Permalänk
Medlem

Civilization IV

Läste att Sid Meyer och hans gäng håller på med nya Civilization IV. Han säger själv att arbetet har kommit igång ordentlig och då tycker man ju att det borde finnas några screenshots eller något men jag har inte hittat något. Är det någon som har någon källa som dom kan dela med sig av?

Förövrigt, vad tror ni om ett Civ4... vad hoppas ni på för nya funktioner etc?

Läste att det ska vara i 3D bland annat och då blir man ju lite skraj... jaja, jag hoppas bara dom inte förstör spelet fullständigt.

Visa signatur

Bärbar: 12" PowerBook G4 1.5GHz, 768MB RAM, 60GB HD
Stationär: PowerMac G5 Dual 2GHz, 1GB RAM, 160GB HD, 20" Cinema Display

Permalänk
Medlem

Jag tror att nästa nummer av PCGamer UK har information om Civ 4. Övrigt var Civ3 jättekul så jag hoppas 4 blir det med.

Permalänk
Medlem

Mmm har också läst att det ska bli 3D. Tja, kan ju vara trevligt att få lite större frihet i världen, men själv har jag aldrig känt något behov av att kunna vrida kartan osv. Sid & CO verkar tyvärr inte vara några höjdare på 3D så jag misstänker att det bara kommer att bli distraherande och ta resurser från att göra själva spelet bra. =/ Men får väl se...

Har även hört att de lyckligtvis ska ta bort bl.a. corruption, skiten som vingklippte hela Civ3 IMO, då det vid en viss gräns gick fruktansvärt segt att expandera eftersom städer långt bort blev i princip värdelösa. Forbidden Palace blev ett måste för något annat än en pyttecivilisation. Fixades lite med 1.20-patchen men långt ifrån tillräckligt för att passa mig iaf.

Jag gillar inte Space Race och de andra avslutningarna utan jag vill vinna genom att krossa motståndarna ner i skorna. Men visst, spelet är ju skoj ändå!

Grejen med kritiska resurser som t.ex. Coal och Oil i trean gav ännu en nivå på det strategiska och politiska planet, men jag tycker det var lite för mycket slumpen som avgjorde hurvida man fick sådana resurser eller inte. Hurvida man råkade få Saltpeter på sitt territorium eller inte, och kunde få fram skytteenheter tidigt, kunde avgöra rätt mycket.

I fyran så ska de lägga mer tonvikt på inriktning inom forskningen. Det ska bli i praktiken omöjligt att forska fram alla teknologier själv. Kan bli intressant om det balanseras bra.

Permalänk

Strategiska resurser var något som verkligen tillförde något till serien. Hur många krig har man inte startat för att ta oljekällorna el dylikt? För man förlitar väl sig inte på handel? Diplomatidelen får de gärna utveckla då jag i stort struntar i den nu. Den är helt enkelt för dålig och ger för lite.

Det jag verkligen skulle vilja se är armeer från början då man kan kombinera sjputmän med pilbågsskyttar och katapulter för att få en riktig armee. Där man kan kombinera olika vapenslag. Något man kanske kan forska fram tidigt.

Sen vill jag ha mer enheter för luftslag så som mobila SAM, AWACs, mer betydelsefulla radarstationer osv. Då måste luftenheterna först ta ut försvaret för att sedan kunna anfalla markenheterna (om de inte vill åka på svidande förluster). Luftenheterna tycker jag inte gav så mycket i 3an. Mer i 2an.

Genom det vill jag ha mer varierande strider där det krävs lite mer strategikänsla och inte bara pumpa ut enheter.

Annars tycker jag serien är väldigt bra och speciellt 3an så jag ser verkligen fram emot 4an.

Permalänk
Medlem

Tyckte tvåan var bättre än trean. Fortfarande massor av människor som spelar tvåan på nätet.

Permalänk
Medlem

Verkar ju som det finns lite kunskap här i alla fall. Att fokus ligger på forskning välkommnar jag, har alltid iof förespråkat en spelstil som bygger på att få fram demokrati så fort som möjligt och sedan vinna genom "space race". Tycker själva krigandet inte är sådär fruktansvärt skojigt.

Tyckersom spelabanjo säger, det handlar mest om att pumpa ut en massa enhter. Det stategiska måste bli mycket mera behandlat. Tror också på idéen med att kombinera olika enheter till en arme... låter mycket intressant.

