Permalänk

php sessions

Hej!

Jag har ett problem med sessions i php, jag försöker göra en sida som man skall kunna logga in på, men problemet är att, efter att man har loggat in, och jag har sparat en session, så vill jag att användaren skall åka vidare till en annan sida, så jag använder mig av

header("location: en-ny-sida.php");

Men så fort jag använder mig av det, så töms alla sessions
jag testade att istället byta sida med hjälp av meta-taggar:

<meta http-equiv="refresh" content="0;url=en-ny-sida.php">

Men även då töms mina sessions

Min webläsare är den som är inbyggt på sonyericsson K700i, och då det fungerar utmärkt i både firefox och explorer, börjar jag undra ifall det kanske är webläsaren i K700:an som buggar?

eller är det kanske jag som kodar fel?

Om du har en telefon, som klarar av xhtml, skulle jag uppskatta ifall du kunde gå in på den här adressen, och säga ifall det fungerar eller ej:

http://www.hd.chalmers.se/~zoreth/sessions/

Tack på förhand

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Och du har session_start() längst upp på alla sidor?

Visa signatur

- "Sometimes you make the right decision,
sometimes you make the decision right."
/Dr. Phil

Permalänk

jodå, det har jag
och det funkar ju som sagt, ända tills dess att man försöker använda sig av header("location: eller nåt liknande

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk

Du kan ju testa att skicka med sessions id:t när du redirectar. Eller har du ställt in att bara använda kakor ? (tror det är bättre eftersom man slipper har SID:et i urlen hela tiden...)

Visa signatur

Allmänt virrig.

Permalänk

det är kakor

Ni som har mobiltelefoner med xhtml-stöd får gärna gå in på denna adressen med eran telefon, för att se om det fungerar för er:

http://www.hd.chalmers.se/~zoreth/sessions/

EDIT:

Ser att några har försökt att gå in på adressen ovan med en Z600, och det funkade!

SonyEricssonZ600/R401 Profile/MIDP-1.0 Configuration/CLDC-1.0

Vilket som gör mig än mer misstänksam mot min K700i, den kanske behövs flashas? nån bugg i webläsaren på den?

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk

har du kollat så att session's är "påslaget" i php.ini ?

Permalänk
Hedersmedlem

php.ini är en serverpryl, ju. Om det funkar för vissa klienter (funkar för mig i firefox) och inte för andra så är det ju knappast ett serverproblem.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Förlåt jag missade det

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova detta också:

header("Refresh: 0; url=index.php");

Permalänk
Medlem

Det funkar fint på min z600

Visa signatur

Don't jump to conclusions before the gun is loaded

Permalänk
Medlem

Fungerar på min k500i

Permalänk
Medlem

Re: php sessions

Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Hej!

Massa text ......

header("location: en-ny-sida.php");

..... mer text ....

Om vi ska vara riktigt petiga (och det ska vi, vi sysslar med programmering, det är detaljerna som gör skillnaden) så ska det vara Location med stort l. Dessutom gäller det att kunna sina protokoll. Jag citerar från php-manualen (kan referera till HTTP/1.1 specen också, men det känns onödigt).

Citat:

Note: HTTP/1.1 requires an absolute URI as argument to Location: including the scheme, hostname and absolute path, but some clients accept relative URIs. You can usually use $_SERVER['HTTP_HOST'], $_SERVER['PHP_SELF'] and dirname() to make an absolute URI from a relative one yourself:

(DVS: Även ifall 90% av alla webbläsare klarar av relativa redirects så är det fel, och man ska inte göra så)

//C

Edit: tog bort en fet-tag, såg fult ut.

Permalänk

Re: Re: php sessions

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CLEoN
Det funkar fint på min z600

Citat:

Ursprungligen inskrivet av |Utropstecken|
Fungerar på min k500i

Det måste helt enkelt vara en bugg i K700/T610 då, får flasha om min med andra ord
en etta i början betyder att sessions funkade som de skulle, en nolla betyder att det inte fungerade:

1 SonyEricssonZ600/R401 Profile/MIDP-1.0 Configuration/CLDC-1.0 0 SonyEricssonT610/R601 Profile/MIDP-1.0 Configuration/CLDC-1.0 0 SonyEricssonK700i/R2A SEMC-Browser/4.0 Profile/MIDP-1.0 MIDP-2.0 Configuration/CLDC-1.1 1 SonyEricssonK500i/R2L SEMC-Browser/4.0.1 Profile/MIDP-2.0 Configuration/CLDC-1.1

Om vi tittar på K700i vs. K500i, så verkar K500i ha en senare version av SEMC-Browsern
(R2A vs. R2L) Så troligtvis fungerar sessions på K700i efter en flashning, troligtvis är det samma sak för T610:an, då sessions verkar fungera på Z600.

Och om jag minns rätt fungerade det som det skulle på min gamla T610:a, men den hade jag också flashat några ggr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av conio

Om vi ska vara riktigt petiga (och det ska vi, vi sysslar med programmering, det är detaljerna som gör skillnaden) så ska det vara Location med stort l. Dessutom gäller det att kunna sina protokoll. Jag citerar från php-manualen (kan referera till HTTP/1.1 specen också, men det känns onödigt).

(DVS: Även ifall 90% av alla webbläsare klarar av relativa redirects så är det fel, och man ska inte göra så)

//C

Edit: tog bort en fet-tag, såg fult ut.

Helt rätt, man ska vara petig när det gäller programmering, och jag har nu ändrat syntaxen så den stämmer. Tackar!
Dock kvarstår mina problem, men det verkar som att problemen ej har med min kodning att göra

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: php sessions

Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Dock kvarstår mina problem, men det verkar som att problemen ej har med min kodning att göra

Verkar ju då som sagt att din K700 har problem med cookies (det är ju det som är en sådan som identifierar sessionen.

Det du som sagt kan göra är ju att prova med URL-rewriting, det är ju en teknik som brukar användas som backup (kan tänka mig att de flesta webbverktyg har stöd för dem). Dvs alla länkar ska se ut något i stil med.

Jag tittade precis på din sida där du har knappen. Du har ett hiddenfält med sessionvärdet i. Det tycker jag borde stämma, men det verkar ju inte göra det. Jag provade nämnligen att stänga av cookies i Firefox och klickade på knappen och då står det att sessions inte fungerade.

Även om syntaxen ser märklig ut (med tanke på att du kör post) prova

<form method="post" action="ses02.php?<?php echo strip_tags(SID); ?>">

(Och ta bort hiddenfältet för säkerhets skull)

//C

PS. Om nu K700:an har cookieproblem så kommer det ju aldrig fungera förän Firefox fungerar med cookies avstängt heller.

Permalänk
Medlem

ahr du fått ordning på det här? jag har nämligen samma problem.. min T630 ger ett negativt besked i ditt session test..