Permalänk
Medlem

Hjälp min dator piiper ='(

Min dator piiper direkt när jag börjar göra något anvancerat tex när jag spelat. beeep beeep.
När jag försöker höja Hastigheten med programmet som jag fick med Moderkortet så börgar det genast att piipa. och något vid namn VCore börjar blinka rött och sjunket. sedan när jag drar ned hastigheten på processorn så slutar det piipa.
Någon som kan hjälpa mig med en förklaring?

Tack på förhand
/Jesper

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem. Trodde först att det var för hög temperatur men när jag böt nätagg så slutade det pipa.
Men hade som sagt EXAKT samma problem, så fort man belastade processorn lite så pep den.

Min pep även när jag startade datorn, ungefär som en siren. För att få slut på det pipet så var jag tvungen att öppna programmet som kollade temperaturen, då blev det tyst.
Konstigt problem men med nytt nätagg så löste det sig direkt.

Vad har du för processor och vad har du för nätagg (värden)?

Permalänk
Medlem

Datorn känns skitslö direkt när jag öppnar ett program så blir den segare sedan när jag öpnar ett annat slöare sedan fortsätter det så helatiden.
(Har inge spyware, virus, formaterat om XP)

Har 512 Mb ram (inge fel på dem)
60 gig ledigt på C

----
Processorn
http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=P4S478P8-3...

Moderkortet
http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=ABIS7

Jag har en Macron 300w

Permalänk
Medlem

Jag har samma processor fast 3,0 Ghz. Men kolla vad du har för värden på alla olika spänningar på nätagget. Att du har ett 300W säger inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Hur kollar man spänningarna ? =o)

Permalänk
Medlem

Står på en etikett som sitter fast på ena sidan av nätagget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wolfpine
Har haft samma problem. Trodde först att det var för hög temperatur men när jag böt nätagg så slutade det pipa.
Men hade som sagt EXAKT samma problem, så fort man belastade processorn lite så pep den.

Min pep även när jag startade datorn, ungefär som en siren. För att få slut på det pipet så var jag tvungen att öppna programmet som kollade temperaturen, då blev det tyst.
Konstigt problem men med nytt nätagg så löste det sig direkt.

Vad har du för processor och vad har du för nätagg (värden)?

Även min dator piper, både vid uppstart och vid belastning så som du beskriver, låter ungefär som en polisbil :-/ Har aldrig varit så tidigare, men igår fick ja nytt nätagg och det var alltså då det hela började. Väl inne i windows är den tyst och som vanligt långa stunder. Alla fläktar snurrar, alla värden är korrekta och ser bra ut i övrigt.

Vad är det för program du talar om som kollar tempen? Och hur startar jag det? Är detta lösningen eller vad bör man göra för att få det irriterande ljudet att upphöra?

Processor är en P4 3400mhz,
Nätagg 400W, 240V tror jag mig veta (Skall kolla spänningar och exakta värden)
Abit AG8 Moderkort
1000mb dual-minne,

Har inte heller lyckats utläsa något på moderkortet kring vad det skulle kunna tänkas bero på.

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Jag har ett Abit A17 kort och med det kortet följde det med programmet uGURU som man kan kolla tempen med. Annars brukar jag använda EVEREST Home Edition för att kolla temperaturer.

Kolla vad du har för värden på de olika spänningarna på ditt nya nätagg. Har du otur så kan ditt gamla vara bättre än ditt nya. Det finns redan många trådar om just nätagg och deras strömmar där du kan läsa om vad man bör ha för värden för en hyfsad dator.

Men jag tvivlar på att det stod 240V på ditt nätagg:P. Den svenska standarden ligger på 230V.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wolfpine
Jag har ett Abit A17 kort och med det kortet följde det med programmet uGURU som man kan kolla tempen med. Annars brukar jag använda EVEREST Home Edition för att kolla temperaturer.

Kolla vad du har för värden på de olika spänningarna på ditt nya nätagg. Har du otur så kan ditt gamla vara bättre än ditt nya. Det finns redan många trådar om just nätagg och deras strömmar där du kan läsa om vad man bör ha för värden för en hyfsad dator.

Men jag tvivlar på att det stod 240V på ditt nätagg:P. Den svenska standarden ligger på 230V.

Mitt nya nätagg bör va bättre, där utläses 400W 230V, det gamla är 380W.
Har skickat iväg ett mejl till datorbutikens support dessutom, se vad dem säger om det hela.

Jag skall väl inte behöva ställa in en massa inställningar manuellt utan det bör väl kortet känna av? Verkar dock som att CPU tempen är väldigt hög när datorn arbetar. Inte alls bra även då fläkten snurrar

Slår av Master Beep sålänge tills jag får tag på dem, så jag slipper höra ljudet i varje fall. Skulle det vara något mer allvarligt slår den väl ifrån hursomhelst.

Kollat CPU värmen nu. Hög 65C .Plastpiggarna som man sätter dit fläkten med är lite defekta, skall bege mig till butik för att se om de har möjlighet att byta dem, samt köpa lite mer kylpasta

Vad bör CPU värme (grader C) ligga på som standard ?

Permalänk
Medlem

Hej
när jag kollar i manualen på programmet till moderkortet så ligger CPUFAN på 4115 RPM medans min ligger på 1654 RPM. Någon som kan förklara vad jag ska göra?

Permalänk
Medlem

Ztrindberg1, ifall du har en Prescott prolle som ligger på 65 grader så är det inte så konstigt, dom är varma.
Men det viktiga är inte vad man har för effekt (W) på nätagget. Utan hur mycket ström man får ut vid varje spänning.

Kolla på denna tråd så får du veta lite mer om nätagg: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=26628...

Det här är taget direkt ur den:
"Rekommenderat för ett normalt till high-end system med mycket komponenter i är
20-30A på 5VDC, 12-30A på 12VDC samt 25-30A på 3.3VDC."

Om du inte visste det så är det strömmen som mäts i Ampere (A). Och det är den som bör vara så hög som möjligt.
Men som sagt: ditt nya nätagg kan ha sämre ström än ditt gamla.

Permalänk
Medlem

<(Har inge spyware, virus, formaterat om XP)>

xp är ett virus...:P

Visa signatur

Linux is free - if your time is worthless