Det enda jag är orolig för är att det blir ett magplask hela projektet i stil med Master of Orion 3, ett sådant fruktansvärt misslyckande har jag aldrig tidigare stött på på en så bra föregångare!

Visa signatur

Bärbar: 12" PowerBook G4 1.5GHz, 768MB RAM, 60GB HD
Stationär: PowerMac G5 Dual 2GHz, 1GB RAM, 160GB HD, 20" Cinema Display

Permalänk

Till att börja med: Spelar version 1.07 så jag vet inte vad det förbättrat i nyare patchar.

Ett enklare system för att bilda armér tycker jag också skulle vara fint (jobbigt att skaffa "hjältar" om man börjar kriga en bit in i spelet).

Måste också tillstå att kurroptionen är alldeles för stor om man har många städer (tom på enklaste nivån med strategiskt planerat palace, forbidden palace och court houses är det snudd på för mycket - vi ska inte ens tala om hur det är på svåraste nivån).

Jag skulle också vilja se att man kunde styra "automatic"-funktionen på workers (t.ex. bygg bara irrigation, roads, etc).

Sedan tycker jag att de åtminstone "optional" kunde införa att man kan styra sina trupper på ett "slagfält" när man anfaller städer.

Jag tycker det är lite jobbigt att hospitals kommer så sent. Älskar att få gigantiska städer.

Förbättringar i forskning och framförallt trade skulle också göra mycket.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spelabanjo
Strategiska resurser var något som verkligen tillförde något till serien. Hur många krig har man inte startat för att ta oljekällorna el dylikt? För man förlitar väl sig inte på handel? Diplomatidelen får de gärna utveckla då jag i stort struntar i den nu. Den är helt enkelt för dålig och ger för lite.

Nja tycker diplomatin fyller en stor funktion, även om den såklart kunde utvecklas. Exempel:

Ofta hamnar man bredvid främst två andra civilisationer. Jag brukar fjäska rätt rejält för båda två så att de inte börjar kriga med mig, föredrar att bygga upp min civilisation ordentligt innan jag vill börja kriga. Förhandlar till mig de strategiska resurser jag inte har, men undviker i det längsta att ge resurser till andra, som gör dem starkare. Sen bestämmer jag mig för vilken av motståndarna jag har störst möjligheter och störst nytta av att ta ut, och så allierar jag mig med den andra och startar krig vid en väl avvägd tidpunkt, vilket oftast är när jag lyckats få en ny kraftfull enhet som är bättre än fiendens.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Till att börja med: Spelar version 1.07 så jag vet inte vad det förbättrat i nyare patchar.

Ett enklare system för att bilda armér tycker jag också skulle vara fint (jobbigt att skaffa "hjältar" om man börjar kriga en bit in i spelet).

Måste också tillstå att kurroptionen är alldeles för stor om man har många städer (tom på enklaste nivån med strategiskt planerat palace, forbidden palace och court houses är det snudd på för mycket - vi ska inte ens tala om hur det är på svåraste nivån).

Korruptionen är minskad klart märkbart vid 1.19 eller 1.20, nåt däromkring. Råder dig starkt att leta reda på den.

Permalänk

Som sagts så ska det finnas (Om jag inte minns fel) screenshots i januarinummret av PCGamer UK men dom är inte mycket att hänga i julgranen, iaf. inte dom jag sett.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
...
Sedan tycker jag att de åtminstone "optional" kunde införa att man kan styra sina trupper på ett "slagfält" när man anfaller städer.
...

Detta är en funktion som jag absolut inte vill ha med i Civ IV av den enkla anledningen att om det finns som allternativ så kommer jag alltid att välja att göra det själv eftersom att jag "vet" att jag kan göra det bättre än en slumpgenerator. Dessutom så är Civ-serien strategispel inte taktikspel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fältkoma
Som sagts så ska det finnas (Om jag inte minns fel) screenshots i januarinummret av PCGamer UK men dom är inte mycket att hänga i julgranen, iaf. inte dom jag sett.

Detta är en funktion som jag absolut inte vill ha med i Civ IV av den enkla anledningen att om det finns som allternativ så kommer jag alltid att välja att göra det själv eftersom att jag "vet" att jag kan göra det bättre än en slumpgenerator. Dessutom så är Civ-serien strategispel inte taktikspel.

Tja CIV är väl inte ett spel som ska ha imponerande screens. Inte för att det är fel men det roliga ligger ju helt klart inte i grafiken.

Jag skulle tycka det vor coolt att kombinera CIV med Total war motorn. En av storheterna med CIV, tycker jag, är att det är stort och långsamt. Så det kan gärna bli ännu större och långsammare för min del.

