Bästa märket på DVD skivor?

Permalänk
Medlem

Bästa märket på DVD skivor?

Vilker märke tycker ni är det bästa, vad gäller hållbarhet samt kompabilitet på DVD-skivor?

Själv har jag bara provat Memorex (DVD-R), och tycker de verkar bristfälliga både på kvaliten och kompabilitet

/Jocce

Visa signatur

Min fotosida: http://www.jocce.se
Sveriges Nya Fotoportal: http://www.fotointresse.se

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

Kändes aningen krånglig den där guiden, speciellt delen med vilka skivor man skall köpa osv!
(Tänk på att vissa inte har 100 koll på alla termer osv!)

Som jag fick fram är det Maxell eller Mitshubishis "dyes" man skall satsa på, men hur ser man på skivan vilken tillverkare det är av dyen? (Mina Memorex står det inget om tillverkare av dye, varken på fodral eller skiva.)

Så, min fråga är, vad för skivor skall jag köpa?

/Jocce

Visa signatur

Min fotosida: http://www.jocce.se
Sveriges Nya Fotoportal: http://www.fotointresse.se

Permalänk
Medlem

"Bästa" märket är nog ganska individuellt, hittar du ett märke du känner dig nöjd med, använd detta då. Samtliga faktorer spelar ju in, alltså val av brännare, ändamål med bränningen; datalagring/arkivering? spelfilm - stationär spelare?, märke? konsoll? etc etc.

Använder själv skivor med Ritek G05 dye, körde Ritek G04 innan dess, har brännt 500+ utan problem med min Pioneer 108 samt Pioneer 106. Har inte stött på några som helst kompabilitets problem, dessa skivor har fungerat utmärkt för ren "data" bränning, dvdfilm körd i stationär(a) spelare samt PS2, både hos mig och ett antal bekanta.

Edit: För att få reda på vilket dye skivan har kan du använda dig av DVDInfoPro ---> http://www.dvdinfopro.com/

Visa signatur

Krydda köttbulle!!
http://www.tachansen.nu

Permalänk
Medlem

Jag rek. Verbatim. Punkt slut.....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nic2
Jag rek. Verbatim. Punkt slut.....

Samma här!

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk
Medlem

Verbatim eller Traxdata har funkat bäst för mig.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Rent generellt så är väl Ritek ett bra märke men dock dyra. Men då får man kvalite!

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timppa
Rent generellt så är väl Ritek ett bra märke men dock dyra. Men då får man kvalite!

Senaste inköpet var Traxdata 8x (Ritek G05) hos bigpockets.co.uk, dessa går utmärkt att bränna i 12x som standard (NERO, RecordNOW samt dvdrinfopro känner av dessa som 12x skivor), går även att bränna i 16x med ny firmware (pioneer 108), styckpriset inkl frakt hamnade på 4,60kr (500st).

Visa signatur

Krydda köttbulle!!
http://www.tachansen.nu

Permalänk
Medlem

Ritek är varken speciellt bra eller dyra och det är snarare budgetmedia än kvalitetsmedia...

Märken är ganska ointressant, tillverkaren är intressantare och där rekommenderar jag Taiyo Yuden och Ricoh i första hand. Bra kvalitet som fungerar att bränna bra på i princip alla brännare (utom de allra sämsta som inte kan bränna någonting med bra resultat).

Permalänk
Medlem

Kan avslöjja att Ritek är inte någon direkt höjdare om man vill ha verkligen bra media...

Det ni skall satsa på är en skiva som heter Taiyo Yuden, dom är överlägset bäst på ALLA faktorer, i VÄLDIGT många fall så är dom bättre än skivorna på tex filmer som du köper! Väldigt ofta så håller en Taiyo Yuden skiva längre än en köpfilms skiva.

Verbatim kör med Taiyo Yuden mer eller mindre, det varierar.

Att köpa Verbatim är inte ett säkert kort, för att dom har tre olika tillverkare av sina skivor, TY, MCC, CMC. TY är bäst, MCC är bra, CMC suger.

"AZO" tekniken som Verbatim "har" är en av Taiyo Yudens uppfinningar.

Några frågor?

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sargan

Verbatim kör med Taiyo Yuden mer eller mindre, det varierar.

Att köpa Verbatim är inte ett säkert kort, för att dom har tre olika tillverkare av sina skivor, TY, MCC, CMC. TY är bäst, MCC är bra, CMC suger.

"AZO" tekniken som Verbatim "har" är en av Taiyo Yudens uppfinningar.

Enda Verbatim-skivorna som säljs här som är TY är Pastel-skivorna vad jag vet. CMC-dye har endast vissa 2x-2.4x-skivor haft. Däremot tillverkar CMC en hel del åt Mitsubishi (MCC), som är Verbatims moderbolag, med MCC's dye. Alla vanliga DataLifePlus-skivor >=4x har MCC-dye som säljs här.
Azo kommer från Mitsubishi, de använde det redan för CD-R.

