Permalänk
Medlem

Jag tror inte att så många här är kvalificerade nog för att ha en RISC vs CISC-debatt. Dessutom är det ett rätt mögligt diskussionsämne.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Ja, jag ogiller linux på grund av dess rötter i unix. Jag irriterar mig hela tiden på all jävla säkerhet i linux, det inför en massa onödiga steg, och är ändå inte speciellt säkert, vilket man kan läsa i misstags-tråden, där folk brukar kunna av misstag köra rm -rf /* o.s.v.

Jag irriterar mig på kommandon som inte är intuitiva, mycket bara för att det ska vara Unix-likt, inte för att det finns någon poäng med det.

1. En användare i windows är fri att totaldemolera sitt system också. Ingen av dessa operativsystem skyddar administatörsanvändaren från sin egen dumhet. Jag skulle nog vilja påstå att linux är mer idiotsäkert eftersom det inte går att förstöra systemet som användare.

2. Självklart finns det en poäng med att följa en etablerad standard. Man ska kunna byta operativsystem och fortfarande använda datorn utan att lära sig ett gäng nya kommandon.

3. Säkerhet är ingenting som man får gratis. Det kommer alltid att innebära inskränkningar i användarvänligheten.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
1. En användare i windows är fri att totaldemolera sitt system också. Ingen av dessa operativsystem skyddar administatörsanvändaren från sin egen dumhet. Jag skulle nog vilja påstå att linux är mer idiotsäkert eftersom det inte går att förstöra systemet som användare.

3. Säkerhet är ingenting som man får gratis. Det kommer alltid att innebära inskränkningar i användarvänligheten.

Mjo, du har ju rätt. Och för en nybörjare och på administrerade nätverk tror jag linux kan avara ett bättre alternativ just för den sökerheten.
Men på ett singel-user-system använt av en person med goda kunskaper är det inte samma skydd, jag har till exempel alltid en root-konsol öppen så jag slipper öppna en konsol och skriva "sudo su" när jag vill emergea ett paket, då finns ju fortfarande risken att något dumt händer.
Det är väldigt jobbigt när man blir tvungen att öppna en ny instans av sin filbrowser från konsolen bara för att man vill komma åt något som är låst som default. Säkert jättebra när man vill hindra klåfingriga studenter, eller om man inte kan ta vara på sig själv och kan få för sig att radera allt i rooten, men jag slipper det helst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
2. Självklart finns det en poäng med att följa en etablerad standard. Man ska kunna byta operativsystem och fortfarande använda datorn utan att lära sig ett gäng nya kommandon.

Jo jag förstår anledningen, men jag tycker man borde skriva en ny standard. Det känns lite som att sitta och skriva html3-kod med font-taggar istället för xhtml med css.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
...

Jag förstår faktiskt inte allt jävla tjafs om bakåtkompatibilitet. Det faktum att x86-arkitekturen har utvecklats radikalt sedan 8086'an kom är det väl ingen som förnekar? Vidare, om jag förstått saken rätt så är de senare CPUerna interna RISC-maskiner, men snackar x86-instruktioner utåt, av kompatibilitetsskäl. Det är väl är en BRA sak för guds skull? Ibland finns det anledning att plocka bort legacy-prylar, när det hindrar framtida utveckling, men i det här läget är det faktiskt inte relevant - det är bara en bonus att kunna köra äldre mjukvara i mån av behov, utan emulering.
...

Varför slänga massor med transistorer på en converter? Tar ju bara plats, värme, ström, pengar och gör allt onödigt kompilcerat.

Problemet är att du inte kan köra dom gamla operativsystemet som ditt program kräver iallafall. Windows NT system emulerar ju dos för att man skall kunna köra gamla program.

Förövrigt så har jag för mig att NT har sina anor i VMS.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Som jag skrev samtidigt som du skrev det där...
Det går längre än så. Intel 4004...

Jo, det är ju därifrån som arvet av "endian" kommer.
På den tiden var det en marginell prestandafördel, numera är det mest bara onödigt strul (om än väloprimerat) som finns där för att man inte vågat dra en gräns...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!