Problem med Bulkpaq dvd+r

Permalänk

Problem med Bulkpaq dvd+r

Hejsan!

För ett tag sedan köpte jag BulkPaq DVD+R 4.7GB 4x Spindel 25pk på nätet. Jag köpte skivorna därför att dom var billiga och att dom skulle gå att bränna i 4x hastighet när man bränner dvd. Tyvärr så vägrar skivorna att brännas i denna hastighet och fungerar enbart i 2,4x hastighet. Jag har själv en Nec 1300a brännare som jag vet stödjer 4x hastighet på andra skivor. Jag har testat skivorna i andra brännare, en Sony och en Plextor brännare men även där vägrar skivorna att köras i 4x hastighet.
Jag har verkligen försökt felsöka detta på egen hand och har de senaste firmware versionen för min brännare och har även testat ett flertal andra firmware men skivorna vägrar att brännas i 4x hastighet. Vet ni om jag kan avhjälpa detta irriterande problem med en speciell firmware eller om jag ska göra något annat för enligt skivorna ska dom ju kunna brännas i 4x hastighet, eller är det falsk marknadsföring?

Jag har försökt sätta 4x hastighet i Nero, Stomp Recordnow och dvd decrypter men det vill inte.

Tacksam för hjälp och förslag

Visa signatur

Chieftech Miditower Alu ¤ Abit NF7-S rev 2.0 ¤ XP2500+ Barton 11x200~2221MHz 3200+ ¤ 2x512 Corsairs DDR TWINX1024-3200XL ¤ Hercules Radeon 9800 PRO ¤ Western Digital Raptor 10 000rpm ¤ Seagate Barracuda 200GB ¤ Seagate Barracuda 160GB¤ Hyundai Q17+ TFT 17

Permalänk
Medlem

Tanka hem Herrie´s Nec 1300 Firmware, borde lösa det. Haft samma "fel", fast med en 2500a. Gå in på rpc1.org.

Permalänk

Jag hittar massor av sådan herrier fw till 1300a som du skrev om men vet inte vilken det är jag ska ha. Kan du vara snäll och pasta direktlänk?

Visa signatur

Chieftech Miditower Alu ¤ Abit NF7-S rev 2.0 ¤ XP2500+ Barton 11x200~2221MHz 3200+ ¤ 2x512 Corsairs DDR TWINX1024-3200XL ¤ Hercules Radeon 9800 PRO ¤ Western Digital Raptor 10 000rpm ¤ Seagate Barracuda 200GB ¤ Seagate Barracuda 160GB¤ Hyundai Q17+ TFT 17

Permalänk
Medlem

Verkar vara en dålig upplaga av dessa skivor. Jag har själv samma problem med min Plextor. Samma sorts skivor beställda i våras fungerade klockrent i 4x.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk

Dålig upplaga? Dom funkar ju utmärkt, har inte haft någon skiva som har strulat alls förutom det här problemet med att dom vägrar brännas i 4x. Jag snackar om BulkPaq DVD+R 4.7GB 4x

Visa signatur

Chieftech Miditower Alu ¤ Abit NF7-S rev 2.0 ¤ XP2500+ Barton 11x200~2221MHz 3200+ ¤ 2x512 Corsairs DDR TWINX1024-3200XL ¤ Hercules Radeon 9800 PRO ¤ Western Digital Raptor 10 000rpm ¤ Seagate Barracuda 200GB ¤ Seagate Barracuda 160GB¤ Hyundai Q17+ TFT 17

Permalänk
Medlem

Ja och om skivorna går sönder när man bränner dem i 4X så är det ju uppenbarligen en dålig upplaga när de SKA klara av att bli brända i 4X
Medans de bara håller för att brännas i 2,4X
Kanske därför de bara kostade 9,99Euro för 25st oxå.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Medlem

det finns ju en anledning till att dom är så billiga inte sant?

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se ifall ni tycker dom är lika prisvärda om 6 månader när dom är oläsliga, hehe

Alltså, det finns en anledning till varför hastigheten sätts till 2,4x och ifall man nu ska bränna i 4x kolla kurvan sen, det är bättre att gå åt rätt håll än att springa åt fel håll...

