[Storbilds Warning!] Skillnad på en rak och en korskopplad TP kabel?

Permalänk
Medlem

[Storbilds Warning!] Skillnad på en rak och en korskopplad TP kabel?

Hej! Hur ser man skillnad på en rak och en korskopplad TP kabel? Jag har nämligen fått några TP kablar som jag inte vet någonting om. Så jag skulle uppskatta lite hjälp av er.

Bilder

Några av kablarna har en kontakt som ser ut som på denna bilden:

Och några som sladd 2, 3 och 4 längst till höger på den undre apparaten på denna bild:

Sorry för den megastora bilden. Jag har ingen möjlighet att förmiska nu

/Linus

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Jämför färgerna du ser på kontakten. Är de i samma ordning på båda sidorna är det en rak kabel.

Permalänk

Häftigt med fiber!

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagfjäll
Häftigt med fiber!

Och var ser du den?

Permalänk
Medlem

Den lilla burken som det står RX på.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

om jag förstår dig rätt, så vill du veta skillnaden på kablarna på bilderna. Det är likadana kablar, men den övre bilden har även ett skydd för kontakten.

Visa signatur

Näää...

Permalänk
Medlem

Re: [Storbilds Warning!] Skillnad på en rak och en korskopplad TP kabel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeecor
Sorry för den megastora bilden. Jag har ingen möjlighet att förmiska nu

/Linus

Du kan väl åtminstonne ange källa när du stjäl en bild från någons hemsida och laddar upp den på en anonym uploadtjänst?

Originalbild: http://www.bjornerback.com/tomas/mattgrand/pictures/Converter...

(Copyright Tomas Björnerbäck, 1999-2004)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P.R
Och var ser du den?

du får nog scrolla bilden lite om du missade det eller höj din upplösning

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk

Re: Re: [Storbilds Warning!] Skillnad på en rak och en korskopplad TP kabel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Du kan väl åtminstonne ange källa när du stjäl en bild från någons hemsida och laddar upp den på en anonym uploadtjänst? http://forum.sweclockers.com/images/icons/icon8.gif

Originalbild: http://www.bjornerback.com/tomas/mattgrand/pictures/Converter...

(Copyright Tomas Björnerbäck, 1999-2004)

Ja! Det är bäst det!!! Tänk vilka gigantiska skadestånd du kan få betala!! Den där bilden måste ju vara värd en förmögenhet!??!?!?

Förlåt... kunde inte låta bli. Är du bolagsman i handelsbolaget JohanS?

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: [Storbilds Warning!] Skillnad på en rak och en korskopplad TP kabel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legendary21
Ja! Det är bäst det!!! Tänk vilka gigantiska skadestånd du kan få betala!! Den där bilden måste ju vara värd en förmögenhet!??!?!?

Det har inte med ekonomisk skada att göra. Det har att göra med såkallad "netikett", ett begrepp som för en allt mer tynande tillvaro. Eftersom föregående talare emellertid har en anmärkning så antar jag att någon redan tidigare försökt lära denne innebörden av begreppet, men misslyckats.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: [Storbilds Warning!] Skillnad på en rak och en korskopplad TP kabel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Det har inte med ekonomisk skada att göra. Det har att göra med såkallad "netikett", ett begrepp som för en allt mer tynande tillvaro. Eftersom föregående talare emellertid har en anmärkning så antar jag att någon redan tidigare försökt lära denne innebörden av begreppet, men misslyckats.

visst... men killen har ett problem och "lånar" en bild för att ha något att refferera till. Personligen tycker inte jag det gör så mycket, men visst det är fel. Tycker du det är så mycket o skrika om?.

Det är ju inte så att killen lånar bilden för att lägga upp den permanent på en hemsida som besöks konstant. Han lägger in den i en tråd för den kan hjälpa honom med ett problem

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Re: Re: [Storbilds Warning!] Skillnad på en rak och en korskopplad TP kabel?

Håller med JohanS, tar man en bild som är någon annans så kan man åtmistånde skriva källan osv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av naken^
visst... men killen har ett problem och "lånar" en bild för att ha något att refferera till. Personligen tycker inte jag det gör så mycket, men visst det är fel. Tycker du det är så mycket o skrika om?.

Det är ju inte så att killen lånar bilden för att lägga upp den permanent på en hemsida som besöks konstant. Han lägger in den i en tråd för den kan hjälpa honom med ett problem

Ok, men då "lånar" jag din bil för att ha nått att refferera till när jag behöver hjälp med vad det är för bilmärke då?

Det är ju inte direkt så att jag ska ha bilen hela tiden, jag lånar den ju bara för att kunna få hjälp av mina polare med mitt problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av naken^
Tycker du det är så mycket o skrika om?.

