekt,
tror jag har sett den billigare än 500kr så håll utkik.

Visa signatur

ja e liiten å söt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wenom
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=56382
Regionsfri
Klarar de flesta format, bl.a. Xvid.
Jag har köpt den, men inte riktigt haft tid att fixa med den, men jag inte märkt något dåligt än iaf

Sådan har jag... lite Epig kontroll bara... annars fungerar den bra även med DivX.. ska även funka bra med XviD..

Visa signatur

< Sabertooth P67 B3 <|> Intel i7 2600K @ 4.4ghz <|> Noctua NH-U9B SE2 <|> 2*2GB + 2*8GB = 20GB <|> Asus GTX 760 >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av St_rider
Sådan har jag... lite Epig kontroll bara... annars fungerar den bra även med DivX.. ska även funka bra med XviD..

hur bra är bilden?

hur funkar det med xvid divx buggar den eller???

etc

Visa signatur

Kass DATA

Permalänk
Medlem

Köp INTE Eltax dvd:n.....

Har själv ägt den.

* Släden är 1mm tjock, kommer gå av vacker dag om du är oförsiktig.
* Petig med vissa DVD-R skivor, laggar vid lagerbyten.
* Petig med strömförsörjninen med följden att vissa skivor inte gick att spela i stugan där strömmen "svajjar" lite. Iof inget många kommer märka av, men ändå.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

jag har en Centrum Gemini 340 asom finns att köpa på netonnet.se. Den funkar väldigt bra och den är regionsfri och har stöd för divx..

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa alla inlägg men det finns en sida som listar alla dvd-spelare (väldigt måga i alla fall) och dess möjligheter att göra dem regionsfria. Det är ofta bara att knappa in en kod på fjärrkontrollen så blir den en anna region. Vad sidan heter komemr ajg itne ihåg men sök runt lite.
dvdforum.nu är en bra svensk sida, speciellt forumet.