Permalänk
Avstängd

Beror väl på brännaren. DVD är svårare att hitta rätt jämfört med vanlig CD brännare. Vad jag vet så ska man kunna få en DVD skiva kompatibel om man uppdaterar firmvaran för brännaren

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

100 pack TY för 600kr är ganska billigt tycker jag

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk

var då?

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk

Kan bara rekomendera Verbatim...

brännt ca 3000st verbatim och kommer inte ihåg att jag bränt fel på en enda, om man räknar bort då jag testat spela samtidigt, då pajade jag en men det är bra statistik iaf...

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem

Hur är TDK:s skivor? (TDK DVD-R 4,7GB 4X DVD-Box Scratchproof)

/Jocce

Visa signatur

Min fotosida: http://www.jocce.se
Sveriges Nya Fotoportal: http://www.fotointresse.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martin Nordgren
Kan bara rekomendera Verbatim...

brännt ca 3000st verbatim och kommer inte ihåg att jag bränt fel på en enda, om man räknar bort då jag testat spela samtidigt, då pajade jag en men det är bra statistik iaf...

Grejjen är ju inte att bränna fel, det som det handlar om är hur länge skivorna håller, dvs livslängden...

Finns flera märken där skivorna blir oläsbara efter en månad!

Men köper man Verbatim så kan man i princip känna sig säker...

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk

någon som kan länka till Taiyo Yuden eller Verbatim försäljare då?

Visa signatur

Ät inte gul snö

Permalänk
Medlem

bigpockets.co.uk
wesellcd.com
discsonline.dk

Har beställt en laddning budget från disc´s, enligt dvdhelp ska det vara TY på dom, får väl se om det stämmer

Visa signatur

//PlunTzkY
Sys 1: Silent Xp 2400+, Dual 256 Pc2700, Abit Fx5200
Sys 2: Amd k7 slot @ 875 mhz ,Gforce 2 GTS 32 mb, 256 mb PC133, Mandrake 9.1

Permalänk
Medlem

Budget är fake-TY tillverkade av Infosmart i Hong Kong/Kina. Bland de sämsta skivorna man kan köpa...

Permalänk
Medlem

aj då
Tur att dom inte var dyra då, hehe, säker på att det är fake? isof borde ju TY´s advokater komma farande i infosmarts riktning i 110 knyck...
tur att jag beställda lite datawrite också isof

Visa signatur

//PlunTzkY
Sys 1: Silent Xp 2400+, Dual 256 Pc2700, Abit Fx5200
Sys 2: Amd k7 slot @ 875 mhz ,Gforce 2 GTS 32 mb, 256 mb PC133, Mandrake 9.1

Permalänk
Medlem

finns en jävla massa fake TY skivor, tro mig!

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem

Va slappa dom är på TY isof, borde ju försöka hålla uppe sitt varumärke... jaja, jag betalade inte så mkt för skivorna så det är inte hela världen, hoppas det är hyfsad fake dye iaf
Får bli att spara viktiga grejjor på mina gamla trotjänare, verbatim, smakar det så kostar det.

Visa signatur

//PlunTzkY
Sys 1: Silent Xp 2400+, Dual 256 Pc2700, Abit Fx5200
Sys 2: Amd k7 slot @ 875 mhz ,Gforce 2 GTS 32 mb, 256 mb PC133, Mandrake 9.1

Permalänk

skulle vara väldig tacksam om nån kunde direktlänka till riktiga kvaliteskivor. Har ju letat skjälv men inte vet jag om de är "riktiga" eller "fake" TY skivor.

Visa signatur

Ät inte gul snö

Permalänk
Medlem

ska man köpa dvd+r/rw eller dvd-r/rw`?

Permalänk
Medlem

beror på vad du skall göra med skivorna....
filmer har jag hört att dvd- är bra
det mesta bör man använda dvd- till iom kompatibliteten...
+ skivor kan döda din ps2:a ganska snabbt....

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sargan
beror på vad du skall göra med skivorna....
filmer har jag hört att dvd- är bra
det mesta bör man använda dvd- till iom kompatibliteten...
+ skivor kan döda din ps2:a ganska snabbt....

Vilket skitsnack...

Permalänk
Medlem

ska jag beställa 8 eller 4x skivor?

kommer köpa från www.wesellcd.com

100st. Datamart DVD-Rx8 eller 100st. Premium DVD-R +.. vilka ska jag köpa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minko
ska jag beställa 8 eller 4x skivor?

kommer köpa från www.wesellcd.com

100st. Datamart DVD-Rx8 eller 100st. Premium DVD-R +.. vilka ska jag köpa?

När du ändå skall köpa skivor så rekommenderar jag dig att du köper Verbatim skivor, dom är prisvärda på wesellcd! 50-pack 8x dvd-r för 300kr, dvs 600kr för 100st, datamart och premium kommer att sluta fungera inom 0.5-3 år, Verbatimskivorna kommer att hålla minst 10 år. (baserat på realistiska siffror, inte några drömsiffror som företagen tar fram)

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"