gentoo och olika emerge kommandon

Permalänk
Medlem

gentoo och olika emerge kommandon

Hej

Har efter 2 ars anvendande av debianbaserade distar slengt in gentoo (vidalinux for att vara exakt) som faktiskt har imponerat.

nu vill jag lera mig lite om hur man best anvender sig av emerge sa vilka er motsvarigheterna till:

apt-cache search "paketnamn"

apt-get install "paketnamn" (och om paketet har dependencys ska antalet dependencys listas + ange hur manga MB som ska laddas ner samt hur mycket plats slutliga resultatet kommer att anvenda pa HD'n

faktiskt veldigt trevlig dist den der vidalinux.....mitt storsta problem med debian var att trots det fina paketsystemet sa tycktes det alltid finnas unmet dependencies lite her och var och det er jobbigt.....

linux er jobbigt alltsa och er egentligen inte helt moget som desktop och det finns ganger da jag bara har velat formatera om pisset och slenga in windows.....men men... om det inte vore for oss ivriga testare sa skulle ju linux inte rora sig framat heller och pa sa sett kunna bli en allvarlig konkurent till windows.

tackar

Visa signatur

Så, då har jag äntligen mappat om mina tangenter så att jag nu använder mig av å, ä och ö i mina inlägg, hoppas att det uppskattas....

Permalänk
Medlem

emerge search "paketnamn"
emerge "paketnamn"

Funkar oftast

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org

Permalänk
Medlem

men jag tror inte jag har sett att emerge "paketnamn" svarar med:
"12 required dependencies: svgalib, imlib etc etc. 24mb will be downloaded and 17mb used after installation"

Visa signatur

Så, då har jag äntligen mappat om mina tangenter så att jag nu använder mig av å, ä och ö i mina inlägg, hoppas att det uppskattas....

Permalänk
Hedersmedlem

För att se exakt vad som kommer installeras använder du växeln -p (pretend)

emerge -p paket

eller

emerge pretend paket

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Fast det ger ju bara vilka paket som kommer att installeras, inte hur stora de är.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Hedersmedlem

Haffe: Mm, jag vet faktiskt inte hur man får fram hur stort allt kommer bli tillsammans.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Haffe: Mm, jag vet faktiskt inte hur man får fram hur stort allt kommer bli tillsammans.

emerge --pretend --verbose <paket>

Andra användbara flaggor är "--newuse", "--deep --tree" och "--searchdesc"... Söker man mycket också så kan det vara värt att ta en titt på "esearch" som är snabbare än "emerge search" och "emerge --searchdesc"...

Det finns bra mycket mer att lära sig för den som vill, bara att läsa på Gentoo-forumen. Portage är bra mycket mer flexiblare än apt-get, även om apt-get är riktigt bra...

Permalänk
Medlem

Välkommen till gentoos värld ^^

Permalänk
Medlem

Eller:
emerge -av paketnamn

så slipper du göra:
emerge -pv paketnamn
emerge paketnamn

Dvs den beräknar alla "dependencies" endast en gång då och frågar istället på en gång om du vill installera.
Ingen större skillnad men kan vara skönt att slippa när man använt gentoo ett tag.

Permalänk

Jag slänger in en relaterad fråga:

Någon som vet hur man gör för att _lista_ paket som är installerade via portage? Jag har inte hittat någon funktion, och finns det en bör den rimligen vara enkel att hitta.

Permalänk
Hedersmedlem

Razor-SWE: Emerga gentoolkit och kör qpkg -I

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Jag slänger in en relaterad fråga:

Någon som vet hur man gör för att _lista_ paket som är installerade via portage? Jag har inte hittat någon funktion, och finns det en bör den rimligen vara enkel att hitta.

emerge --pretend --verbose --emptytree world

Permalänk
Hedersmedlem

Sachankara: Tack för tipset om esearch, mycket trevligt.

Går det att avinstallera alla paket i en viss kategori? Sitter exempelvis nu och avinstallerar xfce4, då måste jag skriva emerge -C xfce4-base xfce4-iconbox osv, går det att avinstallera allt i xfce4-base/ kategorin istället?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Du borde ju kunna avinstallera xfce-vadDetNuHeter och sen köra deepclean