Tycker inte han skrek så mycket eller var på något sätt otrevlig, var snarare så att det va inlägget under hans som va det.

Aja, nu kommer väl jag också bli flame'ad, men men

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: [Storbilds Warning!] Skillnad på en rak och en korskopplad TP kabel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
Håller med JohanS, tar man en bild som är någon annans så kan man åtmistånde skriva källan osv.

Javisst

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton

Ok, men då "lånar" jag din bil för att ha nått att refferera till när jag behöver hjälp med vad det är för bilmärke då?

Det är ju inte direkt så att jag ska ha bilen hela tiden, jag lånar den ju bara för att kunna få hjälp av mina polare med mitt problem

Du menar då att killen med bilden, när han ska använda den. Märker att "FAN NGN HAR SNOTT MIN BILD... VAR FINNS DEN NU?!?! menar , om vi ska bygga på din otroligt fina jämnförelse. Om du kunde kopiera min bil, samtidigt som jag hade en egen som jag kunde köra med, varsegod .. ta den ... glad jag kunde hjälpa till, tack för du gillade mitt val av bil]:rolleyes: .

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
Tycker inte han skrek så mycket eller var på något sätt otrevlig, var snarare så att det va inlägget under hans som va det.

Jag menade mest på hans sura gubbe , samt att han utgick från att killen var en notorisk bildtjuv för han fått en varning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton

Aja, nu kommer väl jag också bli flame'ad, men men

Nope

Jag förstår att han påpeka att källan skulle nämnas, tycker dock den sura minen och gnället om att han antagligen "snott" bilder innan var lite overkill. Men som sagt.. man ska helst alltid nämna källan. Killen har ju nu också tagit bort bilden, det är ju bra

Dock ska han ha en eloge för han använde sig av bilder och på ett konstruktivt sätt försökte underlätta för dom som eventuellt ville hjälpa han. Klart bättre än... "Hur ser jag skillnad på kablar ?"

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: [Storbilds Warning!] Skillnad på en rak och en korskopplad TP kabel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av naken^
Javisst

Du menar då att killen med bilden, när han ska använda den. Märker att "FAN NGN HAR SNOTT MIN BILD... VAR FINNS DEN NU?!?! menar , om vi ska bygga på din otroligt fina jämnförelse. Om du kunde kopiera min bil, samtidigt som jag hade en egen som jag kunde köra med, varsegod .. ta den ... glad jag kunde hjälpa till, tack för du gillade mitt val av bil]:rolleyes: .

Ok, "lite" dålig jämförelse :p, men orka komma på nått annat

Citat:

Jag menade mest på hans sura gubbe , samt att han utgick från att killen var en notorisk bildtjuv för han fått en varning.

Nope

Jag förstår att han påpeka att källan skulle nämnas, tycker dock den sura minen och gnället om att han antagligen "snott" bilder innan var lite overkill. Men som sagt.. man ska helst alltid nämna källan. Killen har ju nu också tagit bort bilden, det är ju bra

Dock ska han ha en eloge för han använde sig av bilder och på ett konstruktivt sätt försökte underlätta för dom som eventuellt ville hjälpa han. Klart bättre än... "Hur ser jag skillnad på kablar ?"

Aye, att han tog bort den så fort va ju bra och han har förhoppningsvis lärt sig att man ska skriva källan när man tar någon annans bild/whatever.

JohanS kanske hade/har en dålig dag?

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: [Storbilds Warning!] Skillnad på en rak och en korskopplad TP kabel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
Aye, att han tog bort den så fort va ju bra och han har förhoppningsvis lärt sig att man ska skriva källan när man tar någon annans bild/whatever.

Av någon anledning tror jag inte det var Linus förtjänst att bilden försvann...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
JohanS kanske hade/har en dålig dag?

Hehe, jo kanske lite. Det börjar dock ljusna... Fick ju precis ett nytt jobb...

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: [Storbilds Warning!] Skillnad på en rak och en korskopplad TP ka

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Av någon anledning tror jag inte det var Linus förtjänst att bilden försvann... :)Hehe, jo kanske lite. Det börjar dock ljusna... Fick ju precis ett nytt jobb...

För att gå jättemycket OffT: Grattis!

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: [Storbilds Warning!] Skillnad på en rak och en korskopplad TP ka

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Av någon anledning tror jag inte det var Linus förtjänst att bilden försvann... :)Hehe, jo kanske lite. Det börjar dock ljusna... Fick ju precis ett nytt jobb...

congratz... hoppas du kommer trivas och kommer tjäna mycket pengar

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk

rak:

till

korsad:

till

allt enligt : http://www.susning.nu/RJ-45

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Det här tjafset om att han ska skriva källa till vart bilden kom ifrån är fan befängt. Häng upp dig på något vettigare nästa gång.
Om jag ska skriva en lång tråd med bilder och förklaringar.. ska jag måsta skriva källa för samtliga bilder då?
Det här är ett jävla forum inte en egen hemsida. Läs på reglerna för copyright sen håller du käft.