Visa signatur

//PlunTzkY
Sys 1: Silent Xp 2400+, Dual 256 Pc2700, Abit Fx5200
Sys 2: Amd k7 slot @ 875 mhz ,Gforce 2 GTS 32 mb, 256 mb PC133, Mandrake 9.1

Permalänk

Kolla kurvan?

Visa signatur

Chieftech Miditower Alu ¤ Abit NF7-S rev 2.0 ¤ XP2500+ Barton 11x200~2221MHz 3200+ ¤ 2x512 Corsairs DDR TWINX1024-3200XL ¤ Hercules Radeon 9800 PRO ¤ Western Digital Raptor 10 000rpm ¤ Seagate Barracuda 200GB ¤ Seagate Barracuda 160GB¤ Hyundai Q17+ TFT 17

Permalänk
Medlem

Hmm på min Nec 1300a när dom körs i 4X så får jag "Power calibration error" och när jag försökte kolla vilken tillverkare det är till skivorna så står det bara "okänd" så säkrast är nog att bränna dom i 2.4X.

Dom kostade ju inte så mycket egentligen heller så det är väl som det brukar vara att man får vad man betalar för

Permalänk
Medlem

Är det bulkpac oranga/röda typ eller bulkpack tryckbara som är vita? Har tryckbar vita 5st 25 pack och bränt en hel del av dom alla i 4x. Skulle bärnna ut en skiva till en var av organa modelen och det strulade get balle. Gick till slut men var struligt. Kollade mina vita bulkpaq och ans troligen den oranga modelen. hans var princo och mina var nått annat mins inte just nu. Men saken är den ag har XEED skivor och det ska tydligen vara princo med har kollat dom också och dom går bara i 2x för mig nu innan gick dom i 2.4x och nu bränner dom sissta 5-6 skivorna i 25 packen utne ut alls. Så tror det är princo skit jag.

Vita sa han jag köpte dom av att dom höll bättre och värkar ju itne vara samma skivor typ.

Permalänk

Det är ju Princo dye på bulkpaq skivorna och Princo är kända för att ha en ojämn kvalite på sina skivor.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Archimonde
Det är ju Princo dye på bulkpaq skivorna och Princo är kända för att ha en ojämn kvalite på sina skivor.

Inte på mina med vitt tryck. Dom med orang rött typ som är princo. Mina heter ProdiscS03. Som sagt en kompis hade dom anndra man skriver på orangröda det vart princo. Jag har XEED dom är princo med går i 2 eller 2.4X eller så går dom itne alls lägre :p. blivit gammal eller nåt.

Permalänk
Medlem

jag köpte BulkpaQ DVD+R 4X 25-pack ifrån inetdata ... dvdidentifier hittar inte vilken dye det är men skivorna se blåa-aktiga ut och på ovansidan är dom vita och "branded" (dvs det står bulkpaq på dem) ... jag hittade dom på mediamatch men där var heller ingen info om dye
http://www.mediamatch.de/detaildvd.php?ID=2226

så här ser dom ut på bild ivarje fall

dessa skivor har jag brännt i hundratal och inte haft några problem med alls ... alla har fungerat i 4X och jag har skivor som är merän 5månader som fungerar perfekt ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
jag köpte BulkpaQ DVD+R 4X 25-pack ifrån inetdata ... dvdidentifier hittar inte vilken dye det är men skivorna se blåa-aktiga ut och på ovansidan är dom vita och "branded" (dvs det står bulkpaq på dem) ... jag hittade dom på mediamatch men där var heller ingen info om dye
http://www.mediamatch.de/detaildvd.php?ID=2226

så här ser dom ut på bild ivarje fall
http://www.bulkpaq.co.uk/images/4x_dvd%2Br.jpg

dessa skivor har jag brännt i hundratal och inte haft några problem med alls ... alla har fungerat i 4X och jag har skivor som är merän 5månader som fungerar perfekt ...

mina är helvita inget text eller nåt. Printible surface står det på lådan.

Permalänk
Medlem

Vita var de ja, fick mina av en polare.
Fick fram tillverkar id: 001 när jag kolla i dvdinfo pro.
De är känsliga runt 4X, över går inte alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
jag köpte BulkpaQ DVD+R 4X 25-pack ifrån inetdata ... dvdidentifier hittar inte vilken dye det är men skivorna se blåa-aktiga ut och på ovansidan är dom vita och "branded" (dvs det står bulkpaq på dem) ... jag hittade dom på mediamatch men där var heller ingen info om dye
http://www.mediamatch.de/detaildvd.php?ID=2226

så här ser dom ut på bild ivarje fall
http://www.bulkpaq.co.uk/images/4x_dvd%2Br.jpg

dessa skivor har jag brännt i hundratal och inte haft några problem med alls ... alla har fungerat i 4X och jag har skivor som är merän 5månader som fungerar perfekt ...

