Permalänk

Behöver hjälp!!!!!!

Skulle vara tacksam för hjälp!

JAg har följande specifikationer.

Mitt problem är följande:

igår köpte jag ett nytt chassi, Antec något.
Jag la över all hårdvara från mitt gammla chassi till detta nya. När allt var klart startar jag datorn allt fungerar som det ska. Kollar bios och ser för min stora förvåning att temperaturen ligger på 60 grader och ticker sakta uppåt. på mitt föregående chassi låg temperaturen omkring 40 - 50 grader. Så jag tänker att processorfläkten måste sitta fel. Så jag skruvar bort den och ser att det är en massa skit som fastnat på kylplasten. Jag försöker ta bort skiten och sätter på processor fläkten igen. Nu går datorn inte ens att starta överhuvudtaget. Den står bara och låter som ett hackande ljud, inget syns på skärmen och vissa gånger stänger den av sig automatiskt efter någon minut, efter många försök att rätta till felet misslyckas jag var ända gång. Mina frågor är följande. Kan jag ha bränt sönder processorn, hur ser man det? Kan skiten som fanns på kylplasten ha förstört något? eller behöver jag bara köpa en ny fläkt? kan modekortet på något sätt ha gått sönder?

Specifikationer på datorn är följande.

AMD 2500++ Barton
Gigabyte KT400 moderkort
2x256 DDR400mhz
120 gb IBM hdd
MSI GEF4 tit 4200 64 mb
chassi Antec SX1040BT II, 400 watt nätaggregat
DVD spelare från samsung
CD brännare från LG

tack på förhand mvh Johannes

Visa signatur

såja!

Permalänk
Hjälpsam

Skiten som satt unde flänsen är kylpasta. Den är till för att få så bra kontakt mellan processorn och flänsen som möjligt. Pastan behövs för att processorn skall få korrekt kylning.

Montera isär alltihop. Gör rent fläns och processor med kemisk bensin (oljefri), lägg på ett tunt lager ny kylpasta på processorn, smeta den så tunt som möjligt med ett kreditkort eller dyligt, montera ihop allting igen och testa.

Applicera om kylpastan bör köras varje gång man tar av kylflänsen...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Jaha, vet du var man kan få tag på kylplast?

Visa signatur

såja!

Permalänk
Medlem

Närmaste datorbutik eller
www.gtek.se
www.komplet.se
www.datorbutiken.se
www.kylning.com
Ja de finns hur många ställen som hellst.
Men skulle man skriva upp alla så skulle de bli en lång lista.

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]