FRUX ja ok beror på hur man spelar. krigar man bara lite blir alla fietliga mot en rätt fort och sen är diplomatin inte så stor. Sen avskyr jag att andra länder inte respekterar mitt lands gränser. Det har orsakat många krig från min sida.

Min CIV3 skiva har pajat så jag hoppas den nya kommer snart. För övrigt anser jag att serien har blivit lite bättre för varje gång och med kulturen blev 3an klart bättre än 2an.

Permalänk

Jag tycker fortfarande att ettan äger alla uppföljare (spelare fortfarande sporadiskt), men visst ska det blir intressant med en fyra också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janeway
Jag tror att nästa nummer av PCGamer UK har information om Civ 4. Övrigt var Civ3 jättekul så jag hoppas 4 blir det med.

Fyran kommer vara ett av dem bästa släppen nästa år, helt klart _det_ spelet man väntar på och _det_ spelet du kommer spela ända tills 5an kommer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Mmm har också läst att det ska bli 3D. Tja, kan ju vara trevligt att få lite större frihet i världen, men själv har jag aldrig känt något behov av att kunna vrida kartan osv. Sid & CO verkar tyvärr inte vara några höjdare på 3D så jag misstänker att det bara kommer att bli distraherande och ta resurser från att göra själva spelet bra. =/ Men får väl se...

Har även hört att de lyckligtvis ska ta bort bl.a. corruption, skiten som vingklippte hela Civ3 IMO, då det vid en viss gräns gick fruktansvärt segt att expandera eftersom städer långt bort blev i princip värdelösa. Forbidden Palace blev ett måste för något annat än en pyttecivilisation. Fixades lite med 1.20-patchen men långt ifrån tillräckligt för att passa mig iaf.

Jag gillar inte Space Race och de andra avslutningarna utan jag vill vinna genom att krossa motståndarna ner i skorna. Men visst, spelet är ju skoj ändå!

Grejen med kritiska resurser som t.ex. Coal och Oil i trean gav ännu en nivå på det strategiska och politiska planet, men jag tycker det var lite för mycket slumpen som avgjorde hurvida man fick sådana resurser eller inte. Hurvida man råkade få Saltpeter på sitt territorium eller inte, och kunde få fram skytteenheter tidigt, kunde avgöra rätt mycket.

I fyran så ska de lägga mer tonvikt på inriktning inom forskningen. Det ska bli i praktiken omöjligt att forska fram alla teknologier själv. Kan bli intressant om det balanseras bra.

Spelat Sid Meier's Pirates (2004ed), dålig 3d? Att släppa ett spel idag utan 3d acceleration är som att skjuta sig i foten, dom behöver ju inte göra det full roterbar 3d, fast snygga effekter skulle göra mycket för explosioner, vatten, landskap etc, jämför bara AoW och HoMM, där det senare kunde vara mycket snyggare om det hade haft lite acceleration.

Tycker det är dumt om dom tar bort korruption, space race, diplomacy victory och alla andra val. Man förstör hela spelet, vill man spela AoE så kan man göra det.

Har även förstått med att dem kommer lägga mera vikt på teknologiträdet, fast jag tror inte för en sekund att man inte kommer kunna utforska allt, det är rellativt till vilken nivå man kör så klart. i Rise and Rule moden sa dom det med, fast kör du på lättaste är det inga problem alls.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kukilon
Tyckte tvåan var bättre än trean. Fortfarande massor av människor som spelar tvåan på nätet.

Massa som spelar Quake 1 med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blixa
Verkar ju som det finns lite kunskap här i alla fall. Att fokus ligger på forskning välkommnar jag, har alltid iof förespråkat en spelstil som bygger på att få fram demokrati så fort som möjligt och sedan vinna genom "space race". Tycker själva krigandet inte är sådär fruktansvärt skojigt.

Tyckersom spelabanjo säger, det handlar mest om att pumpa ut en massa enhter. Det stategiska måste bli mycket mera behandlat. Tror också på idéen med att kombinera olika enheter till en arme... låter mycket intressant.

Det enda jag är orolig för är att det blir ett magplask hela projektet i stil med Master of Orion 3, ett sådant fruktansvärt misslyckande har jag aldrig tidigare stött på på en så bra föregångare!

Tycker inte heller det är _så_ kul att kriga, ser mera Sim City aspekten i det hela, att bygga så stora och fina städer som möjligt i en så bra civilization. Fast ibland är det kul att köra ett fett slagparti där man bara pumpar på en liten karta.