Visa signatur

Winchester 3500+, Sapphire X850XT,2x512 Kingston hyperX,2x200Gb Diamondmax10,DFI Lanparty Nf4-sli dr
(23:42:26) <@Garland|Greene> peGGy: du är inget annat än en attentionwhore, så dig skiter jag fullkomlit i

Permalänk
Medlem

med en korsad kabel behöver man ingen rauter..
vilket man behöver med en vanlig

Visa signatur

Antec Super Lanboy | Aspire 500W | Msi k8n Neo2 Platinum | AMD64 Winchester 3500+|Zalman 7000b-Alcu|
X800Xt-PE|Corsair XMS3200Xl 2x512Mb 2-2-2-5| Seagate S-ATA 200Gb|Nec Dvd Brännare O LG Dvd Spelare + lysrör|Sleeving kit |fläktar|Mx 510|Koss SB45|fUnc 1030|SuperPi - 31|3dmark 05 - 7896

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ooije
Jämför färgerna du ser på kontakten. Är de i samma ordning på båda sidorna är det en rak kabel.

beror ju på , om alla kablar e gjort på samma ställe , annars blir de knasigt!

Visa signatur

WMII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XzerieZ
med en korsad kabel behöver man ingen rauter..
vilket man behöver med en vanlig

Öh, en korsad kabel har inget med ens eventuella behov av router att göra...

Det du tänker på är antagligen switchar och hubbar..

och då behöver man ändå en sån om det är mer än 2 datorer man ska koppla in

Hegge: vad menar du? Jämför man ändarna på samma kabel så kan man se om den är korsad eller inte.. och färgerna ligger enligt en standard så det spelar inte så stor roll vartifrån man köper...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hegge
beror ju på , om alla kablar e gjort på samma ställe , annars blir de knasigt!

Eh, va?

F.ö. tycker jag det räckte med svar i den här tråden efter mitt första inlägg ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hegge
beror ju på , om alla kablar e gjort på samma ställe , annars blir de knasigt!

Det finns en standard för ledarnas färger i nätverkskablage.

Utan att krångla till det så är det så att ethernet sänder på pin 1 och 2 och tar emot på pin 3 och 6. Nu kan du nog räkna ut hur en rak respektive korsad kabel ser ut

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_wiz
Det här tjafset om att han ska skriva källa till vart bilden kom ifrån är fan befängt. Häng upp dig på något vettigare nästa gång.
Om jag ska skriva en lång tråd med bilder och förklaringar.. ska jag måsta skriva källa för samtliga bilder då?
Det här är ett jävla forum inte en egen hemsida. Läs på reglerna för copyright sen håller du käft.

Suck. Jag får väl föklara igen då:

Självklart kan man använda bilder för att illustrera vad man menar i ett forum utan att alltid (explicit) ange källan. Det var inte det jag "hängde upp" mig på. Det var att personen i fråga:
1. Hittade en bild på en hemsida
2. Bemödade sig med att först ladda ner den, spara den, samt sedan även ladda upp den igen på en anonym uploadtjänst
3. Ursäktade sig för att bilden var så stor
4. Publicerade den på ett forum utan källhänvisning.

Om bilden hade länkats till direkt från originalsidan hade jag inte sagt ett pip (trots att jag råkar känna personen som tagit bilden). Då hade man iaf. kunnat se källan genom att titta på URL:en till bilderna. Nu gav han dock skenet av att det var hans egen bild, vilket jag irriterade mig på och också uttryckte i mitt första inlägg.

Och ja, jag känner till reglerna för upphovsrätt. Man får inte, enligt dem, göra så som Linus gjorde ovan. Det är dock inte det som är poängen här, utan att det hör till "god sed" att inte bara sno källmaterial hur som helst utan att lämna referenser.

Sedan tänker jag inte vara tyst. Det tycker jag inte du ska vara heller, utan du får gärna förklara för mig på vilket sätt du menar att "reglerna för copyright" inte är applicerbara i detta fallet. Att vara tyst lär man sig ju inget på...

Permalänk
Medlem

Hur kan det komma sig att en korsad nätverkskabel funkar alldeles utmärkt mellan en hub och dator när det inte ska göra det? Ser ingen anledning att köpa en rak isf när man har fler möjligheter med en korsad :/

Permalänk
Avstängd

den känner av om det är en rak eller korsad, många switchar har den funktionen i dagsläget

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!