WinXP SP2: Är det säkert att installera?

Permalänk

WinXP SP2: Är det säkert att installera?

Jag har precis laddat ner XP SP2 updateringen (Windows XP Service Pack 2 Network Installation Package for IT Professionals and Developers) från Microsofts Download Center, misstror starkt Windows Update då de snokar runt och reggar info om datorn vilket jag inte gillar att de gör...

Är den säker att installera? Någon som har haft problem med den? Några installationstips?

Innehåller SP2 inget djävulskap som pajar datorn helt eller får den att låsa sig mitt i installationen och aldrig mer starta?

Visa signatur

Workstation: Seasonic S12 500W :: Athlon XP 2200 :: SOYO KT400 MB DUP :: 1,5 Gb RAM :: 2 x 120 Gb HDD :: Radeon 9600 PRO :: SoundBlaster X-fi :: SONY SDM-HS95P :: Logitech DiNovo :: Logitech Z-5500

Laptop: MacBook 2.0 GHz, 2048 Mb RAM, 80 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Svar: JA, det är ok att installera och en nödvändighet!!!

Läs tidigare inlägg, har skrivits metervis om det!!!!!!!!!!

Permalänk

Antog att de flesta använde windows update...

Visa signatur

Workstation: Seasonic S12 500W :: Athlon XP 2200 :: SOYO KT400 MB DUP :: 1,5 Gb RAM :: 2 x 120 Gb HDD :: Radeon 9600 PRO :: SoundBlaster X-fi :: SONY SDM-HS95P :: Logitech DiNovo :: Logitech Z-5500

Laptop: MacBook 2.0 GHz, 2048 Mb RAM, 80 Gb HDD

Permalänk
Medlem

men ett så bra tillfälle att köpa nytt

konsumera, konsumera mera mouahhaha

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mange69
Svar: JA, det är ok att installera och en nödvändighet!!!

Läs tidigare inlägg, har skrivits metervis om det!!!!!!!!!!

Svar: vissa får problem. tex jag med min förbannade canon skrivare o SP2.

Permalänk
Medlem

Re: WinXP SP2: Är det säkert att installera?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrUniverse
Jag har precis laddat ner XP SP2 updateringen (Windows XP Service Pack 2 Network Installation Package for IT Professionals and Developers) från Microsofts Download Center, misstror starkt Windows Update då de snokar runt och reggar info om datorn vilket jag inte gillar att de gör...

Är den säker att installera? Någon som har haft problem med den? Några installationstips?

Innehåller SP2 inget djävulskap som pajar datorn helt eller får den att låsa sig mitt i installationen och aldrig mer starta?

Jag installerade SP2 hemma för ett tagsen. Slutade med att jag fick formatera maskinen. Jag kom inte in i windows efter det. Inte 100 på att det hängde ihop med SP2-installationen, men det är det enda jag kan tänka mig. Samma sak hände nämligen en annan kompis, och ytterligare en annan fick sin dator ganska konstig. I mitt fall kom jag in i windows men endast bakgrundsbilden visades, och jag kunde inte starta explorer.exe genom aktivitetshanteraren, eller köra felsäkert eller nåt. Nu vet jag inte om jag vågar installera SP 2 igen på den datorn. Behöver lite tips och hjälp

Permalänk
Medlem

Jag har "uppdaterat" till SP2 genom att slipstreama det med en Windowsinstallation och installera om Windows i samma veva. Har sluppit alla problem, även om min Sonykamera vägrar installeras längre, vet inte om det beror på SP2 eller om jag tog bort nåt viktigt med nLite som borde ha varit kvar.
Med nLite tog jag också bort en massa onödigt tjafs såsom Security Center och andra onödiga tjänster, fungerar tokfint.

Permalänk
Medlem

Hmm jag som trodde att min LPT1 port hade pajat då min gamla HP 640 inte vill fungera längre men det kan alltså vara sp2 som strular? Datorn hittar Lpt1 porten utan problem men den hittar ingen kontakt med skrivaren.