Ett Civilization blir inget magplask, kommer aldrig ske.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Sedan tycker jag att de åtminstone "optional" kunde införa att man kan styra sina trupper på ett "slagfält" när man anfaller städer.

Hoppas jag verkligen inte, skulle bara bli jobbigt och tråkigt. Passar inte i serien alls.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fältkoma
Som sagts så ska det finnas (Om jag inte minns fel) screenshots i januarinummret av PCGamer UK men dom är inte mycket att hänga i julgranen, iaf. inte dom jag sett.

Detta är en funktion som jag absolut inte vill ha med i Civ IV av den enkla anledningen att om det finns som allternativ så kommer jag alltid att välja att göra det själv eftersom att jag "vet" att jag kan göra det bättre än en slumpgenerator. Dessutom så är Civ-serien strategispel inte taktikspel.

Det var tidiga bilder. Spelet kommer se bra ut, om man gillar Civ grafik så klart.

Ni missar den viktiga biten med MP, den kommer vara _grovt förbättrad_. Vilket bara det gör spelet mycket bättre än sina föregångare.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk

Om den kommer att bli grovt förbättrad återstår att se men jag misstänker att den kommer att bli lite bättre. Så har det ju varit tidigare. Det som är tråkigt med stora städer är att kartan av dem typ består av lite det man har byggt plus typ 2 hus. En liten enkel sim city simulator hade inte varit helt fel heller. Tror inte dom kommer ta bort så mycket. de kommer nog snarare att förändra. Korruption ska ersättas av en annan form av waste och teknologiträdet ska väl bara förändras så att man inte MÅSTE utforska allt utan man kan ta olika vägar till samma sak.

En enkel sak som kommer att ge ett lyft är att enklare enheter som t.ex. pilbågsskyttar inte längre ska kunna ta mer avancerade som t.ex. tanks.

Helt klart det spel som jag ser mest fram emot nu även om jag inte tror det blir så bra som jag hoppas. De skulle förmodligen aldrig våga ta mina råd.

Permalänk
Medlem

När kommer januarinummret av PcGamer då? Blir ju väldigt sugen på en liten preview av hur det kommer att se ut. Kan ingen ta och scanna in bilderna och posta dom här när dom dyker upp?

En annan grej jag kom att tänka på när jag satt och spelade CIV3 inatt var att dom borde ta bort att det ger bonus att ha vägar byggda överallt. Väger borde endast vara för transport inte som bonus för städerna. Dom kunde gott flytta in "irrigation" inne i staden så man slapp massa fula rutor som är fulla med åkrar och vägar som går i varje j-v ruta. Förstör landskapet totalt.

Visa signatur

Bärbar: 12" PowerBook G4 1.5GHz, 768MB RAM, 60GB HD
Stationär: PowerMac G5 Dual 2GHz, 1GB RAM, 160GB HD, 20" Cinema Display

Permalänk

Givetvis är jag medveten om att dom bilderna jag sett inte är i närheten av den slutgiltiga versionen. Jag spelar även inte CIV för dess grafik utan p.g.a. att det är ett väldigt roligt spel (gäller givetvis alla spel ).

Permalänk
Medlem

Gillade 2an mer än trean, spacerace kan vara riktigt kul i multiplayer, sålänge man kan välja vilka sätt man kan vinna på tycker jag de ska ha det kvar.
Hoppas de satsar mest på själva spelbarheten, mer val och sätt att skaffa makt, och inte bara gör en något förbättrad och tjusigare civ3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipshot
Spelat Sid Meier's Pirates (2004ed), dålig 3d? Att släppa ett spel idag utan 3d acceleration är som att skjuta sig i foten, dom behöver ju inte göra det full roterbar 3d, fast snygga effekter skulle göra mycket för explosioner, vatten, landskap etc, jämför bara AoW och HoMM, där det senare kunde vara mycket snyggare om det hade haft lite acceleration.

Tycker det är dumt om dom tar bort korruption, space race, diplomacy victory och alla andra val. Man förstör hela spelet, vill man spela AoE så kan man göra det.

Pirates var faktiskt just det spel jag hade i åtanke. Dans-scenen ser ju rätt bra ut, men någon direkt höjdargrafik i spelet generellt är det inte. När man går iland med gubbarna på öarna så är grafiken pinsamt dålig. Grafiken är inte det viktigaste i typen av spel som Sid Meier sysslar med, MEN, är det så fult att det blir störande så blir det ett problem.