Jocke vad har du för brännare och om det är en NEC1300a vilken firmware då jag har köpt sånna och bara första skivan gick att bränna i 4X och efter den har jag fått bränna i 2.4X.

Permalänk
Medlem

jag har en BenQ 822 brännare ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk

jokke det är precis dom skivorna jag snackar om, exakt dom. Jag har en nec nd1300a brännare med senaste firmware och brännaren tolkar tyvärr skivorna som 2,4x. Eftersom du kan bränna dom i rätt hastighet så är det min brännare/typ av fw som jäklas med mig. Gissar att det bara är att hoppas på en kommande fw eller också byta skivor vilket är synd för jag tycker dom är bra på alla sätt, billiga och relativt snygga.

Visa signatur

Chieftech Miditower Alu ¤ Abit NF7-S rev 2.0 ¤ XP2500+ Barton 11x200~2221MHz 3200+ ¤ 2x512 Corsairs DDR TWINX1024-3200XL ¤ Hercules Radeon 9800 PRO ¤ Western Digital Raptor 10 000rpm ¤ Seagate Barracuda 200GB ¤ Seagate Barracuda 160GB¤ Hyundai Q17+ TFT 17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
jag köpte BulkpaQ DVD+R 4X 25-pack ifrån inetdata ... dvdidentifier hittar inte vilken dye det är men skivorna se blåa-aktiga ut och på ovansidan är dom vita och "branded" (dvs det står bulkpaq på dem) ... jag hittade dom på mediamatch men där var heller ingen info om dye
http://www.mediamatch.de/detaildvd.php?ID=2226

så här ser dom ut på bild ivarje fall
http://www.bulkpaq.co.uk/images/4x_dvd%2Br.jpg

dessa skivor har jag brännt i hundratal och inte haft några problem med alls ... alla har fungerat i 4X och jag har skivor som är merän 5månader som fungerar perfekt ...

Köpte också just dom skivorna och min LDW-811s får tuppjuck bara man stoppar i skivan, så jag kommer inte ens till bränningsstadiet. Numera tjackar jag bara märkesskivor för att slippa strul.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hmm verkar som om det är fel på era brännare ... min granne har en lite-on brännare och har säkerligen brännt fler skivor än vad jag har och även han kör med BulkpaQ ifrån inetdata ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Inaktiv

Hm, Om ni köper dom bulkpaq som är orange (dvd-r) kan ni bränna 4x lätt med en nd1300a. Kunde inte heller bränna vita bulkpaq (dvd+r) i mer än 2,4x. de duger för mig

Permalänk

DVD+R är för enhanced video use. DVD-R är för general use. Man vill ju gärna ha det som är enhanced

Visa signatur

Chieftech Miditower Alu ¤ Abit NF7-S rev 2.0 ¤ XP2500+ Barton 11x200~2221MHz 3200+ ¤ 2x512 Corsairs DDR TWINX1024-3200XL ¤ Hercules Radeon 9800 PRO ¤ Western Digital Raptor 10 000rpm ¤ Seagate Barracuda 200GB ¤ Seagate Barracuda 160GB¤ Hyundai Q17+ TFT 17

Permalänk
Medlem

kolla så du använder dma mode iställlet för pio mode......hade samma problem bytte drivar på min nec 1300a ingen gjorde så det funkade att bränna i 4x.....tills jag bytte till dma mode....

Permalänk

Va? Det får du utveckla, förklara hur jag ska göra är du snäll

Visa signatur

Chieftech Miditower Alu ¤ Abit NF7-S rev 2.0 ¤ XP2500+ Barton 11x200~2221MHz 3200+ ¤ 2x512 Corsairs DDR TWINX1024-3200XL ¤ Hercules Radeon 9800 PRO ¤ Western Digital Raptor 10 000rpm ¤ Seagate Barracuda 200GB ¤ Seagate Barracuda 160GB¤ Hyundai Q17+ TFT 17