/Martin

Permalänk
Medlem

Min dator har en förmåga att låsa sig . Ibland så kan den göra det ett par ggr under samma dag & ibland kan den rulla på i ett par dagar . Jag har formaterat & intalerat om XP några ggr nu utan framgång så jag misstänker att det är något program som inte vill funka med SP2 . Jag har inte så många program instalerade & jag tycker jag har dom senaste versionerna . Alla dom senaste drivrutinerna för moderkort & grafikkort är instalerade . Det som e jobbigt är att den låser sig utan vidare . Ibland när den bara står & ibland när jag sitter framför datorn . Har hört att det är fler som har liknande problem så helt riskfritt är det inte att inst SP2 .

Permalänk
Medlem

Det är riskfritt att installera SP2.... OM man sett till att ens dator är ren och frisk vid installationen.
Om den inte är det kan det hända en massa konstiga saker, som krasher till huuuur seeeeegt som helst.
Alla andra som säger nåt annat vet inte vad dom talar om (förutom ägare till vissa Acer bärbara datorer).

Om man installerar om Windows, så är det noga med att Formatera, Inte Snabb-Formatera eller Reparera, hårddisken. På så sätt har man en ren maskin att börja med.

Efter installationen av SP2 ska man installera i tur och ordning (uppdaterade sådana): drivare till moderkortet, grafik, ljud, nätverkskortet, Antivirus och brandvägg. Därefter koppla upp sig mot nätet.

Har själv en gammal skrivare, HP Deskjet 520... Fungerar alldeles utmärkt till SP2!!!!

Permalänk
Medlem

förklara varför det måste vara "långsam" formatring och ej snabb är du bussig.

och man kan ju slipstreama in sp2 i sin skiva på en gång om man vill så man har en skiva med sp2 inlagt från början, använd program såsom nlite eller gör det manuelt (dock får man fixa en egen boot till skivan)

PS.

Citat:

Om den inte är det kan det hända en massa konstiga saker, som krasher till huuuur seeeeegt som helst. Alla andra som säger nåt annat vet inte vad dom talar om

Det är väldigt få maskiner som jag installerat sp2 på i efterhand som har strulat , då har det i princip varit program som ej är kopatibla och var lätt att ta bort och installera nyare versioner av DS.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
förklara varför det måste vara "långsam" formatring och ej snabb är du bussig.

och man kan ju slipstreama in sp2 i sin skiva på en gång om man vill så man har en skiva med sp2 inlagt från början, använd program såsom nlite eller gör det manuelt (dock får man fixa en egen boot till skivan)

PS.

Det är väldigt få maskiner som jag installerat sp2 på i efterhand som har strulat , då har det i princip varit program som ej är kopatibla och var lätt att ta bort och installera nyare versioner av DS.

Om du snabbformaerar så är det enda som händer att MBR är det enda som skrivs över. Allt övrigt ligger kvar och skrivs över först när du isntallerar nånting på hdd. Därför är det bättre med en vanlig formatering, då hela hdd, eller partionen skrivs över.

När jag skriver "skrivs över" vid formatering så är det faktiskt så en formatering går till.

Jag håller med dig att en installation från en skiva som man slipstreamat SP2 är absolut enklast, och minst risk att nåt händer.
Jag säger dock att en installation av SP 2 på en befintlig installation är inga problem heller. Det enda det förutsätter är att du har en ren dator, med uppdaterade drivisar samt det som brukar bli problem, sett till att man har uppdaterat sin brandvägg och antivirusprogram med dess "hotfix" eller motsvarande för SP2 från resp tillverkare.

Jag har heller heller alldrig haft problem med installationer av SP2, förutom dom två första jag gjorde det på, och dom maskinerna var inte rena från adware, spyware och annat skiit... dessa två var jag tvungen att installera om. Men i övrigt har det fungerat perfekt!

Permalänk
Medlem

en långsam formatering som du beskriver det rensar ej disken den gör som en snabb den tar bort indexeringstabbeler men den skriver ej över informationen utan den gör en form av ytkontroll och "spärrar in" dåliga sektorer, för att få bort informationen så kan du först köra lite duke 'n nuke samt en low-level formatering som skriver över allt på hdd och kan man väll säga göra den "fabriksny".

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.