Men som jag sa, beror på hur de gör 3D-biten till slut. Typ Civ3 med 3D-effekter hade jag gärna spelat, ser bara enorma möjligheter att förstöra spelet totalt med jobbig 3D-navigering osv.

Menade inte att man skulle ta bort space race och de andra lägena, om det nu tolkades som det, bara att jag själv tycker de känns lite tråkiga. Korruptionen är dock ett irritatationsmoment i Civ3, oavsett vilken väg man väljer enligt mig. Tycker inte det känns ett dugg logiskt att en stad har 1/5 av sin produktionskapacitet TROTS alla stadsförbättringar som finns att göra, bara för att staden ligger lite för långt från huvudstaden. Hela fenomenet känns mest krystat och är inte på något sätt spelförbättrande.

Mina 2 gold.

Permalänk
Medlem

Civ 3 & 4 ??

Tacka vet jag Civ 2, det lirar jag ännu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Civ4 i all ära, men varför inget Alpha Centauri 2?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux

Men som jag sa, beror på hur de gör 3D-biten till slut. Typ Civ3 med 3D-effekter hade jag gärna spelat, ser bara enorma möjligheter att förstöra spelet totalt med jobbig 3D-navigering osv.

Sant. 3D i all ära bara det inte blir svårstyrt. Känns överflödigt att snurra kamran osv i CIV. Faktiskt så var inte pirates speciellt snyggt eller bra för den delen.

I all ärlighet förstår jag inte hur man kan föredra CIV2 framför CIV3 men visst. Så länge det funkar för er så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spelabanjo

I all ärlighet förstår jag inte hur man kan föredra CIV3 framför CIV2 men visst. Så länge det funkar för er så.

Visa signatur
Permalänk

Kanske lite offtopic men hihihihihi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spelabanjo
Kanske lite offtopic men hihihihihi.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jaja, nu kommer iaf lite bilder från spelet. Det kommer dock inte att släppas förens dec 2005 eller i början av 2006 så dessa bilder behöver inte nödvändigvis reflektera det slutgiltiga spelet.

Visa signatur

Bärbar: 12" PowerBook G4 1.5GHz, 768MB RAM, 60GB HD
Stationär: PowerMac G5 Dual 2GHz, 1GB RAM, 160GB HD, 20" Cinema Display

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blixa
Jaja, nu kommer iaf lite bilder från spelet. Det kommer dock inte att släppas förens dec 2005 eller i början av 2006 så dessa bilder behöver inte nödvändigvis reflektera det slutgiltiga spelet.

http://peter.swecon.org/temp/civ4_1.jpg

http://peter.swecon.org/temp/civ4_2.jpg

http://peter.swecon.org/temp/civ4_3.jpg

Dom där bilderna representerar verkligen inte slutresultat. För då kommer inte Civ4 stå i min hylla iaf.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Grafiska finesser och 3D är för barn. Ge mig ett rejält strategispel istället för bling-bling...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipshot
Dom där bilderna representerar verkligen inte slutresultat. För då kommer inte Civ4 stå i min hylla iaf.

Nej, dom där civ4 bilderna var verkligen fula - det kan omöjligt vara civ4. Sitter och småskrattar åt bilderna : )

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul om man fick på något sätt ändra utseendet på sin civilisation. Blir lite tråkigt när alla har exakt likadana hopliter under bronsåldern, exakt likadana riddare under medeltiden och exakt likadana marinsoldater under andra världskriget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipshot
Hoppas jag verkligen inte, skulle bara bli jobbigt och tråkigt. Passar inte i serien alls.

Det är därför det ska vara optional om man vill köra det eller inte. Tror att det skulle fungera, om jag inte minns helt fel var det ett trevligt inslag i Master of Magic.

EvilNed: Vill minnas att det sedan Civ2 har funnits bra möjligheter att modda och skapa nya enheter.

Tillägg:
Kom på en till grej som stört mig sedan Civ1, de borde verkligen göra om pollution från något som poppar upp på kartan till en variabel som negativt påverkar staden/riket (i stil med "corruption", etc). Som det är nu påverkar det antigen alldeles för mkt (i synnerhet om man själv inte orsakar nedskräpningen) eller alldeles för lite.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

PenPusher: Tror EvilNed menar att alla enheter ska ha olika utseende för varje civilization, tex att Zulus har mörk hud på sina enheter medan asiater har gul hud osv.